Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 10:32

Har 3 datorer hemma, en mac och två pc som jag tänkte köra ett trådlöst nätverk på dvs dela internetuppkoppling och kunna skicka information mellan datorerna.
jag kör en netgear router och internetuppkoppling fungerar utan några problem men jag får inte själva fildelningen att fungera.

Några förslag.

peter

• Medlem
  • 2004-12-12 16:19

Posta i Nätverk & Säkerhet och formulera en fråga i rubriken så kanske nån svarar.

Vad är det som inte fungerar?

• Oregistrerad
  • 2004-12-12 16:29

Jag är inte så insatt i det tekniska men kan försöka ge lite tips om hur jag gjorde i en liknande situation.

Jag sitter hemma på en stationär PC och en iBook med en D-Link router som delar ut internetuppkopplingen till de två datorerna (kabel till PCn och trådlöst till iBooken).

Hade också lite problem att få igång fildelningen mellan datorerna men med lite pulande och hjälp från en kompis gick det. Jag gjorde så att jag skapade ett "home or small office network" från windows.
För att dela ut kataloger från PCn på nätverket så får jag klicka i rutorna "Share this folder on the network" och "Allow network users to change my files" på "sharing"-fliken i "Propreties" på de kataloger som jag vill dela ut på nätverket.
Sen kan jag komma åt de utdelade katalogerna på iBooken genom Network -> "Namnet på ditt nätverk" -> "Namnet på din PC med utdelade filer".
Jag la även in lösenord för att komma in i windows på PCn, vet inte om det är nödvändigt men det är nog att rekomedera i alla fall för det är samma lösenord som man måste ha för att komma åt katalogerna från iBooken.

Har inte kunnat dela ut kataloger från iBooken på nätverket än men jag har inte lagt ner nåt jobb än då jag kan flytta filer från iBooken till PCn via de utdelade PC-katalogerna och sköta överförandet båda vägarna från iBooken.

Hoppas det kan vara till någon nytta och att det inte blev alltför rörigt.

//Jonas

1
Bevaka tråden