Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver man Cmd-tecknet?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 11:09

Hur skriver man Cmd-tecknet? (Kommando - kringla - fornminne etc )

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-12 11:19

Tror inte du kan om du inte har nåt typsnitt som innehåller kringlan. Den ingår inte i nån slags universell ASCII eller annan teckenstandard såvit jag vet, utan är bara ett resultat av att Apple en gång i tiden letade efter en symbol för Cmnd och fastnade för vår symbol för "sevärdhet".

• Oregistrerad
  • 2004-12-12 11:45

Vet du vilket typsnitt som har tecknet?

Jag har letat men inte hittat.

Apple måste väl själva använda ett typsnitt som har tecknet när de t ex skriver snabbkommandon i menyerna.

Vilket är då detta menytypsnitt?

• Medlem
  • Munkedal
  • 2004-12-12 12:32

Det går att få kommandoteknet även utan ett typsnitt som innihåller det. Sök på kommando i Hjälpmenyn i Finder och klicka sedan på Symboler och specialtecken, dra och släpp kommandosymbolen till skrivbordet ett Föhandsvisningsdokument skapas (modcm.gif) . Öppna detta och kopiera kommandoteknet och sen är det bara att klistra i där man vill ha det.

PS Märkte även går att dra och släppa direkt från Symboler för specialtangenter till det dokument där man vill ha kommandoteknet. DS

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-12 13:14
Ursprungligen av Marco:

Det går att få kommandoteknet även utan ett typsnitt som innihåller det. Sök på kommando i Hjälpmenyn i Finder och klicka sedan på Symboler och specialtecken, dra och släpp kommandosymbolen till skrivbordet ett Föhandsvisningsdokument skapas (modcm.gif) . Öppna detta och kopiera kommandoteknet och sen är det bara att klistra i där man vill ha det.
PS Märkte även går att dra och släppa direkt från Symboler för specialtangenter till det dokument där man vill ha kommandoteknet. DS

Jo, men det är ju en bild av tecknet. Jag tror Sverker undrar hur man kan få in tecknet som vanligt, dvs som en symbol i en font.

• Medlem
  • 2004-12-12 15:55

PLACE OF INTEREST, U+2318.

?

Går att få fram i Edit|Special Characters... Eller så kan du kopiera det ovan och klistra in där du vill ha det.

Edit: tydligen klippte någonting på 99mac bort det och ersatte med ett frågetecken?! Jag försöker med en "code":

?

Edit 2: Hjälpte inte, tecknet för sevärdhet är tydligen censurerat på 99mac...

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-12-12 16:08

Försök med Ctrl+alt+Q ...

• Oregistrerad
  • 2004-12-12 16:52
Ursprungligen av bodo:

Försök med Ctrl+alt+Q ...

Lyckades inte, tyvärr ...

• Oregistrerad
  • 2004-12-12 16:35

Jo, just det. Jag vill ha ett tecken, inte en bild.

Jag tror fortfarande att det finns någonstans. Äpplet kan man ju få fram. Men i avvaktan på att hemligheten avslöjas, får jag väl göra ett antal kommandotecken i olika storlekar och klistra in som bilder där jag vill ha dem.

Skall nämligen göra en instruktion om snabbkommandon, då hade det varit bra att ha tecknet ...

• Oregistrerad
  • 2004-12-12 16:58

[font="lucida Grande"]??[/font]
[font="lucidaGrande"]??[/font]

Gack det? Nä…

• Oregistrerad
  • 2004-12-12 17:22

Visst är det märkligt, att ett specialtecken som är så typiskt för Mac och faktiskt centralt i användningen av datorn, att det inte går att hitta?

Eller så finns det inte. Kanske är det bilder som syns på menyerna?

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-12 20:25

Den finns då i min character-palette, på Edit->Special Characters->View:Glyph->Glyph Catalog

Välj Lucida Grande så är den nummer 0948.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-12 20:25

[FONT="Lucida Sans Unicode"]⌘[/FONT]
Jodå, jag ser kringlan här ovan. Drog in det till skapa inläggs-rutan från teckenpaletten och valde Lucida Sans Unicode som typsnitt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 22:05

I Mac OS 9 kan man göra tecknet med kombinationen ctrl+Q.
Det finns i alla typsnitt som man kan välja som menytypsnitt, bla Chicago, Charcoal, Gadget, Sand, etc.
I Mac OS X har jag sett tecknet i Lucida Grande, om man går in i palletten för specialtecken (Finder: Redigera -> Specialtecken) och tittar under rubriken som hette nåt med Computer icons.

Om ni inte kan hitta det, så minns jag en tråd här, där jag hade lagt upp höguppösta bilder på cmd- och alt-tecknena.

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 10:14

Tack! Nu får jag fram tecknet

Äntligen.

Men Apple har verkligen gömt tecknet. På Tangentbordsvisning syns inte någonting med Ctrl-Q.

Fantastiskt med detta forum.

1
Bevaka tråden