Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processorhastighet relativt till system

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-12-12 12:47

Är det någon som liksom jag funderat över vilken processorhastighet som är optimal för olika system? Jag tänker då på att man inte ska 'kasta pärlor för svin', dvs det är väl ingen större mening att stoppa en snabb processor i ett långsamt system, men hur högt ska man gå?

Jag har en G4 'Sawtooth' med 100MHz och PC100-minne. Jag har ett ATI Radeon 8500 grafikkort. Jag har 1.5GB SDRAM. Vilken processorhastighet är den optimala för mitt system? Jag utelämnar frågan om vilka applikationer jag använder. Frågan är om det bästa uppgraderingskort jag kan stoppa in är på 1GHz, 1.2GHz, mer eller mindre?

BoP

Vissa här på forumet har uppgraderat sågtandare med 1 eller 1,2 GHz-processorer, och enligt dem gick det väl så fort som en G4 MDD med samma klockfrekvens. Så om du redan har uppgraderat den såhär mycket, är det nog vettigt att skaffa en processoruppgradering på omkring någon GHz G4.

Förresten, vad gör tråden i Nyhetstips?

Enligt testerna på http://www.xlr8yourmac.com/g4reviews.html verkar det inte vara speciellt stor skillnad mellan 1 GHz och 1.4 GHz, inte så stor skillnad i vanliga program att det är värt prisskillnaden iaf. Titta noga över testerna dock, det verkar skilja en del mellan de olika tillverkarna.

(vet inte vad tråden gör här)

1
Bevaka tråden