Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta OSX utan AQUA

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 00:42

Hej!

Jag undrar, GÅR det att starta macen med bara terminal, dvs HELT utan GUI (=AQUA)?
Jag är bara intresserad av att veta om det öht går..

Hålla ner någon tangent vid boot, som 't' för att boota som fw-disk eller liknande?

mvh

::hicke

Det finns en variant på detta som kallas för "single user mode". Man håller ner "command" och "s" vid start så kommer man in i en ytterst begränsad CLI miljö. Nästan inget är startat i detta läget.

läs mer på tex: http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/single-user.html

eller googla efter mac os x single user mode...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 11:08

Funkar ibland:
>console

som användarnamn. Dödar grafiska gränssnittet och du får logga in med prompt.. ibland buggar det dock ur.

/glemme

Ursprungligen av glemme:

Funkar ibland:
>console

som användarnamn. Dödar grafiska gränssnittet och du får logga in med prompt.. ibland buggar det dock ur.

/glemme

vart ska man skriva det för när jag ska logga in så får jag bara trycka på mitt anvämdarnamn och skriva lösen inget mer

Ursprungligen av crash_M:

vart ska man skriva det för när jag ska logga in så får jag bara trycka på mitt anvämdarnamn och skriva lösen inget mer

Testa alt+backspace och klicka på ditt användarnamn.

Du får ändra i inställningarna så att du inte ser listan utan där det finns två rutor namn: och lösen

(kolla systeminställningar -> konton -> inloggning)

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-17 22:47

Går det starta Aqua från singleuser-mode (uppstart med ctrl+s) utan att behöva boota om först?

Bara nyfiken.

Jämför med skriva startx el xinit i unix eller win i dosläge (fast det funkar väl bara t.o.m w95)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 23:24
Ursprungligen av Myrslok:

Går det starta Aqua från singleuser-mode (uppstart med ctrl+s) utan att behöva boota om först?

Bara nyfiken.

Jämför med skriva startx el xinit i unix eller win i dosläge (fast det funkar väl bara t.o.m w95)

Vill inte svära på detta, men är det inte bara att skriva exit?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 23:29

Rekommenderar, efter att ha kollat själv, Filips länk!

Vänligen, Ylan

Nån som vet hur man kan komma från Finder (dvs normal Mac OS X-körning) till "single user mode" UTAN att behöva starta om och hålla in äpple/kringla-s som vanligt? Gärna nåt snyggt omstartskommando i Terminalen där kringla-s ingår, så att säga. (Anledningen är att min dator av okänd anledning inte vill starta i SUM trots kringla-s.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 13:42
Ursprungligen av Alphonze:

Nån som vet hur man kan komma från Finder (dvs normal Mac OS X-körning) till "single user mode" UTAN att behöva starta om och hålla in äpple/kringla-s som vanligt? Gärna nåt snyggt omstartskommando i Terminalen där kringla-s ingår, så att säga. (Anledningen är att min dator av okänd anledning inte vill starta i SUM trots kringla-s.)

Använder du ett tredjepartstangentbord?
Mitt Logitechtangentbord fungerar inte förrän vid inloggningsrutan, så när jag måste boota från DVD/CD så får jag hämta morsans Appletangentbord. :-/

Ursprungligen av Netzach:

Använder du ett tredjepartstangentbord?
Mitt Logitechtangentbord fungerar inte förrän vid inloggningsrutan, så när jag måste boota från DVD/CD så får jag hämta morsans Appletangentbord. :-/

Nja, det är ett gammalt Apple-adb-tangentbord till en gammal grå Power Mac G3. Men jag fick det att funka till slut...men jag kommer inte ihåg vad jag gjorde...:confused: (Man ska inte hålla på med X på gamla skit-burkar... )

• Oregistrerad
  • 2005-12-09 13:57

Det skulle vara intressant om man skulle kunna starta datorn utan AQUA och köra X istället. Någon som vet om det finns några sånna möjligheter?

• Medlem
  • 2005-12-09 14:35
Ursprungligen av Jocke Ekberg:

Det skulle vara intressant om man skulle kunna starta datorn utan AQUA och köra X istället. Någon som vet om det finns några sånna möjligheter?

Ja, är det nån som har koll på om det går? Det är en sak jag viljat kunna göra. Iofs kan man ju köra Yellowdog eller dylikt men det vore kul,

• Oregistrerad
  • 2005-12-09 16:06

Jag är visserligen påväg att installera linux på min powerbook, men ändå. Det skulle vara ganska häftigt att köra X på darwin

1
Bevaka tråden