Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig räckvidd på 1a generationens Airport-station

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en första generationens Airport-basstation hemma, och i Powerbooken sitter ett vanligt gammalt airport-kort. Räckvidden är urusel, kanske 5 - 10 meter vid fri sikt. Kommer det någonting mellan datorn och stationen så bryts det direkt. (Att komma åt andra wlan-nät funkar fint, så vi ska nog inte skylla på datorn.) Måste vara basstationen som är kass. Är 1a gen så kassa allihop, eller är det min som är trasig?

Någon som känner till ett sätt att förbättra räckvidden? Den har mig veterligen ingen kontakt för extern antenn, Lucent-kortet som sitter i är ju ett vanligt PC-cardkort utan utstickande antenn över huvud taget. Byta ut PC-kortet till ett med extern antennkontakt? Har en extra antenn från en TiBook liggande, kanske skulle kunde komma till användning...
Vore mycket tacksam för hjälp.

// Tomas

Ursprungligen av sirHugo:

Hej!

Har en första generationens Airport-basstation hemma, och i Powerbooken sitter ett vanligt gammalt airport-kort. Räckvidden är urusel, kanske 5 - 10 meter vid fri sikt. Kommer det någonting mellan datorn och stationen så bryts det direkt. (Att komma åt andra wlan-nät funkar fint, så vi ska nog inte skylla på datorn.) Måste vara basstationen som är kass. Är 1a gen så kassa allihop, eller är det min som är trasig?

Någon som känner till ett sätt att förbättra räckvidden? Den har mig veterligen ingen kontakt för extern antenn, Lucent-kortet som sitter i är ju ett vanligt PC-cardkort utan utstickande antenn över huvud taget. Byta ut PC-kortet till ett med extern antennkontakt? Har en extra antenn från en TiBook liggande, kanske skulle kunde komma till användning...
Vore mycket tacksam för hjälp.
// Tomas

Placeringen är viktig och andra störningskällor. Har själv en 1:a generationens Airport basstation som fungerar perfekt genom väggar.Kanske beror det till viss del på din Powerbook de tidiga Titaniummodellerna av PB har lite sämre mottagning/sändning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-13 14:29

kan även vara andra wlan nät som sänder på samma frekvens?
Har en granne själv som använder samma frekvens/kanal som min accesspunkt vilket ställer till med en hel del besvär i vissa lägen, men efter att jag bytte kanal på accesspunkt så fungerar det fint.

1
Bevaka tråden