Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

starta processer på annan maskin

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-23 13:55

Jag skulle vilja ssh in på en annan os x (server) maskin, starta lite beräkningar i octave, sen bryta förbindelsen, och senare komma tillbaka till min octave process (via ssh). Går det? Octave är en terminal app med ett CLI. Det är inte nödvändigt att det är ssh bara jag kan komma åt det remote.

Jag visste inte om det gick. Så jag provade via ssh till min burk hemma. Funkade perfa! "open Sputnix.app" körde jag och öppnade den. Häftigt.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-23 14:17

Vad jag menade var om man kunde komma tillbaka till en CLI app, efter att man hade kopplat ner och upp igen, eller dödas processen när man gör exit.

Förresten så funkar det bara att öppna med open om samma användare är inloggad lokalt på maskinen annars får man en
kCGErrorFailure : initCGDisplayState: No display interlock
Bus error

[ 23-01-2002: Meddelandet ändrat av: hgu ]

Aha. Vet dock inte vad du menar med CLI app. Om du redan är inloggad på en burk och ssh:ar dit så kan du starta program som har grafiskt interface(icke terminalprogram). Annars kan du bara öppna terminalprogram, och de är ju öppna per anslutning, dvs stänger du ssh så loggas du ut och ditt program stängs. Så du måste nog vara inloggad hela tiden. Om jag uppfattat dig rätt.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-23 14:57

CLI=command line interface (dvs terminal prg)
Octave är inte bara ett program som man anropar sen sköter det sig själv utan man skriver grejer inne i programmet också typ som i emacs.
Jag hoppades att man på någotvis skulle kunna låsa så att de inte dog när man loggade ut, eller om man kunde låta bli att logga ut men ändå bryta förbindelsen. T ex om man sätter powerbooken i vila på jobbet efter att man har startat en process på servern och tar PB med hem och kopplar upp därifrån mot servern. Det skulle vara smidigt med beräkningsprogram som octave om man behöver köra beräkningar som tar ett par dagar.

[ 23-01-2002: Meddelandet ändrat av: hgu ]

• Medlem
  • 2002-01-23 17:03

Visst kan du det du kan alltid detacha processen från terminalen antingen lägga till ett & efter kommandot eller om komanndot är starat ctrl-z för att stoppa den och sedan bg 1 för att köra vidare den som bakgrundsprocess. Problemet är att attacha till processen igen efter det att man loggat av eftersom processen inte har någon terminal att ansluta till. Detta är inget problem så länge man kan sno output ändå så man kan ju pröva att & ett jobb där man redirectat stdout (och eventuellt stderr) till en fil typ octave > fil... det är dock inte så snyggt så man använder oftast screen som är långt mycket mer praktiskt.

Om du installerar och använder screen kan du göra precis det du efterfrågar. Finns som fink paket tror jag... slipper man fundera på resten. Screen krävs för att du ska kunna reattacha till en tty och därmed
ditt job som är spawnat av en anna login session.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-23 18:07

Tack Lucas!
screen fanns i fink.
Så här gör man:
ssh bla.bla.se
screen
emacs (om man nu vill ha en emacs körande, iofs ingen mening med det)
tryck ctrl-z
bg
stäng terminal-fönstret
öppna ett nytt fönster
ssh bla.bla.se
screen -r
fg
så är du där du slutade i emacs

1
Bevaka tråden