Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox ger kernel panic

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-13 23:15

Min Firefox har börjat bråka ordentligt. Ända sedan min senaste frivilliga omstart (tror det var iom nån säkerhetsuppdatering), så får jag kernel panic varje gång jag skriver in en adress i Firefox 1.0. Har laddat hem den på nytt, samt zappat PRAM. Safari funkar utan problem. Har även reparerat behörigheter. Kör OS X 10.3.6

Några tips?

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 23:58

Mycket möjligt att någon fil som hör ihop med din Firefox-konfiguration blivit korrupt.
Du kan flytta ut hela mappen "Firefox" som ligger i ditt hembibliotek under Library/Application Support/ (Bibliotek/Application Support/). Du tappar dina inställningar till Firefox, t ex bokmärken och Extensions, men en del går att flytta tillbaka in i den nya mappen som skapas. Du kan alltid flytta tillbaka hela mappen om du ångrar dig.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-14 09:57

Om du har några extensions eller teman i FF, prova att slänga dom.
Men Kernel Panik betyder ju oftast att det är nåt hårdvarufel, t.ex. minne som börjar krokna, hårddiskfel, USB-prylar som inte är kompatibla, osv.
Det kan inte vara en slump att det visar sig just vid användninga av FF?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-14 17:44

Danne V, nej, det kan inte vara någon slump. Har provat 10 gånger med exakt samma resultat. I övrigt kan jag ha igång datorn tre dygn utan att något händer.

zink, jag flyttade ut nämnd mapp och nu funkar det perfekt! Tack!!!
Misstänker att det kan bero på det XP-lika tema jag installerade som bråkade lite. Ska flytta tillbaka lite bokmärken och annat nu får vi se.

För övrigt måste jag säga att det är rätt dåligt att något sånt här kan ske. Hur sjutton kan en korrupt fil få ett UNIX-baserat system att totalkrascha? Eller innebär detta att jag har ett hårdvarufel, som bara visar sig just när denna fil används?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-14 18:00
Ursprungligen av memark:

Eller innebär detta att jag har ett hårdvarufel, som bara visar sig just när denna fil används?

Det var det jag menade.

Ursprungligen av memark:

zink, jag flyttade ut nämnd mapp och nu funkar det perfekt! Tack!!!
Misstänker att det kan bero på det XP-lika tema jag installerade som bråkade lite. Ska flytta tillbaka lite bokmärken och annat nu får vi se.

Du vet, du ska inte installera nåt som heter XP, då går det så här.

PS. Nu hittade jag till slut din tråd!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-22 17:43
Ursprungligen av memark:

nu funkar det perfekt! Tack!!!
Misstänker att det kan bero på det XP-lika tema jag installerade som bråkade lite.

vavarejasa....;)

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-20 17:21

Del två:

Jag kan inte slänga den korrupta mappen. Har provat både i finder och med "rm -rf", men jag får panic. Och jag har reparerat behörigheter. Något tips? (Visst, jag kan gömma undan den, men det känns lite olustigt.)

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 18:02

Du kan prova att starta upp i single user mode (håll ner command+s tangenterna vid uppstart) och när datorn har bootat klart skriv fsck -yf

Om fel hittas kör kommandot igen tills det står Disk appears to be ok. När det är klart starta om datorn genom att skriva reboot.

Om du har Symantec Systemworks ta bort skräpet med det här skriptet. Alla Systomworks programm förutom Norton Anti Virus är skräp och ska inte användas i OS X.

//Rob

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-20 22:38

"/sbin/fsck -yf" i single user mode oräkneligt antal gånger ger bara samma fel:

"invalid extent entry
(4, 1044)"

Hur går jag vidare?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-22 22:33

Så hur blir jag nu av med de bråkiga filerna (som för övrigt låg i Cache-foldern )?

"sudo rm" ger samma panik. I single user mode kommer jag inte åt filerna, då dessa ligger på en annan disk. Har inte lyckats montera disken. "disktool" fungerar inte, och "mount" ger beskedet "incorrect superblock".

• Oregistrerad
  • 2004-12-23 11:59
Ursprungligen av memark:

Så hur blir jag nu av med de bråkiga filerna (som för övrigt låg i Cache-foldern )?

"sudo rm" ger samma panik. I single user mode kommer jag inte åt filerna, då dessa ligger på en annan disk. Har inte lyckats montera disken. "disktool" fungerar inte, och "mount" ger beskedet "incorrect superblock".

Din hårddisk låter inte frisk! Ett program som DiskWarrior kan möjligtvis fixa problemet. Att formattera om hela hårddisken och ominstallera borde definitivt lösa problemet.
Hur som helst är det ett bra tillfälle att göra en säkerhetskopia nu.

1
Bevaka tråden