Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gränssnittsutveckling vs. hårdvara...

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-18 23:34

Funderade lite angående gränssnitten i moderna operativsystem..

När ska revolutionen komma för användargränssnittet? Hårdvaran utvecklas ju hela tiden men operativsystemen har sett ungefär lika ut i 20 år!
Det är nästan bara tekniken bakom som utvecklas. Att terminalen gör entré i ett Mac OS är säkert bra för "power users" men användarmässigt är det ett steg tillbaka.
Jag är medveten om att mycket handlar om traditioner och standarder men snart borde fokusen hamna på användargränssnittet.

Vad tycker ni?

Du måste ju inte använda terminalen.. Allmänt så tycker jag OS X är lättare än innan. Min mamma tycker det är lättare iaf

Jag har hört många som sagt just detta: Gamla macrävar känner sig förvirrade och borta i OS X. Medan nya användare tar det till sig direkt.

Jag kan tänka mig att många som klagar idag kommer att ändra uppfattning så småningom. När man lär sig uppskatta de nya fördelarna. Samtidigt är det förstås ett lite dåligt betyg att de mest trogna användarna inte känner sig hemma. Men OS X utvecklas i en förtroendeingivande takt och i rätt riktning, så det ser väldigt bra ut för framtiden, mjukvarumässigt.

Vad gäller terminalen så kan jag faktiskt *bara* se det som positivt. Förlåt mig för billiknelsen men det är som att vi nu har en möjlighet att öppna på motorhuven. Men det finns absolut inget som kräver att vi behöver göra det. Apple jobbar hårt på att GUI:fiera allt som en vanlig användare kan tänkas behöva röra vid.

Att ge de som vill möjligheten att gå på djupet är knappast en nackdel. Tidigare var alla tvugna att vänta på Apple, nu gäller inte det längre.

Edit: stavfel

[ 19 November 2002, 01:20: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Funderade lite angående gränssnitten i moderna operativsystem..

När ska revolutionen komma för användargränssnittet? Hårdvaran utvecklas ju hela tiden men operativsystemen har sett ungefär lika ut i 20 år!
Det är nästan bara tekniken bakom som utvecklas. Att terminalen gör entré i ett Mac OS är säkert bra för "power users" men användarmässigt är det ett steg tillbaka.
Jag är medveten om att mycket handlar om traditioner och standarder men snart borde fokusen hamna på användargränssnittet.

Vad tycker ni?

Undrar om det inte är tvärtom. (även om operativsystemen iofs borde vara enklare att hantera). Men titta på burken vad är nytt? ok, vi har fått en CD men sen då? Större HD, wow!, snabbare CD etc. men sen då? vad är nytt? Tvärr kan man även titta på bilen här. En 100års pryl som vi hängt på en massa lull-lull på men forfarande häller vi in en vätska som exploderar och bom! vi kommer framåt, wow?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-19 14:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Du måste ju inte använda terminalen.. Allmänt så tycker jag OS X är lättare än innan. Min mamma tycker det är lättare iaf

Näe, det behöver man ju inte och jag säger inte att den är dålig, tvärtom. Men jag snackar rent användarmässigt och inte bara om macOS utan om alla existerande OS.
Undrar just hur mycket forskning som läggs ner på "useability" med tanke på alla missar som trots allt finns (fler i Windows än i MacOS känns det som.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-19 15:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
[QB]Undrar om det inte är tvärtom. (även om operativsystemen iofs borde vara enklare att hantera). Men titta på burken vad är nytt? ok, vi har fått en CD men sen då? Större HD, wow!, snabbare CD etc. men sen då? vad är nytt? Tvärr kan man även titta på bilen här. En 100års pryl som vi hängt på en massa lull-lull på men forfarande häller vi in en vätska som exploderar och bom! vi kommer framåt, wow?[/QB]

Hur menar du tvärtom?

Om man tex tittar på en macintosh från 1984; Macintosh 128k med 8MHz CPU och 128KB internminne och dagens snabbaste Mac; PowerMac G4 2 x 1,2GHz med upp till 2GB minne. En viss skillnad eller? För när det gäller hårdvara handlar det om processorkraft/lagring och det är upp till mjukvaran att utnyttja detta på rätt sätt, vad det nu kan vara.

Om man nu jämför _tex_ OSX med MacOS 1.0 eller vad det nu hette så har det trots allt inte hänt så mycket med gränssnittet. Där finns fönster, ikoner, menyrad, skrivbord mm.

Jämförelsen med bilen blir fel tycker jag. Bränslet tex har inget med bilens gränssnitt (ratt och pedaler mm) att göra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 15:28

Själva skrivbordsmetaforen sjunger på sista versen. En persondator är ju så mycket mer än en avancerad skrivmaskin med inbyggt arkivskåp, skrivbord, papperskorg osv. Det har gått 25 år och dagens datorer är multimediamaskiner som hanterar spel, videoredigering, bildredigering, musik, osv.

Jag tror att gränssnittet behöver en högre abstraktionsnivå, inte en lägre. Mer NeXTSTEP än Microsoft Bob kan man säga.

[ 19 November 2002, 15:50: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-19 15:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Själva skrivbordsmetaforen sjunger på sista versen. En persondator är ju så mycket mer än en avancerad skrivmaskin med inbyggt arkinskåp, skrivbord, paperskorg osv. Det har gått 25 år och dagens datorer är multimediamaskiner som hanterar spel, videoredigering, bildredigering, musik, osv.

Jag tror att gränssnittet behöver en höägre abstraktionsnivå, inte en lägre. Mer NeXTSTEP än Microsoft Bob kan man säga.

Exakt! Jag hoppas på lite mer AI-funktioner!
Men det är svårt att spåna på vad som skulle kunna ändras eftersom desktop-metaforen är såpass etablerad.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Men det är svårt att spåna på vad som skulle kunna ändras eftersom desktop-metaforen är såpass etablerad.

Någon kanske hittar på ett sätt att använda hypertext som gör att flera börjar ifrågasätta desktop-metaforen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 15:51

Jag har omkring 60 000 filer på min dator. Varför ska jag behöva sortera dem manuellt när datorn gör det så mycket snabbare och bättre?

Filerna ska ordnas i en databas och de ska kunna automatsorteras efter filtyp, innehåll, ändringsdatum, skapelsedatum osv och med hjälp av olika filter, precis som epostmeddelanden i Eudora eller Entourage.

[ 19 November 2002, 17:19: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

Jag har omkring 60 000 filer på min dator. Varför ska jag behöva sortera dem manuellt när datorn gör det så mycket snabbare och bättre?

Filerna ska ordnas i en databas och de ska kunna automatsorteras efter datum, filtyp, innehåll, ändringsdatum, skapelsedatum osv och med hjälp av olika filter, precis som epostmeddelanden i Eudora eller Entourage.

Det finns ju faktiskt de som försöker. Creo exempelvis, med sitt program Six Degrees.

Så här sa MacNN om det efter MacWorld:
"The new program that intrigued me the most is called Six Degrees, as in "six degrees of separation." This program is able to create and remember the relationships between the documents you work with and the contacts and messages in your email program. For instance, if you create a document and email it to someone, Six Degrees remembers both the document and the recipient´s name and considers them part of the same project, just as you do. If someone else emails you another document with a lot of the same keywords as the first one, that document and that person also show up in the project list. It´s as if Six Degrees is watching what you do and keeping track of what you need."

• Medlem
  • 2002-11-19 16:01

Filsökning på macen är ju väldigt snabb, tack vare indexering. Även om gränssnittet kunde behöva en upplyftning så finns ju funktionaliteten redan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Filsökning på macen är ju väldigt snabb, tack vare indexering. Även om gränssnittet kunde behöva en upplyftning så finns ju funktionaliteten redan.

Bättre metadata står med på önskelistan till Apple.
Missa inte en intressant artikel om detta som heter Metadata, the Mac, and You.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-19 17:16

Den här diskussionen får mig att tänka på en liknande jag hade på något annat ställe för ett tag sedan. Där sa(skrev) någon det här:

Citat:

quote:
with an intelligent OS something as follows might happen. i´ve got to do an 18 page essay on ...er.... say.... GUIs....

i call up the intelligent version of sherlock and say "what do i know about GUIs?".....

sherlock goes off and has a scout round... comes back and says... "i´ve found the following files on the hard drive where you´ve written about GUIs..... you´ve also got some screengrabs of GUI elements saved here..... you posted these comments about the mac OS X GUI to the following web discussion forums..... and i´ve found a couple of articles online, related to GUI design."

i´m presented with some kind of browser filled with all these ´found items´ from which i can drag and drop, cut and paste etc into a new document.

if i want [which i wouldn´t being a literary genius] i can ask the OS to sepllcheck the document, OK the grammar and generally knock it into shape....

then when i´m happy with it i can print it out, put it on my website, send it to someone else... all form the same location.

then i can shut the doc down and the OS will either save it as a document or as a series of linked objects of its constituent parts. i don´t need to know where or how.

next time i want that essay i say.. "get me that thing i wrote on GUI´s. the one with the picture of the charles babbage difference engine mark lll" and the OS assembles the document again for me. i don´t have to bother with file formats, where and when i saved it, what i called it etc. etc.

of course, this kind of intelligent OS is far off in the future and the worrying thing is that most of the steps towards this goal seem to be of the irritating micro$hit paperclip variety, where you get a patronising animated helpfile posing as an intelligent assistant.

i want an OS that´s like an information butler. i say "get me this" and he gets it. i throw him a book i´ve finished reading and say "put that away" and he stores it somewhere [i don´t need to know where as long he can get me it next time i]. he reminds me when i´ve an appointment. makes sure my dinner is on the table and keeps the house tidy [ie. does the routine maintenance and fixes things automatically] leaving me free to get on with important things

Förbaskat vettigt tycker jag! Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som skrev det...(Fy på mig... :rolleyes: )

/arvid

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-19 17:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Den här diskussionen får mig att tänka på en liknande jag hade på något annat ställe för ett tag sedan. Där sa(skrev) någon det här:

Citat:

quote:
with an intelligent OS something as follows might happen. i´ve got to do an 18 page essay on ...er.... say.... GUIs....

i call up the intelligent version of sherlock and say "what do i know about GUIs?".....

sherlock goes off and has a scout round... comes back and says... "i´ve found the following files on the hard drive where you´ve written about GUIs..... you´ve also got some screengrabs of GUI elements saved here..... you posted these comments about the mac OS X GUI to the following web discussion forums..... and i´ve found a couple of articles online, related to GUI design."

i´m presented with some kind of browser filled with all these ´found items´ from which i can drag and drop, cut and paste etc into a new document.

if i want [which i wouldn´t being a literary genius] i can ask the OS to sepllcheck the document, OK the grammar and generally knock it into shape....

then when i´m happy with it i can print it out, put it on my website, send it to someone else... all form the same location.

then i can shut the doc down and the OS will either save it as a document or as a series of linked objects of its constituent parts. i don´t need to know where or how.

next time i want that essay i say.. "get me that thing i wrote on GUI´s. the one with the picture of the charles babbage difference engine mark lll" and the OS assembles the document again for me. i don´t have to bother with file formats, where and when i saved it, what i called it etc. etc.

of course, this kind of intelligent OS is far off in the future and the worrying thing is that most of the steps towards this goal seem to be of the irritating micro$hit paperclip variety, where you get a patronising animated helpfile posing as an intelligent assistant.

i want an OS that´s like an information butler. i say "get me this" and he gets it. i throw him a book i´ve finished reading and say "put that away" and he stores it somewhere [i don´t need to know where as long he can get me it next time i]. he reminds me when i´ve an appointment. makes sure my dinner is on the table and keeps the house tidy [ie. does the routine maintenance and fixes things automatically] leaving me free to get on with important things

Förbaskat vettigt tycker jag! Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som skrev det...(Fy på mig... :rolleyes: )

/arvid

Lite som huvuddatorn i Star trek med andra ord
Lite artificiell intelligens skulle man väl kunna få in i någon framtida sherlock!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 17:30

Att sitta och sortera filer manuellt i mappar i en filstruktur är rena stenåldern anser jag. Det ska ske automatiskt - eller inte alls!

Det spelar väl ingen roll i vilken mapp ett objekt finns om du ändå måste navigera till det via en lång sökväg? Det är ju helt förlegat och ett mycket ineffektivt sätt att hantera filer. Då är det mycket smartare att betrakta individuella filer som objekt i en databas, ungefär som fiskarna i ett jättestort akvarium eller ett hav.

Alltså: filerna ska kunna ligga huller om buller, eller simma omkring i vilka mappar som helst, och du ska ändå kunna hitta filerna och relationerna mellan dem på en sekund.

[ 19 November 2002, 17:38: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-19 17:43

En slags bildprocessor skulle behövas.
Typ: "Herr Dator, ta fram alla bilder som innehåller kor på bete."

• Medlem
  • 2002-11-19 17:47

Enda problemet med en databas (förutom att man måste skriva in en massa metadata) är att man måste komma ihåg vad saker heter, eller handlar om. En person med afasi skulle klara sig mycket dåligt. Ibland går det nog faktiskt snabbare att skumma sig igenom mappstrukturer (som man själv organiserat), än att hitta på sökord. Ens egen dator skulle bli som internet, vissa saker skulle man helt enkelt inte titta på två gånger. (så är det kanske redan, iofs, men risken finns ju att man stöter på saker av misstag)

Det är lite som skillnaden mellan en tryckt tidning och en tidning på nätet. I den tryckta tidningen kan man fastna och läsa saker, som man aldrig hade läst på nätet. Man tvingas söka upp informationen på ett mer fysiskt vis, och sållar inte bort rubriker lika snabbt som när de är en länk.

Jag tycker inte att det ena bör utesluta det andra, t ex hatar jag iPhotos sk smarta arkivering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 18:07

Naturligtvis skulle man bli tvungen att skriva in metainformation, men systemet skulle kunna titta på filhuvudet, i filinformationen osv och räkna ut om det är en bild eller en textfil, om ett foto, vektorgrafik, bitmapgrafik, kalkylark, HTML-fil osv och på så sätt räkna ut hur filerna ska organiseras och indexeras. Något i den stilen i alla fall.

Målet måste vara att du själv inte ska behöva bry dig om var filerna ligger. (Det kommer ändå att bli kaos efter 50 000 filer eller så.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-19 18:13

Väldigt intressant artikel om användargränssnitt:
Noncommand user interfaces

Bruce Tognazzini har en sida om SUNs StarFire projekt som också kan vara spännande.

jag kommer ihåg ett GUI-projekt som Apple hade för väldans längesen... som jag bara sett skärmdumpar på, det var ett interface som bestod av 3D-objekt som liksom flöt omkring fritt men som man kunde se hur de var länkade ihop med andra objekt. miljön var rätt spejsad... nån som känner till detta? osäker på om det var tänkt som ett gui till ett OS eller till databassystem. det var iaf apple som låg bakom det.

Någon som minns apple-killarna som startade General Magic? Tuffast namn och symbol hade de iallafall.

Deras gränsnitt var rätt annorlunda,

En gammal artikel som också kan ge lite rolig läsning är Interfacing the future, webplatsen Noo Face In search of the Post-PC Interface passar väl också.

• Medlem
  • 2002-11-19 19:12

låter lite som the brain... Skulle kunna bli bra, om det genomfördes på systemnivå.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders B:
jag kommer ihåg ett GUI-projekt som Apple hade för väldans längesen... som jag bara sett skärmdumpar på, det var ett interface som bestod av 3D-objekt som liksom flöt omkring fritt men som man kunde se hur de var länkade ihop med andra objekt. miljön var rätt spejsad... nån som känner till detta? osäker på om det var tänkt som ett gui till ett OS eller till databassystem. det var iaf apple som låg bakom det.

HotSauce var kul i tre minuter ungefär.  

Läs lite mer i artikeln HotSauce Unleashed. En gammal PDF från Apple beskriver lite mer, HotSauce fact sheet (pdf, 35 kb).

[ 19 November 2002, 19:19: Meddelandet ändrat av: thevil ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 19:38

Hjärnan funkar ju inte alls som en dator. Ett superenkelt exempel:

Om jag har tre filer, frukt.jpeg, gul.html och böjd.tiff så fattar datorn inte kopplingarna alls därför att den endast arbetar atomistiskt, med komponenter, smådelar. Hjärnan däremot arbetar holistiskt, med helheter, och den kopplar naturligtvis blixtsnabbt ihop delarna genom att skapa en association eller en figurativ idé om man så vill: en mental bild av en banan.

Tänk om man kunde konstruera program och system som klarar det? Då skulle dator inte längre bara vara en maskin utan en intelligens.

Citat:

Hjärnan funkar ju inte alls som en dator. Ett superenkelt exempel:

Om jag har tre filer, frukt.jpeg, gul.html och böjd.tiff så fattar datorn inte kopplingarna alls därför att den endast arbetar atomistiskt, med komponenter, smådelar. Hjärnan däremot arbetar holistiskt, med helheter, och den kopplar naturligtvis blixtsnabbt ihop delarna genom att skapa en association eller en figurativ idé om man så vill: en mental bild av en banan.

Tänk om man kunde konstruera program och system som klarar det? Då skulle dator inte längre bara vara en maskin utan en intelligens.

Har du provat Guess the Dictator and/or Television Sit-Com Character?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 19:57

Mmmm... Lite faktafel där också:

"ASCI Purple will be built using 12,544 IBM Power5 microprocessors, the same chips that are used in Apple PCs and Nintendo games systems."

Jaha du.

Men, det här måste väl vara intressant?

"This paper describes how the performance of AI machines tends to improve at the same pace that AI researchers get access to faster hardware. The processing power and memory capacity necessary to match general intellectual performance of the human brain are estimated. Based on extrapolation of past trends and on examination of technologies under development, it is predicted that the required hardware will be available in cheap machines in the 2020s."

When will computer hardware match the human brain?

Bevaka tråden