Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
har ett gäng mappar som har ganska känsligt innehåll, och om datorn skulle bli stulen, eller nån kompis sitter vid den skulle jag vilja ha dessa mappar lösenordskyddade.
har även ett par program som inte heller ska gå att öppna, utan vill ha dessa lösenordskyddade också.. vad finns det för lösningar?
finns inget så man kan skydda dem på den plats de nu ligger? typ info och välja nånting? har för mig att det fanns nån plugin till OS8.x iaf som heter typ Snitch eller nåt, dar man kanske kunde gör nå sådana inställningar.. det är nåt sånt jag är ute efter
Det man kunde göra i gamla Mac OS var att gömma filerna. De gick då att få fram på ett ganska enkelt sätt så det gav inte så mycket äkta skydd. FileVault och krypterade skivor är mycket mycket säkrare. Jag skulle kör krypterade skivavbilder, lättare att hantera och enklare att separera flera projekt från varandra.
FileVault och krypterade skivor är mycket mycket säkrare. Jag skulle kör krypterade skivavbilder, lättare att hantera och enklare att separera flera projekt från varandra.
och då lägger man in programmen osv där då? hur blir det med prefsfiler osv? Har tex en massa ftp som ligger o fetch-shortcuts osv.. och dom är av största vikt att dom är skyddade..
Gömma filer/mappar (i Finder) i OS X går väl bra det oxå
Hur gör man det?
Tänker på att jag på det sättet skulle kunna få bort den förbannande "Microsoft användardata"-mappen i Documents.
Eller menar du att man sätter en punkt i filnamnet?
Hur gör man det?
Eller menar du att man sätter en punkt i filnamnet?
Jo…
Ursprungligen av aell:
och då lägger man in programmen osv där då? hur blir det med prefsfiler osv? Har tex en massa ftp som ligger o fetch-shortcuts osv.. och dom är av största vikt att dom är skyddade
Eftersom det skal ldekrypteras vid användning och sådär så kan ju programen bli lite svårstartade (och måste ju dessutom ligga någonstans hos dig som "user", och då kan man ju lika gärna: )
Men när du är inloggd som dig så är ju alla prefsfiler etc. dina, när någon annan loggar in så får han/hon/det sina preffiler och shortcuts.
Loggar du bara ut när du inte är vid datorn (är du glömsk är en Ericssonmobil och SallingClicker trevligt) så skall det inte vara något problem.
Skapa gärna någr konton och prova (och skapar du adminkonton så kan man tjuvkika genom att ta över rättigheterna… så det är säkerhet på OS 8-9 -nivå)
har ett gäng mappar som har ganska känsligt innehåll, och om datorn skulle bli stulen, eller nån kompis sitter vid den skulle jag vilja ha dessa mappar lösenordskyddade.
funkade bra den där länken, dock får jag inte dölja filändelsen men det kan jag leva med.. Och fetch problemet är halvlöst, matade in alla shortcuts i en ny shortcutslista som jag sparade i den säkra mappen. Det problem som kvarstår är dock "Recent Connections" i fetch. Om man säger att burken blir stulen och nån startar fetch kommer dom fortfarande åt de tio senaste ftperna jag connectat till, och eftersom det bara e de hemliga så e det lite trist.. nån som vet hur man gör så att fetch inte sparar recent?
Vad är det för skilnad på att låta Filevault sköta krypteringen och inte Skivverktyg? Att göra krypterade disk images av mappar eller filer fixar Skivverktyg i ett enda steg.