- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Min ena grabb ska till Japan i 2-3 veckor och jag funderar på att be honom handla en iPod Photo som i största utförandet förefaller att vara nästan 2.000 billigare där ( 70.140 yen ... 4.403,53 SEK mot svenska AppleStores 6.195,00 )när jag räknar om Yen till SEK - något man bör tänka på ifall jag ger honom lite extra slantar ??? Kan man ta den genom tullen utan problem ???
Förhoppningsvis funkar de väl som de andra iPod-modellerna, där du kan ändra språket. Är förresten iPods inhandlade i Sverige förinställda med svenska i menyerna?
Det är det väl bara att be honom fråga försäljaren om.
???????????????
På vissa sätt älskar jag Sherlock...
Angående inhandlingen så är mina erfarenheter följande;
De vanliga iPodarna får man ju välja språk på i börgan så det lär väll också gälla Photo, och
när jag var i Japan i våras så fanns det vissa affärer i Akihabara där det fanns speciella våningar
som var avsedda för västerlänningar d.v.s. Anpassade till europeiska/ Amerikanska el-standarder
och även lägre moms när man visade upp pass (om jag minns rätt).
Menu Languages: Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Italian, Japanese, Korean, Norwegian, Simplified Chinese, Spanish, Swedish and Traditional Chinese
Additional language support for display of song, album and artist information: Bulgarian, Croatian, Czech, Greek, Hungarian, Polish, Portuguese, Romanian, Russian, Serbian, Slovak, Slovenian,Turkish and Ukrainian
spelar väl ingen roll om det är fel språk, han kan ju faktist ha köpt den vid ett annat tillfälle i Japan och kanske gillar att ha menyer på japanska. Ingen som kan bevisa motsatsen ju
Det är kanske ett mindre problem. Mindre roligt är det att försöka lära sig navigera på en iPod photo med japanska menyer.
Om du köper en iPod i Sverige är den på svenska. Om du vill byta språk från japanska till svenska kan du titta efter på en svensk iPod hur menyerna är upplaggda och sedan göra likadant på den japanska iPoden. Ett tips från en som bytt språk på otaliga iPodar...
Ett tips är ju att han köper ett Nintendo DS och en Sony PSP också, han lär kunna sälja dem rätt bra här i Sverige.
PSP:n kan vara lurigt att köpa där, det påstås att Sony implementerat regionkodning på sina spel. Helkorkat om det är sant. Så kolla det isåfall.
PSP:n kan vara lurigt att köpa där, det påstås att Sony implementerat regionkodning på sina spel. Helkorkat om det är sant. Så kolla det isåfall.
Ah, det är sant, det har jag ju läst faktiskt. Well, fet skärm och bra grafik till trots så skulle jag nog hellre ha DS, PSP verkar ha kort batteritid och sega laddningtider av spel. (Olle@mac: Ledsen för att jag är så OT i din tråd om iPod-köp.)
Ah, det är sant, det har jag ju läst faktiskt. Well, fet skärm och bra grafik till trots så skulle jag nog hellre ha DS, PSP verkar ha kort batteritid och sega laddningtider av spel. (Olle@mac: Ledsen för att jag är så OT i din tråd om iPod-köp.)
Jag är benägen att hålla med dig, Adrian. Blev sådär barnsligt sugen på att skaffa mig en DS efter att jag läst Ars Technicas recension av den. Ägde ett ex av original-GB:n, den gråa klossen, en gång i tiden.
Säga vad man vill, men ren spelglädje har Nintendo alltid varit kungar på.
Jag åker till Japan om två veckor. Har ni fler tips om vad och var man ska handla där?
Visserligen vad det några år sedan jag var där, så det kan ju vara annorlunda nu (speciellt om man kanske växlar till Yen via US Dollar?).
Men mitt intryck var att kvalitetselektronik inte alls var billigare är här. Ofta tvärtom och det finns gott om folk som släpat hem (och tullat in) dyra grejer bara för att hitta ungefär samma prylar avsevärt billigare på närmaste OnOff. Om man ska göra fynd måste man nog ta med prislistor från Sverige och jämföra väldigt noggrannt - vilket inte jag orkade. Inte fasen reser man till andra sidan jordklotet för att gå och glo i affärer som ser ut precis som i Sverige på lediga stunder? Då ska man ju njuta av det japanska köket, kolla in deras kultur, historia och verkligen göra sånt som man BARA kan göra i Japan.
Nä, ska man hitta bra priser på kvalitetsgrejer, så ska man kolla in tyska webbsajter. Jag köpte t.ex. en viddjokamera i somras, 30% billigare (inkl. frakt) än billigaste svenska priset. Leveransen tog två dagar, och det lustigaste var att dom inte drog pengar från mitt kreditkort förrän dom fått tillbaka papperet som jag skrev på när jag tog emot försändelsen vid dörren.
Kan instämma i detta med att handla från Tyskland - var på www.eBay.de för ett halvår sedan och ropade in en fw-låda som i Sverige kostade säkert 3 gånger mera. Fördelen med Tyskland är även att dom har samma kontakter för elen som vi har här.
har en polare som ska till japan om nån månad, tänkte be honom köpa med sig en ipod shuffle hem som jag kan ge till bruden (så jag slipper ha 'hitz for kidz' inlagd i min ipod). stämmer priset som uppges på www_apple_com/jp om man omvandlar det till svenska kronor genom t ex www_forex_se? e osäker om hur mkt pengar jag ska ge min polare...
Enligt mina beräkningar (100 YEN = 6,8 SEK) kostar:
iShaffle 512MB - ca 750 SEK (11000yen)
iShaffle 1GB - ca 1150 SEK (17000yen)
Jag har ingen aning om det tillkommer moms eller liknande i Japan. Någon som vet?
5% moms fast det går att dra av på vissa ställen om man har passet med sig.
5% moms fast det går att dra av på vissa ställen om man har passet med sig.
Har för mig att de har en speciell disk för moms på Narita där man får tillbaka moms vid utresa.
Inte fasen reser man till andra sidan jordklotet för att gå och glo i affärer som ser ut precis som i Sverige på lediga stunder?
Sedan kan jag inte hålla med om att man inte skall gå i affärer när man är i Japan, affärerna i sig är ju en upplevelse. Ta bara Kobayashi som spelar samma jingel om och om igen (som för övrigt starkt påminner om "Karl den tolfte hade 100000 män").
Sedan att inte priserna är så mycket lägre är en annan sak iaf. inte på importerad elektronik, men man kan ju alltid dregla över gadjets som aldrig kommer att komma till oss.
Har för mig att de har en speciell disk för moms på Narita där man får tillbaka moms vid utresa.
Sedan kan jag inte hålla med om att man inte skall gå i affärer när man är i Japan, affärerna i sig är ju en upplevelse. Ta bara Kobayashi som spelar samma jingel om och om igen (som för övrigt starkt påminner om "Karl den tolfte hade 100000 män").
Sedan att inte priserna är så mycket lägre är en annan sak iaf. inte på importerad elektronik, men man kan ju alltid dregla över gadjets som aldrig kommer att komma till oss.
Kul! Bra tips. Tack.
Nu börjar det dra ihop sig. En dag kvar innan avresan.