IPod iPhoto blir en flopp i Sverige. Om man kan ladda i bilderna direkt från en valfri digitalkamera kommer den att slå. Nikon har en dylik "bild-iPod" men det är inte många som har köpt den.
Rent teknisk är iPod Photo fantastisk, men beteendet visa-bilder-på-teven finns inte hos svenskarna. Tyvärr. Jag har aldrig (aldrig!) träffat på någon eller hört någon som visar bilder på teven för släkt och vänner. En ens jag själv, trots att de tekniska förutsättningarna finns klara
Vid ett tillfälle besökte jag en god vän som var lika stor Sony-fanatiker som undertecknad. Nytagna bilder skulle visas för cirka 5 personer och alla ombedes gå in i arbetsrummet och ställa sig bakom datorn (PC-häck).
- Men du, du har ju MemoryStick-läsare i teven! Visa oss bilderna där istället, sa jag. Snabbt och smidigt.
- Jaså jaha, men vem tittar digitalbilder på en teve? blev svaret. Slut på diskussionen.
Inget fel i det svaret. Folk är vana vi att titta på digitala bilder på en datorn, för det gör alla andra...precis av samma skäl att en dator är en PC.
/om jag har fel, kan väl någon lyfta den här tråden. Vore roligt att följa ett radikal beteendeförändring + en dåres försvarstal.