Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finale vs Sibelius?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2004-12-16 10:34

Tänkte fråga lite lätt vad ni föredrar?

Sitter på Finale av gammal vana men märker mer och mer att det inte finns alla de möjjligheterna jag efterfrågar. Kaske de finns men jag hittar de inte alt. så otroligt omständigt.

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 12:40

Finale, men mest bara för att jag lärt mig det ganska hyfsat nu, efter tio år.. :rolleyes:

Har inte testat Sibelius alls. Jag nosade lite på svenska Igor för några år sedan. Nån som kör med det?

• Medlem
  • Öland
  • 2004-12-16 12:52

ojj en för mig nykomling, igor? är det bra?

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 13:04

Kommer inte ihåg, det var runt 2000 nånting jag testade Igor Engraver. Jag lekte runt i en gratisversion dom hade ute då när det var nytt, och det såg väl trevligt ut, men lite begränsat. Jag höll mig till Finale när jag skulle notera på riktigt.

Men jag tittade in på Noteheads (Igors) hemsida nu, och de verkar ha det bra. Per Gessle och Björn Ulvaeus figurerar på bild. Här är ett citat från sidan:

The world's most powerful tool for music notation.

Noteheads hemsida

Folk säger att Sibelius är bättre än Finale, men notskrivningsprogram är komplexa, och jag har investerat mycket tid på att lära mig behärska Finale. Dyrt är det också.

Så om inte någon skänker mig Sibelius, Igor eller nåt annat program, blir jag nog kvar i Finale...

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 16:13
Ursprungligen av MusicNixon:

Men jag tittade in på Noteheads (Igors) hemsida nu, och de verkar ha det bra. Per Gessle och Björn Ulvaeus figurerar på bild. Här är ett citat från sidan:

The world's most powerful tool for music notation.

Noteheads hemsida

Verkar inte Noteheads stendött? De har väl inte hänt nåt där på flera år?

Själv "klarar" jag mig med Finale NotePad. Gratis e gott!

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:31
Ursprungligen av DaPhox:

Verkar inte Noteheads stendött? De har väl inte hänt nåt där på flera år?

Själv "klarar" jag mig med Finale NotePad. Gratis e gott!

Egentligen ingen aning, kollade in Noteheads hemsida för första gången sen typ 2001 idag, och jag läste inte så noga.

• Medlem
  • Öland
  • 2004-12-16 13:18

Kollade precis in Igor själv, håller på att ladda... skall se hur det verkar, jo det känns jobbigt för mig (som nu är inne i en otroligt kreativ period) att sätta sig och lära sig något nytt program, men visst så är det väll alltid.

Har också hört mycket gott om Sibelius, kanske ett "firare" sätt att arbeta?

1
Bevaka tråden