Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krav på kunskaper hos Layoutare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 09:31

vad kan man ställa för krav på en Layoutare? Skallde kunna välja en annan skrivare själv? Skall de kunna starta om sin dator själv? Skall de kunna leta med hjälp av sherlock efter en programvara? Skall de kunna de vanligaste kortkommandona?

*känner sig träffad* Ogillar du Layoutare?

Om ovanstående är kraven på originalare så har jag valt rätt jobb!

Ja, dessa krav borde man kunna ställa.

• Oregistrerad
  • 2002-11-19 14:21

He, he. Ja, som läget ser ut på arbetsmarknaden nu borde man nog kunna ställa rätt höga krav. Dom ska nog kunna göra nya mappar på skrivbordet och surfa på internet också...

Aj aj...

• Oregistrerad
  • 2002-11-19 14:36

Det är skönt att jag får medhåll. Det jobbiga är de ställen där de är få och alla håller samma "höga" nivå.

En blind som leder en annan blind brukar jag kalla det för....

Det är bra om de kan svenska språket hyfsat för sedan korrläsarna försvann så ligger en del av ansvaret på redigerarna istället (ett bra exempel är att en yrkeskategori inte stavas med stor bokstav! ).

• Oregistrerad
  • 2002-11-19 14:55

Sen tycker jag att man som layoutare bör kunna så pass att man kan göra korrekta dokument för tryckning (fixa utslutning/svällning och cmyka bilder mm.) Det är inte tryckeriers uppgift att fixa till (även om de ofta gör).

• Oregistrerad
  • 2002-11-19 15:24

Vi har både korrektur och en repro som fixar så allt är klart för tryck. Så kunskapsnivån kan vara ganska låg här. Men kan de inte ens hitta väljaren i Mac OS 9, då är jag mörkrädd...

• Medlem
  • 2002-11-19 17:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Perrapa:
Det är inte tryckeriers uppgift att fixa till (även om de ofta gör).

Jo det tycker jag nog att det är. Åtminståne om de har en reproavdelning, och jag har aldrig anlitat någon utan det.

Dessutom är layoutare och originalare inte alltid samma sak.

Jag tycker nog att man ska kunna lämna över sitt material till tryckeriet "osmykat" och utan kalibrerad svällning, så kan de fixa det själva efter eget huvud. Om man har flera tryckerier, ska man då lära sig och göra arbetsflöde efter alla deras tryckmetoder? Helt orimligt.

Jag menar, det är ju inte så att de gör det gratis...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag tycker nog att man ska kunna lämna över sitt material till tryckeriet "osmykat" och utan kalibrerad svällning, så kan de fixa det själva efter eget huvud. Om man har flera tryckerier, ska man då lära sig och göra arbetsflöde efter alla deras tryckmetoder? Helt orimligt.

Håller med. En kompetent tryckare ska inte begära cmyk:ade bilder. Bilder ska förses med tryckeriets ICC-profil, och sen ska cmykningen ske när de rippar.

Helt rätt! Instämmer med ovan inlägg! Har jobbat som reproslav/originalare under flera år och visst skiljer det en hel del på kunskapsnivån i branschen, men klassiker som svällning, övertryck samt cmyk:ning av bilder ska man överlåta till reproanstalter/tryckerier. Visst kan man ladda ner tryckarns icc-profiler och förhandsgranska i Photoshop t ex, men överlåt bildarbetet till experterna!

RGB rulez!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-20 15:44

Håller med Thomas helt och fullt.

Verkställ ett korrekt färgstyrningsflöde, och de flesta problem med att jobba mot olika tryckerier är borta. (Förhoppningsvis...)

Btw, kanske någon kan hjälpa mig med mitt färgstyrningsproblem i den här tråden?!?

Jag tycker inte att man ska generalisera. På mitt tidigare jobb (en av Sveriges största reklambyråer) fanns det mycket kompetenta originalare. Gamla rävar som kunde sitt yrke långt innan DTP introducerades. De var hejare på formgivning & typografi men hade t.ex inte en aning hur man bygger om skrivbordet eller vad RAM-minne var.

Sedan fanns det mediokra formgivare som var riktiga hackers.

De kompletterade varandra och fungerade mycket bra på en så stor arbetsplats som denna. Sitter du själv eller har ett par anställda då måste du nog däremot behärska det mesta själv.

Min egen erfarenhet är paradoxalt att ju mer jag lär mig om datorn och alla dess möjligheter destå mer begränsad känner jag mig. Jag har så många möjligheter men gör bara så här – känns det.

När jag gick ART på RMI-Berghs på Riddargatan för över tio år sedan var det INGEN som kunde datorer och undervisningen i DTP var högst frivillig. Faktum var att vår typografilärare direkt motarbetade dataundervisningen. Å andra sidan var den formgivningen som gjordes på datorer 1989 ren sk*t.

Formgivningen blir vanligtvis inte bättre av att du vet hur en dator är konstruerad. Kraven vi ställer på våra anställda är att du idag minst måste behärska Quark (Indesign), Illustrator och Photoshop.

Att göra färgsepareringar är ett kapitel för sig – inte ett absolut krav för att vara en bra formgivare dock!

1
Bevaka tråden