Jag tycker inte att man ska generalisera. På mitt tidigare jobb (en av Sveriges största reklambyråer) fanns det mycket kompetenta originalare. Gamla rävar som kunde sitt yrke långt innan DTP introducerades. De var hejare på formgivning & typografi men hade t.ex inte en aning hur man bygger om skrivbordet eller vad RAM-minne var.
Sedan fanns det mediokra formgivare som var riktiga hackers.
De kompletterade varandra och fungerade mycket bra på en så stor arbetsplats som denna. Sitter du själv eller har ett par anställda då måste du nog däremot behärska det mesta själv.
Min egen erfarenhet är paradoxalt att ju mer jag lär mig om datorn och alla dess möjligheter destå mer begränsad känner jag mig. Jag har så många möjligheter men gör bara så här – känns det.
När jag gick ART på RMI-Berghs på Riddargatan för över tio år sedan var det INGEN som kunde datorer och undervisningen i DTP var högst frivillig. Faktum var att vår typografilärare direkt motarbetade dataundervisningen. Å andra sidan var den formgivningen som gjordes på datorer 1989 ren sk*t.
Formgivningen blir vanligtvis inte bättre av att du vet hur en dator är konstruerad. Kraven vi ställer på våra anställda är att du idag minst måste behärska Quark (Indesign), Illustrator och Photoshop.
Att göra färgsepareringar är ett kapitel för sig – inte ett absolut krav för att vara en bra formgivare dock!