Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Euro myntet & sedlar 2002 ett faktum

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hämtade från Versiontracker hem 2 program för att konvertera kronor till euro samt euro till kronor men där finns inte Sverige som ett val. Mig veterligen så kommer ju dessa mynt och sedlar vara gångbar valuta även för oss om bara några dygn. Vet någon ett bra litet program för detta i MacOS X miljö ?

Testade "SimpleEuro" och "EuroConverter" men dom tycks inte fattat att Sverige måste finnas med där.

De programmen är gjorde för de som är med i EMU och har sin valuta låst mot Euron. Så för oss i sveriga får vi använda oss av vanliga valuta konverteringsprogram. Vet inte om någon av dessa klarar av att man ställer in valutan själv.

Tyvärr så ser det ännu inte ut att finnas ett vettig valutakonverterings program för Sverige... vilken cirkus det blir efter nyår när valutan börjar användas. Såg igår på CNN som var runt i en del affärer i Paris - där räknar man med att det under en tid kommer att ta 40% längre tid i affärerna ovavsett om man är hos fiskhandlaren eller i skoaffären.

Hittade till slut ett jättefiffigt program som när det är anslutet till internet uppdaterar valutans förändringar mot Europeiska Centralbanken och där många fler än Sverige finns med, nu fanns förinställt för 28 olika länder - även dollar och yen.

Finns mer om det här

Finns för: MacOS 9.x / MacOS X / Windows / Windows XP. En rolig option hittade jag i ReadMe filen:

The Preferences window permit you to add more currencies, but you can use this feature to add "virtual" currencies. For istance I added a new currency called "Gold" to quickly translate Euro and other currencies with Gold value.

[ 25-12-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag läste att i Finland så hade de räknat ut att det skulle bli så mycket extra tidsspill (20 sek extra per person tror jag) vid köp av biljetter på buss och liknande (om man t.ex. betalar med 20 mark och 3 euro) så därför får man inte köpa enkelbiljett på bussarna under de två närmaste månaderna...

Exakt hur väsentligt är eurokurser i Sverige egentligen, alltså för den Svensson? Ingen här kommer väl att använda det annat än vid resor till EMU-land?

Alla företag som handlar med EU måste anpassa sig, så nog blir det en del jobb här i Sverige.

De flesta handlare i Västsverige kommer att ta emot € från och med 1 januari. Den 6:e december sände SVT´s Västnytt 2 bra belysande inslag om hur det kommer att bli. Enligt sändningen så står turismen här för ca: 20% av omsättningen. Fiskekyrkan i Göteborg har även priset i € vid försäljningen av fisk, lite tack vare att tyska turister står för 50% av köpen. Enligt Finansdepartementet så är bara 46% av handeln förbered för att kunna hantera €. Klipp & klistra följande länk till Real Player:
http://www.svt.se/vastnytt/2001/011206/01120619.ram

Inslag 1 börjar ca: 55% in i sändningen

1
Bevaka tråden