Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Half Life 2 till Mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Någon som hört något om en
Mac version av detta kanonspel?

Martin

Det är möjligt men med tanke på att ettan inte släpptes till mac så troligtvis Nej.
Svarar en som inte är alltför insatt i Macspelvärlden...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 21:13
Ursprungligen av Svampisen:

Det är möjligt men med tanke på att ettan inte släpptes till mac så troligtvis Nej.
Svarar en som inte är alltför insatt i Macspelvärlden...

Ettan var ju under utveckling till mac men drogs tillbaka. Så nej, jag tror inte heller att tvåan kommer...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-16 23:31

Läste att Half life 2 bygger på samma spelmotor (Havoc) som Uru (Myst). Anledningen att Uru inte kom till Mac var ju att Havoc inte finns för Mac därav slutsatsen att det inte finns en chans att HL2 kommer till Mac.

Ursprungligen av Homy:

Läste att Half life 2 bygger på samma spelmotor (Havoc) som Uru (Myst). Anledningen att Uru inte kom till Mac var ju att Havoc inte finns för Mac därav slutsatsen att det inte finns en chans att HL2 kommer till Mac.

Inte för att det har jättestor betydelse men spelmotorn som HL2 använder heter Source. Fysikmotorn som HL2 använder sig av heter däremot Havok.

Med tanke på att Valve gjort ett spel som går att köra på väldigt många olika PC-konfigurationer så är det troligt att de har ett väldigt "lättportat" system. Portningar av spel stoppas sällan av de tekniska svårighterna utan snarare av ekonomiska.

Just i det här fallet är det ju möjligt att ngn komponent (som havok) inte finns in en variant för Mac. Detta kanske leder till problem om det är ett tredjepartsverktyg (sk middleware) som står utanför Valves egna kontroll.

Jag skulle gissa på att det kommer. Man måste ju vara optimist...
Tänk dock på att minimikraven på PC är ca 1.5Ghz P4 + dx7-klass grafikkort(GF 2/4MX,) så det skulle bara gå att köra på G5:or på Mac sidan (eftersom de troligtivis inte kommer att ha tid att göra optimeringar för Mac + att macen har mycket sämre drivrutiner för tekniskt likvärdiga grafikkort)

Fasen också!!
Hoppas det kommer
till xbox då.

Valve har gjort allt själva, så vitt jag vet. Och jag gissar faktiskt också att det kommer. Det är ett av spelhistoriens mest efterlängtade spel, är dessutom starkast i Single Player (bra för macportning) och med tanke på hur många fler spel som portas i allmänhet nu för tiden så är det nog mest en tidsfråga. En liten käpp i hjulen är väl att det kommer kräva G5:a, och då blir den ekonomiska frågan lite tyngre. Vi G5-ägare får helt enkelt alla ställa oss upp i enad kör och kräva denna portning!

Personlighen skulle jag gärna se att Apple började porta spel, och vilket spel vore bättre att börja med än HL2?

Håll inte tummarna allt för hårt...

"Half-Life 2 – Nay
Now for some bad news. Half-Life 2 will not be coming to the Mac. According to several sources I've talked to, Half-Life 2 for the Mac is dead in the water. The reason, unfortunately, seems to revolve around money. The developer, Valve, wants more money than the publisher (which shall remain nameless) is willing to pay for it. In fact, I've been told the developer wants 10 times more money than the publisher usually pays for the Mac rights of a game. Simply put, the numbers for the publisher don't make sense..."

Inside Mac Games: State of the Game

Half-Life portades 95% till mac, sen avbröts det.
Half-Life 2 sägs komma till xbox.

  • Medlem
  • 2004-12-17 18:55

Om man får en licens på Havok, får man även källkoden till Havok. En fysikmotor är bara beräkningar. Kan omöjligt innehålla något plattformsspecifikt. Enda orsaken att man inte skulle kunna lätt porta den källkoden till mac är att företaget Havok inte vill licensiera det till Mac-utvecklare. D v s skälen kan inte vara tekniska, men väl "politiska".

Det är irriterande att om dom inte portar HL2 p g a Havok så kommer inte heller andra spel baserade på Source-motorn att portas (eftersom Source-motorns fysikdel använder Havok bakom kulisserna).

  • Medlem
  • 2004-12-17 19:27

Spelet finns ju till Playstation. Har rätt svårt att föreställa mig att det är svårare att porta till en Mac, än till en konsol som i princip är en jättegammal Mac med AmigaOS. Det beror nog på pengar.

Jag tror att problemet är Steam. HL2 kräver Steam för att kunna spelas, och det stora jobbet är nog inte att porta HL2 utan att dom helt enkelt inte bryr sig om att göra Steam tillgängligt för Mac också

ska ju komma till linux läste jag någonstans

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-02 18:59

Förutom att fysikmotorn Havok tog världens tid att portas till Mac (äntligen av Blizzard) och att licensavgifterna var skyhöga så fanns det andra skäl till att Valve inte portade färdigt Half-Life till Mac (det sägs att Half-Life 1 var nästan färdigt men stoppades). Här är en intervju med Valve som säger att mycket var och är Apples fel.

(tre år gammal diskussion men lika aktuell )

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-03 00:12

Några reaktioner från Macrumors läsare:

"I'm sorry, but I just can't take that article seriously. Unreal engine 3 is coming to the mac, and they just say that Apple doesn't hear game devs? What about Aspyr, MacSoft and the other developers? What about EA with command & conquer, and Blizzard?

I'm pretty sure that they asked Apple to alter their OpenGL implementation so that it conforms more with the DirectX standards. And that's not going to happen since OpenGL has its own standards.

Oh, and... I think that now we can't complain about games with poor performance on the Mac OS X. I think that the latest games are all with good performance. So, I can't believe we are still hearing these crap from Valve. These are all lame excuses for not being able to port a game to OpenGL."

"Valve's got the gall to complain about Apple! LOL

You do know it was Valve that finished the port of Half-Life for the Mac and then decided not to release it because they would have to support it (as in they didn't want to support it).

Valve can go screw themselves!! Us Mac Gamers don't need them!!

I wouldn't buy a Valve product if it was the last game on Earth."

"Just remember this is the same company that didn't release the original Half Life on the Mac because they said keeping it updated and synched with the PC versi

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-04 23:24

och här är den verkliga orsaken till varför Half-Life 2 inte kom till Mac enl. IMG:s Tuncer Deniz: Gabe Newells och Valves girighet..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-06 01:46

Fler tankar från Macworld

1
Bevaka tråden