- annelito
- Medlem ●
- Örebro
ja, eftersom jag är en switcher så får jag ställa vilka (dumma) frågor som helst va
vilka är "standardprogrammen" som brukar följa med en mac-dator?
skiljer det mycket i vilken mac man köper och hur vet jag vad alla program är till för, som ingår? var kan jag läsa mig till vad alla program heter och vad de har för användningsområde?
och kan jag plugga in en minneskortsläsare och flatsbäddsscanner (som jag haft till pc:n) som mac:en "känner av" eller måste man ha en installationsskiva som även går till mac?
tacksam för svar!
/anne
I köpet av en Mac ingår en hel rad program, ex.vis;
Safari - webläsare
Mail - epost-klient
iTunes - musikbibliotek/-spelare
iPhoto - d:o men för bilder
iChat - som det låter
iDVD - redigering av video
och en hel mass annat godis.
Kolla in Apples hemsida
Minneskortsläsaren ska fungera rakt av (om det är USB), skannerna kan behöva en specifik drivrutin som Du laddar ner från tillverkarens hemsida, eller efterlyser på nå't forum (99.mac?)
Ett tips är http://www.versiontracker.com som är en lysande sajt med massor av oumbärliga program. Där kan du gratis ladda ner program som t.ex.:
VLC - utmärkt mediaspelare som klarar i princip alla format
iBert - laddar automatiskt hem Dilbertstrippar
Fetch - ftp-klient
mängder av plugins till t.ex. iTunes m.m.
Ett tips är http://www.versiontracker.com som är en lysande sajt med massor av oumbärliga program. Där kan du gratis ladda ner program som t.ex.:
VLC - utmärkt mediaspelare som klarar i princip alla format
iBert - laddar automatiskt hem Dilbertstrippar
Fetch - ftp-klient
mängder av plugins till t.ex. iTunes m.m.
oh så bra! tack för tipset!
/anne
Och glöm inte
iMovie - Simpel videoredigering.
iDVD - Skapa simpla DVD-menyer.
GarageBand - Enkelt loopbaserat musikskapande.
Textredigerare - En enkel ordbehandlare som man kan ha lika gärna som Word om man bara skriver.
Chess - Chackspel.
DVD-spelare - För att spela DVD-filmer från DVD eller hårddisk
iSync - Synkronisera mobil, iPod, handdator med datorn, med varandra och/eller med .mac (.mac är Apples stora webbtjänst - den ingår dock ej).
StuffIt Expander och BOMArvhiveHelper - För att dekomprimera komprimerade filer (ZIP/RAR/SIT etc)
Kort sagt så följer alla program som du behöver för all grundläggande användning och lite till med.
Och glöm inte
...
GarageBand - Enkelt loopbaserat musikskapande.
...
Det är inte Soundtrack du tänker på?
Oumbärliga program för mig:
BBEdit Lite - textredigerare
Bildinsamling
iCal - planeringskalender
iChat - chattprogram
iTunes - musikspelare
Kalkylator
Kunvert - konverterar skärmdumpar i PDF-format till JPEG
Mactracker - håller ordning på Apples äldre modeller
Mail - epost
OnyX - systemfix
Remote Destop Connection - fjärrstyr Windows-hojar
Safari - webbläsare
Sound Studio 2 - musikinspelning
Textredigerare
Toast 6 Titanium - bränner CD och DVD
Transmit - FTP
WebPics - skapar webbgallerier
ViewIt- bildvisare
WireTap - rippar ljud från webbradiosändningar
Sen följer det en hel dröse program som Unix/*nix folk förstår sig på. Alltså i Terminalen om man vill köra CLI istället för GUI. En Xwindows fönster hanterare. mm mm alltså en hel det skulle jag säga det är bara gå egenom datorn.
Finns det nått program som liknar paint i mac?
GraphicConverter är exakt vad du söker. Enda skillnaden: den kan öppna hur många filformat som helst och spara i nästan lika många.
Gimp är gratis och har nästan lika många funktioner som Photoshop.
Jo, Appleworks ingår i nya iBooks mjukvarubibliotek. tror att de följer med i nya iMac också.
Appleworks ligger i program mappen, åtminståne så var det installerad i min nya iBook 1.2ghz. Annars kan du kolla i skivorna du fick med...
ja, eftersom jag är en switcher så får jag ställa vilka (dumma) frågor som helst va
vilka är "standardprogrammen" som brukar följa med en mac-dator?
skiljer det mycket i vilken mac man köper och hur vet jag vad alla program är till för, som ingår? var kan jag läsa mig till vad alla program heter och vad de har för användningsområde?
och kan jag plugga in en minneskortsläsare och flatsbäddsscanner (som jag haft till pc:n) som mac:en "känner av" eller måste man ha en installationsskiva som även går till mac?
tacksam för svar!
/anne
Det beror på vilken mac du köper. Det följer med en del program i konsumentburkarna, som inte följer med powermac/-book
Vänligen, Ylan
jag köpte en imac g4 globe 20" med bl a mac os x panther...
Begagnad alltså. Då är det inte säkert att alla program som förljde med är installerade. Om du bara fick med originalskivorna, kan du installera ånyo!
Vänligen, Ylan
iMac skall väl ha AppleWorks med i "bagaget". Stoppa i skivan (Installera och återskapa program) som följde med datorn. Dubbelklicka på skiv-ikonen som dyker upp på skrivbordet. Dubbelklicka sedan på "Installera program och classic-stöd", kör igenom installationen. Sedan skall AppleWorks finnas med bland programmen.
iMac skall väl ha AppleWorks med i "bagaget". Stoppa i skivan (Installera och återskapa program) som följde med datorn. Dubbelklicka på skiv-ikonen som dyker upp på skrivbordet. Dubbelklicka sedan på "Installera program och classic-stöd", kör igenom installationen. Sedan skall AppleWorks finnas med bland programmen.
...när man gör det, man skriver inte över något som försvinner då?
(jag fick med installationsskivor så där finns ju appleworks, datorn köpte jag från en butik som hade stått som demo-ex).