Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabba diskar för HD video?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur snabba diskar krävs (MB/sek) för att köra HD video? Jag har inte så bra koll på sånt här men jag har förstått att kraven är rejäla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 08:16
Ursprungligen av Björnström:

Hur snabba diskar krävs (MB/sek) för att köra HD video? Jag har inte så bra koll på sånt här men jag har förstått att kraven är rejäla.

Det beror på vilken HD du tänker på, men HDCAM 4:2:2 tar ca. 150mb/sek.

Hur gör man idag för att få 150MB/sek?

På MacWorld Expo kommer nya eSATA kort med 8 portar - i kombination med vanliga eSATA RAID-chassin får man upp till 450MB/sek. Jag kommer bygga en referensutrustning i Januari med ett sådant kort, 4st DesktopTower SATA chassin och 8st WD Raptor 73GB 10.000rpm i RAID-0.

Enligt det här testet skall lösningen ge cirka 450MB/sek både i läs och skrivningar.

Det hade varit supernajs att få testa detta i praktiken hos någon som verkligen behöver hastigheten till mer än benchmarking. Jag hoppas ha det uppe i drift typ 15-20 Januari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 11:42
Ursprungligen av Björnström:

Hur gör man idag för att få 150MB/sek?

Vi säljer ju RAID:ar från Huge Systems som har varit väldigt stabila och håller prestanda på 200MB/sek (Single Channel). Dessa finns även med dubbla SCSI-kanaler och då kommer vi över 300MB/sek.

xRAID konfigurerad som Schuckert beskriver funkar också väldigt bra men prisbilden blir lite högre i och med att du måste kör en fullsmockad xRAID mot en ensam station för att nå den prestandan.

Den stora styrkan med xRAID i videosammanhang kommer att visa sig när xSAN släpps och då framförallt i och med arbetsflödet.

Ska bli intressant att se vad du kan göra med SATA-lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 13:36
Ursprungligen av Björnström:

Hur gör man idag för att få 150MB/sek?

På MacWorld Expo kommer nya eSATA kort med 8 portar - i kombination med vanliga eSATA RAID-chassin får man upp till 450MB/sek. Jag kommer bygga en referensutrustning i Januari med ett sådant kort, 4st DesktopTower SATA chassin och 8st WD Raptor 73GB 10.000rpm i RAID-0.

Enligt det här testet skall lösningen ge cirka 450MB/sek både i läs och skrivningar.

Det hade varit supernajs att få testa detta i praktiken hos någon som verkligen behöver hastigheten till mer än benchmarking. Jag hoppas ha det uppe i drift typ 15-20 Januari.

Intressant!

Kan man kora 8 diskar i RAID-0 pa Sonnet kortet, eller anvander det sig av MacOS X mjukvaru-raid? Forstod inte riktigt. Forresten hur far man in 4 interna diskar i en G5 ?

Ursprungligen av kimmo:

Intressant!

Kan man kora 8 diskar i RAID-0 pa Sonnet kortet, eller anvander det sig av MacOS X mjukvaru-raid? Forstod inte riktigt. Forresten hur far man in 4 interna diskar i en G5 ?

Speedmania kommer med ett eget kort på MacWorld Expo (tillverkat av Firmtek) med 8 portar. Kortet har inte inbyggd RAID utan man använder sig av Mac OS X mjukvaru-RAID.

För att få plats med fyra diskar i en G5 krävs G5 JAM av Wiebetech.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 10:59

En XServe RAID med RAID50 och 14 diskar levererar drygt 300MB/s kontinuerligt (336 topp). Allt enligt praktiska tester av oss själva. RAID50 (2st RAID5 + mjukvaru-RAID0) är det enda gångbara i sammanhanget.
Vore intressant att höra hur SATA-spåret utvecklar sig. Kabellängder är den mest kritiska frågan. Fibre Channel är överlägset i det fallet.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 12:00

Håller med Zagge. Huge Systems är stabila och välbyggda. betydligt bättre än Medea G-RAID.
Lägger man sig på G-RAID-nivå är det både snabbare och stabilare med LaCie Extreme.

Vad talar vi för priser? Hade varit grymt intressant att jämföra!

Så här ser eSATA systemet ut (funderar på att sälja den som paketlösning):

1st Speedmania Connect 8x SATA PCI: ca 2.000kr (preliminär siffra)
4st Speedmania DesktopTower eSATA: ca 10.000kr
8st Western Digital 73GB Raptor 10k: ca 12.000kr

Totalpris cirka 24.000kr för strax under 600GB lagringsyta.

Naturligtvis går det utmärkt att dubblera systemet och/eller använda långsammare (och större!) diskar. Kabellängden är dock begränsad till 100cm, vilket gör att datorn måste sitta nära alla dessa surrande diskar.

..ska du köra omkomprimerad HD? Anledningen till att jag frågar är att få verkligen KÖR
okomprimerad HD (det är ju lite dyrt med bandare, kameror och linser och så).
10 bitar, 4:2:2 är inte 150MB/sek utan 132MB/sek.
8 bit, 4:2:2 är 99MB/sek.
HDV är 3,7MB/sek (flera tillverkare gör om HDV till annat format än mpeg2 long goop
och då får man ca 6-14MB/sek, variabel bitrate. FCP i nästa generation kommer (nog?)
köra native HDV, dvs 3,7MB/sek).

Under 2005 kommer flera SATA lösningar som kommer att kosta en bråkdel av dagen
disklösningar. Man kan tänka sig ett arbetsflöde där man spelar in HDCAM, kör över
till disk via Sony HJ-3 (HDCAM player) med firewire som DV (HJ-3 har firewire ut :-).
Du får då plats med MYCKET media i DV upplösning.
En SATA raid 0 tappar snabbt i fart, men "filén" längst in på raiden klarar utan problem
10 bit HD (132MB/sek). Gör man en partition i en storlek som väl räcker till för sin "master"
och sparar den till online så är saken biff. När man förredigerat i DV på den yttre partitionen,
eller på en vanlig FW disk, så tankar men in det högupplösta HDCAM materialet över HDSDI
till "filén" för online. Låt säga att du skall göra en 90 minuter långfilm. Du filmar ca 25 timmar
material. Tankar in ALLT material som DV (25 tim x 13GB/tim DV = 325GB), t.ex på en
400GB Firewire disk (har du "ringade" tagningar kommer du naturligtvis ned rejält i diskyta).
Tar du 8 st 200GB vanliga SATA diskar, raidar 4st av dom i taget som raid 0 i två extrerna
kabinett. Ansluter till 8-port SATA kontrollerkort så borde du vara hemma.
8st SATA diskar, 900:-/st x 8st = ca 7.200:-
SATA kontrollerkort = ca 2.500:-
2 st externa kabinett = ca 3.200:-/2 st (inkl kablage)
Total: 12.900:- för 1.6TB diskyta (till 90 minuter 10bit HD behövs lite drygt 700GB), du använder
alltså ca 350GB per raid 0 disk eftersom disken tappar fart (idag?!?) och du behöver använda
"filén" (dvs de innersta spåren) för att hålla uppe farten.

Jo, jag HAR provat. Jag kör 4 diskar i externt kabinett idag. Jag får ut ca 240MB/sek read och
250MB/sek write på tom disk. När vi fyllt på det vi behövde i vår HDCAM produktion hade vi
ca 230MB/sek read och 240MB write (vi fyllde väl ca 160GB, dvs ungefär 20 minuter 10 bit HD).
Raid 0 har ju ingen säkerhet...Men att backa upp 700GB för 90 minuter master är ju inget
problem idag (kopiera till extern FW disk). Jag har läst om folk som "tappat" sina raid 0 och
där diskwarrior inte kunnat återställa volymen, då är det ju bra med backup. Jag har inte tappat
min raid 0 på de ca 4 veckor jag haft den (peppar, peppar).

P.S. Under 2005 kan vi också vänta in "vissually lossless" codecs (finns andra namn/lösningar),
så att man slipper skicka runt 132MB/sek. Har hört talas om ca 20-25MB/sek vilket ju vore
trevligt

/Robert 2

...ehhh, jag läste inte så noga uppe i tråden, ser nu att DU inte ska köra...

/Robert 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 00:59

Kolla in http://www.hdforindies.com/ massor av info om mac, hd och "hembyggda" raid-lösningar baserade på sata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 13:54

Han skulle väl inte ha dom i G5an.
Utan i ett rack bervid, dock med en kabel max längd på 100cm vilket nog kan låta mer än syntarna G5 1.8GHz

1
Bevaka tråden