Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det verkligen ingen bra Cocoabaserad ordbehandlare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och retar ihjäl mig på M$ Word X… Kerningen fungerar i motsatt tanke med vad som är tänkt, texten ritas upp som på en pece, utan något vad kantutjämning heter…

Appleworks är inte mycket bättre det heller - ostabilt, dålig stavningskontroll och har inte vidare snygg kantutjämning heller…

Textredigeraren eller vad den heter har bra stavningskontroll och snygg textrendering men kan inte köra 1,5 radavstånd…

OpenOffice, tror jag det hette, var javabaserat och segt som sirap och det gick bara att få 1,5 radavstånd om jag klistrade in en text som redan hade det vid tillfället då jag testade det… Gick inte heller att sända dokument till förhandsgranskaren vill jag minnas…

Finns det verkligen inga alternativ? Vad som behövs är möjlighet till andra än 1 radavstånd, implementering av Cocoa-textrenderaren och stavningskontrollen och möjlighet att förhandsgranska via utskriftspanelen…

Carbon-program i Jaguar har ju stöd för tjänster och kantutjämning, så ta en titt på Mariner Write eller AbiWord.

Orkar du dock vänta så är Nisus Writer (Douglas Adams favoritprogram f.ö.) på gång i Cocoa.

[ 19 November 2002, 19:43: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Quartz kantutjämning i Office aktiverar du i inställningarna.

Förresten, hur gör man för att få bi-hierarkiska typsnittsmenyer i Word för X?
Jag kör med Suitcase och menyn blir en kilometer lång i just Word.

Edit - stavfel.

[ 19 November 2002, 21:38: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

Kom på en annan sak jag hatar med Word: i alla program _förutom_ Word resulterar cmd + piltangent att markören ställer sig först/sist på en rad. Varför kan inte en sån enkel sak fungera i Word!? Det är väl bara peceprogram som använder sig av home/end för detta?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
OpenOffice, tror jag det hette, var javabaserat och segt som sirap och det gick bara att få 1,5 radavstånd om jag klistrade in en text som redan hade det vid tillfället då jag testade det… Gick inte heller att sända dokument till förhandsgranskaren vill jag minnas…

OpenOffice är skrivet i C++, såvitt jag vet. Fast eftersom portningen av OO inte är särskilt färdig än så använder det sig av X11 och inte Aqua - kan det ha varit något annat program du tänkte på?

Ska iaf bli kul när Aqua-versionen av OpenOffice är färdig... men det kan ta ett tag innan den portningen är helt färdig... Är just nu i full gång med att ladda hem och kompilera versionen för Quartz (som alltså inte kräver XDarwin), men det är inget jag skulle rekommendera rent allmänt - dels är den versionen inte överdrivet färdig och dels finns det inte direkt någon lättanvänd peka-och-klicka-installerare...

Om så önskas kan jag återkomma senare och berätta hur det fungerar... om jag ens tar mig igenom installationen, det vill säga!

Det var nog ThinkFree Office du tänker på. Går hyfsat snabbt om du sätter på hårdvaruaccelreringen.

BBEdit är Gud.

När väl Fink har portat klart KDE (inte långt kvar) kan man använda ypperliga KWord som är en del av KOffice.

Det kommer inte vara Cocoa, utan kräver XDarwin. Man kan för övrigt få KDE riktigt snyggt.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
BBEdit är Gud.

Amen!

1
Bevaka tråden