Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nå mina filer på Windows XP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello,

Jag är en nybliven switcher som inte kunde varit gladare. Har däremot problem att få över lite skräp från min gamla laptop med Windows XP.

Har delat ut disken på XP och inte gjort mycket annat. Vanligtvis, med en Windodwsdator, skulle det bara varit att ha skrivit "//gabriel-omnibk//" (med backslash) så skulle man fått utdelade volymer och skrivare.

I OS X har jag hört att det bara är att gå in på Macintosh HD och sedan Nätverk, men allt jag hittar är "Servers" och i den "Gabriel-Lundmarks-dator.local". En annan väg var att trycka Äpple-K i Findern och skriva in smb bla bla, IP-adress och datornamn. Båda utan framgång för min del.

Jag kan inte kolla om Windows-utdelningen är OK, eftersom jag bara har en Windows-dator som fungerar, men jag tvivlar på att det är mycket mer att göra än att dela ut mappen via den avancerade filutdelningen. Jag hittar inte ens Windows-datorn med Mac:en och IP:n går inte att pinga.

Båda datorerna är dock anslutna till internet och min router snackar för fullt med dem.

Det är förstås en väldigt abstrakt fråga som kan vara svår att svara på, men jag skulle ändå vilja veta vad ni tror kan vara felet. Det är ju viktigt att jag kommer åt mina filer så jag kan gå över till Mac på riktigt en gång för alla.

PS. Hur gör man backslash i OS X?

• Medlem
  • 2004-12-17 13:33

Ska man bara göra enstaka överföringar ibland, så tycker jag det är lättare att dra igång FTP-servern i OS-X och sedan ansluta med en klient från PCn.

\ får du med alt + shift + /

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 13:38

Hm...
Svarar inte din XP-burk på ping? Svarar din Macburk på ping från pezen?
Antar det...
Du har XPsp2 väl? och brandväggen på "default"? Du får nog kanske öppna något för smb och skrivardelning och sådär (vet inte portnummer, men de står i inställning i mac:ens brandvägg när du slår på servicen).
Typ något sådant borde det vara

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 15:54

Ifall du har uppgraderat till SP2 och låtit windows ställa in nätverket helt själv så har den nog valt att köra windowsnätverket på IPv6 från XP. Om så är fallet så avinstallerar du IPv6 och väljer att klienten för microsoft nätverket använder "vanliga" ip protokollet

Annars hittar du under menyn "Gå" i finder ett alternativ som låter dig skriva in en url för att ansluta till din windows burk. skriv smb://windows.datorns.ip.adress/resurs (resurs = det du döpte delningen till på xp burken ).

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 16:15
Ursprungligen av emilsson:

Ifall du har uppgraderat till SP2 och låtit windows ställa in nätverket helt själv så har den nog valt att köra windowsnätverket på IPv6 från XP.

Det där borde hjälpa folk som har svårt att hitta skrivare och liknande oxå väl?
Nyttig info som jag skall knöka in i bakhuvudet Tackar

Tackar. Det fungerar bra när jag stängde av brandväggen i Windows XP.
Det jag inte begriper är dock varför min utdelade systemvolym (C:) på Windows XP inte syns med Mac:en. Mac:en säger nåt i stil med "Välj enhet att montera" och så kan man bara välja en disk ändå. Systemenheten syns inte.

Det gör inte speciellt mycket förvisso, men jag skulle vilja veta varför det blir så.

Ursprungligen av Lundmark:

Tackar. Det fungerar bra när jag stängde av brandväggen i Windows XP.
Det jag inte begriper är dock varför min utdelade systemvolym (C:) på Windows XP inte syns med Mac:en. Mac:en säger nåt i stil med "Välj enhet att montera" och så kan man bara välja en disk ändå. Systemenheten syns inte.

Det gör inte speciellt mycket förvisso, men jag skulle vilja veta varför det blir så.

Har den utdelade volymen på PCn mer än 12 tecken? Då tror jag inte den dyker upp på Macen. Döp om och testa igen.

• Medlem
  • 2004-12-17 19:18

mitt började inte fungera före jag startade windows delning under systeminställningar>fildelning.. istort sett det enda jag gjort och nu fungerar det klockrent

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 23:27

Gör så här istället:

Gå till Apple-menyn > Systeminställningar > Fildelning.
Sätt på Windows-delning.
Läs vad det står längst ner i fönstret.

Gå till PCn.
Skriv in \\IP-nummer\inloggningsnamn.
Skriv in inloggningsnamnet plus lösenord.

Nu visas Macens filer på PCn.
Du kan dra över filer i båda rikningarna.

1
Bevaka tråden