Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hålla datorn pigg å glad....

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-12-18 12:38

Har haft min lilla iBook ett par veckor nu.
Kom på att jag inte riktigt har koll på vilka 'städrutiner' som är bäst. Vilka åtgärder skall man göra och med vilka intervaller? Vill ju hålla datorn i trimm...

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-18 12:59
Ursprungligen av bohne:

Kom på att jag inte riktigt har koll på vilka 'städrutiner' som är bäst. Vilka åtgärder skall man göra och med vilka intervaller? Vill ju hålla datorn i trimm...

Ladda ned cocktail och kör de underhålls/uppstädningsscript som finns samt reparera skivbehörigheter, lämpligtvis kan du göra detta en gång/månad så håller sig din iBook pigg och glad

Måste varna lite för Cocktail.
Du ska inte köra dessa script om du inte är helt säker på vad de gör.
Kör inte de mer grudnliga scripten för de jan ta bort mer saker än vad du önskat.
Vilket i slutändan kan leda till att du kommer få installera om systemet.

DiskWarrior - då och då: Gör en ny, bra filstruktur. Mumma för Macen!
SpeedDisk - mer sällan: Defragmenterar. Kan tyvärr inte köpas löst utan är en del av Norton Utilities - vars övriga delar suger och stinker som en dansk ost.

Jag har köpt Macaroni till mina två datorer. Fördelarna är att det är helautomatiskt, och man kan modifiera vad den ska göra i stor utsträckning.

I förvalt läge körs OS Xs egna UNIX-underhållsscripts, i dagliga, veckliga (?), och månatliga intervall. Dessutom repareras skivbehörigheterna, förvalt en gång i månaden, men jag har valt att göra det varje dag.

Jag tycker att det gör stor skillnad. Dessutom mår datorn bra av att få antalet maximala s.k. vnodes utökade. Men bara om du har 512 MB RAM eller mer.
En liten beskrivning

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 16:24

Kan någon vara snäll och förklara skivbehörighet för en lite vilsen nybörjare?

• Medlem
  • 2004-12-18 19:33
Ursprungligen av Hägg:

Kan någon vara snäll och förklara skivbehörighet för en lite vilsen nybörjare?

Ja det skulle nog jag också behöva veta mer om.

Det där macaroni verkar ju bra.
Men vad finns det för nått att göra i macen utan att ladda ner extra program? Vad gör skivbehörighetsgrejerna? Och vilka fler grejer bör man köra?

Ursprungligen av bohne:

Men vad finns det för nått att göra i macen utan att ladda ner extra program? Vad gör skivbehörighetsgrejerna? Och vilka fler grejer bör man köra?

De skript som macaroni kör finns faktiskt i systemet från början, men körs mitt i natten. Och om man inte har datorn på då, så körs de inte alls.
De går att köra manuellt, men det är himla knepigt, och man måste kunna terminalen ordentligt.

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 20:39
Ursprungligen av marcushedenstrom:

De skript som macaroni kör finns faktiskt i systemet från början, men körs mitt i natten. Och om man inte har datorn på då, så körs de inte alls.
De går att köra manuellt, men det är himla knepigt, och man måste kunna terminalen ordentligt.

Men de körs givetvis inte om datorn är i viloläge? (Dum fråga?)

• Medlem
  • 2004-12-18 20:45

Nej de körs inte när datorn är i vila.

Förstärker nejsägarskaran ytterligare.

När datorn är i vila är den lika overksam som när den är avstängd, bortsett från att RAMet inte töms, och sånt. Men den har inget för sig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Detta var ju guld. Så då låter man bara datorn stå på en natt så är den städad och fin när man vaknar?

Så skulle det funka med lägenheten också

Ursprungligen av zansiball:

Detta var ju guld. Så då låter man bara datorn stå på en natt så är den städad och fin när man vaknar?

Snarare måste den stå på varje natt, men ja, så är det.

Ursprungligen av zansiball:

Så skulle det funka med lägenheten också

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-18 19:54
Ursprungligen av bohne:

Vilka åtgärder skall man göra och med vilka intervaller? Vill ju hålla datorn i trimm...

Jag rekomenderar: iClean tillsammans med Spring Cleaning! (fungerar nu bättre med version 7.0.1 av S.C.)

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 21:03

Ok, skadar inte att fråga, det enda man riskerar är att bli betraktad som en idiot!

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 21:45

Törs man fråga varför hårddisken dyker upp två gånger under Skivverktyg? En gång som "FUJITSU" och en gång till, under det, som "Macintosh HD"?

Vilken ska man reparera skivbehörigheterna på egentligen?

Först visas den fysiska hårddisken. Det är bara den klumpen som sitter och surrar i datorn, och den kan systemet inte använda innan den är partitionerad och formaterad till ett filsystem.

Därefter visas alla partitionerna, allså hårddisken som den ser ut för OSet.

Det ska inte spela någon roll vilken du reparerar.

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 19:13

Måste man partitionera hårddisken för att kunna defragmentera den?

Ursprungligen av petsematary:

Måste man partitionera hårddisken för att kunna defragmentera den?

Nej, du startar från en bootbar CD.

• Oregistrerad
  • 2004-12-21 00:19

Ehm, okej. Och då kan man defragga hela HD:n även fast systemet ligger på den?

Hur gör man på enklast sätt en bootskiva då?

Ursprungligen av petsematary:

Ehm, okej. Och då kan man defragga hela HD:n även fast systemet ligger på den?

Hur gör man på enklast sätt en bootskiva då?

Det finns ett program som heter BootCD, som jag inte provat men alla serviceprogram leverereras på en skiva som man kan starta ifrån.
Du kan ju även starta från Apples installationsskiva, men där ingår ju tyvärr inte ett defragmenteringsprogram, dock skivverktyg som får möjlighet att göra ett bättre jobb på hårddiskens system om det inte är aktivt.

Som jag skrev innan så är Nortons Speed Disk jättebra på defragmentering - men det är lite mycket pengar då man inte kan (ska undvika) att använda Disk Doctor pga dess skadliga systempåverkan.
TechTool Pro är annars ett bra program för datorns underhåll.

Sen finns det dom som säger att OSX inte fragementerar så mycket utan att det viktiga är först och främst att städa filstrukturen då och då. Där är DiskWarrior från Alsoft mycket bra. (Har jag nog också skrivit)

Du får väl hoppas på att Tomten kommer med presenter....

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-12-18 22:34

Jag kör Onyx .....kostar nada!!

DiskWarrior - tjat tjat.
Inget program gör ett lika bra jobb

Ursprungligen av bohne:

Du behöver inte göra ett dyft. Ingenting alls. Apple har löst det så fint att vi inte behöver tänka på att städa datorn. Programmen som nämns ovan behövs framför allt om man har problem med datorn.

Jag äter upp min hatt om du märker någon som helst skillnad.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Du behöver inte göra ett dyft. Ingenting alls. Apple har löst det så fint att vi inte behöver tänka på att städa datorn. Programmen som nämns ovan behövs framför allt om man har problem med datorn.

Jag äter upp min hatt om du märker någon som helst skillnad.
Ciryon

Hoppas din hatt är god Märker själv klar skillnad speciellt när man har haft datorn igång ett tag.

Ursprungligen av Simon Templar:

Hoppas din hatt är god Märker själv klar skillnad speciellt när man har haft datorn igång ett tag.

Mmmm.. det är många som blir friska av att äta sockerpiller med.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Mmmm.. det är många som blir friska av att äta sockerpiller med.

Ciryon

Fast det är ju väldigt tydligt skillnad så man tycker ju att även du borde märkt av det.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 10:16

Något av programen du installerat är sjukt.
Trolig orsak är inkontines (omedvetet läckage) så minnet tar slut…
Viss "delningsdaemoner" är rätt hopplösa ex.v.

Ursprungligen av Pär:

Något av programen du installerat är sjukt.
Trolig orsak är inkontines (omedvetet läckage) så minnet tar slut…
Viss "delningsdaemoner" är rätt hopplösa ex.v.

Jo fast det inträffar ju på alla macar även de som bara har Appleprogram installerade. Men inte alla användare uppmärksammar det tydligen , eller bryr sig.
Jag blir dock irriterad på att Apple inte löst detta än. Får väl hoppas på Tiger. Tydligen så ska minnes & diskhanteringen förbättras iom denna.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 17:14

Jo fast det inträffar ju på alla macar även de som bara har Appleprogram installerade. Men inte alla användare uppmärksammar det tydligen , eller bryr sig.
Jag blir dock irriterad på att Apple inte löst detta än. Får väl hoppas på Tiger. Tydligen så ska minnes & diskhanteringen förbättras iom denna.

…snickesnack…

Bevaka tråden