Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kopplar modemet upp utan att jag vill?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här frågan har säkert varit uppe förr, men jag lyckas inte avhjälpa problemet.
Nu är jag hemma hos min mor som sitter med en iMac G3. En underbar dator eftersom den är så tyst! Gamla goda G3 och OS 9!

Men en sak fungerar inte alls bra! När jag har varit ute på nätet så vägrar datorn koppla ner. Så fort jag väljer ”koppla ner” i programmet ”fjärranslutningsstatus” så kopplar datorn ner, men ringer upp direkt igen. Enda sättet att få datorn att koppla ner ordentligt är att starta om. Samma problem uppstår när morsan hämtar sin mail via First Class.
Jag vet att felet kan uppstå om man har QuickTime inställt på att vissa ”Hot-Picks”-filmen automatiskt, men det alternativet är inte ikryssat.

Vad är problemet? Jag tror till och med att datorn gjorde samma sak i går när jag kopplade upp med OS 10.1. (!) Det är tyvärr den gamla version av X som finns på den här datorn. Jag fattar inte vad det beror på? Är det vår ISP (tele2 tror jag) som har något märkligt som gör att vi inte kan koppla ner ordentlig? Hur får jag datorn att koppla ner utan att starta om???

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 11:46

Om du har aktiverat att modemet ska ringa upp automatiskt när du använder ett program som behöver tillgång till nätet (mail, web-läsare, ICQ ...) kan det bli så. Kanske är något som ligger i bakgrunden och letar uppdateringar eller något i den stilen.

Jag tror att inställningen som tillåter automatisk uppkoppling finns i kontrollpanelen för modem.
Någon annan som vet exakt var den är någonstans?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-20 21:49

Under: Inställningar>Fjärranslutning>Alternativ

så står det: Anslut automatiskt när ett TCP/IP program öppnas (kryssryta)

men jag tror inte det är där, utan att man måste kolla alla program som använder nätet om där är någon inställning.

T.ex. under Edit>Preferences>Advanced i IE, eller Inställningar>Programuppdatering i prrogramuppdateraren

Ursprungligen av rana:

Under: Inställningar>Fjärranslutning>Alternativ

så står det: Anslut automatiskt när ett TCP/IP program öppnas (kryssryta)

Tackar! Och ursäkta en svamligt inledande inlägg. Det skrevs när jag var småberusad. :eek:

Det verkar än så länge fungera med den lösningen, men å andra sidan har problemet bara uppträtt då och då. Och det rör sig om morsans dator, så hon kanske får svårt att vänja sig vid att behöva koppla upp manuellt, men eftersom hon hittar fjärranslutningsstatus när hon ska koppla ner, så lär det inte bli för svårt när hon ska ansluta.

Jag retar mig dock fortfarande lite på att det inte fungerar som det ska med automatisk anslutning. Undrar vad som kan spöka?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 07:50
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Tackar! Och ursäkta en svamligt inledande inlägg. Det skrevs när jag var småberusad. :eek:

Det verkar än så länge fungera med den lösningen, men å andra sidan har problemet bara uppträtt då och då. Och det rör sig om morsans dator, så hon kanske får svårt att vänja sig vid att behöva koppla upp manuellt, men eftersom hon hittar fjärranslutningsstatus när hon ska koppla ner, så lär det inte bli för svårt när hon ska ansluta.

Jag retar mig dock fortfarande lite på att det inte fungerar som det ska med automatisk anslutning. Undrar vad som kan spöka?

Det är Finder som kollar nätverket med jämna mellanrum. Jag har aldrig tillåtit datorn andra applikationer att ringa upp själva.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-07 03:40

Har varit med om ganska exakt samma situation. Min mors G3 (med Mac OS 9) envisades med att koppla upp sig mot internet hela tiden. Efter lite famlande efter vad det var för j..la programvara som inte gjorde som jag ville upptäckte jag att datorn letade efter en nätverkstidsserver. Kolla inställningar för datum och tid om det är så för dig med.

1
Bevaka tråden