Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam uppstart fortfarande med 10.3 7

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 16:45

Hej Vänner!

Jag vet att detta varit uppe förut men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra.
Problemen med en väldigt långsam uppstart började med uppdateringen 10.3.6.
Då började datorn hänga sig vid olika tillfällen, jag lyckades inte hitta en röd tråd till när den hängde sig, allt ifrån att jag skulle ftp:a saker, printa, spara till att den hängde sig mitt i ingenting.
Vid omstart sen tog det ungefär två och en halv minut från inloggning till att det var klart att köra. Först kommer den snurrande regnbågstårtan med tomt skrivbord, sen dockan, sen övre menyraden som transaprant, där står den en minut innan det vita kommer och efter ytterligare en minut kommer skrivbords prylarna. Uppdaterade till 10.3.7 men samma trubbel är kvar.

Detta har jag gjort för att försöka komma runt problemet.
Stängt av det mesta som går på autostart.
Tömt alla möjliga cache:isar
Tog hem städprogram som onyx och diskWarrior.
Lagat permissions och dyligt med skivverktyget.
Kollat men inte vågat testa "udo cp /System/Library/Extensions/BootCache.kext/Contents/Resources/BootCacheControl /user/sbin" som någon föreslog till 10.3.2

Kan det vara ett fontproblem? Ska man flytta bibliotek/fonts? Det finns en hel del där.

Kära vänner vad ska jag gära?

Kimpen

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-22 01:21

Hoppas på svar från någon angående detta, jag har samma problem själv. Jag misstänker lite att det har med fonter att göra, men jag vet inte.

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 12:04
Ursprungligen av tjogin:

Hoppas på svar från någon angående detta, jag har samma problem själv. Jag misstänker lite att det har med fonter att göra, men jag vet inte.

Tack för tipset om typsnitt! Jag upplevde samma problem med långsam inloggning, men provade att rensa typsnittsmappen i min hemkatalog. Flyttade alla "egna" typsnitt en mapp på skrivbordet så länge. Nu går det snabbt att logga in igen

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-05 12:28
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Tack för tipset om typsnitt! Jag upplevde samma problem med långsam inloggning, men provade att rensa typsnittsmappen i min hemkatalog. Flyttade alla "egna" typsnitt en mapp på skrivbordet så länge. Nu går det snabbt att logga in igen

Oj, det måste jag testa också. Men.. vad gör man om man behöver typsnitten då? :rolleyes:

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-05 19:51

Hoppsan, jag gick från inloggningstid på över en minut (känns som tre) till under 5 sekunder genom att radera fonter som var dubletter eller kändes onödiga, samt -- förmodligen mycket viktigare -- köra programmet Font Finagler (rensar font-cachar).

Font Finagler: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22795

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-07 23:45

För min iBook funkade det inte. En annan tråd diskuterar frågan här;

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=61742

1
Bevaka tråden