Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD utrymme?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:33

Från PC-världen var jag van vid att man måste lämna ett visst utrymme kvar för att datorn ska fungera bra, alltså man måste se till att ett visst utrymme är tomt. Hur ligger det till med Mac och OS X? Jag har en HD på 30GB. Hur mycket ska jag lämna tomt för min iBook?

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:37

har för mig att 10% är ett schysst riktmärke...
tror nog det gäller för de flesta burkar och de flesta operativsystem.

Det hänger på hur fragmenterad disken är. Redan vid 65% utnyttjande märker man en prestandaskillnad och vid 80% går det mycket långsammare enligt min erfarenhet.

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 08:49

10% är minimum - vid 5% börjar operativet ta bort "onödiga" filer (lite preffiler och sådär)

[Sägs det - Har faktiskt inte provat...]

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 10:04

Jag har totalt 10GB och 1GB ledigt fungerar bra utom med iPhoto. Efter ett tag med iPhoto så har programmet ätit upp så jag har 200-300 MB ledigt och då börjar mitt OSX klaga och saker går slött. Omstart är det ända som hjälper.

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 10:26

Tack för tipsen Skönt att få några riktmärken så att man inte går och kraschar systemet

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 10:30
Ursprungligen av Ramirez:

Tack för tipsen Skönt att få några riktmärken så att man inte går och kraschar systemet

Systemet kraschar nog inte - men massa andra oskojiga saker kan inträffa...

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-20 10:40
Ursprungligen av Pär:

Systemet kraschar nog inte - men massa andra oskojiga saker kan inträffa...

Det kan hända något som åtminstone liknar en systemkrasch. Min frus PowerBook råkade ut för det när hon proppade den alldeles full. Program slutade starta, hårddiskar ville inte monteras, Skivverktyg rapporterade superläskiga fel. Vi startade om datorn i Firewire-läge, säkerhetskopierade allt, och installerade om systemet. Nu har den rullat på utan bekymmer i ett halvår.

Eftersom det ofta används upp emot tio gigabyte virtuellt minne, så måste det ju finnas ledigt utrymme att swappa på. Eller har jag fel?

1
Bevaka tråden