Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spökar det?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:40

den sjukaste saken hände precis i mitt iTunes.. jag har fått upp en delad spellista som heter "Thor's LimeWire Tunes"... men jag är inte uppkopplad på nått nätverk utan bara direkt till BBB.. så hur fasen kan någon dela en spellista till mig? jag kan spela hans låtar ochs allting... Kan man in nån logg se IP nummer eller nått? Detta är ju heltskumt!

:eek:

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-19 23:47
Ursprungligen av Philip:

den sjukaste saken hände precis i mitt iTunes.. jag har fått upp en delad spellista som heter "Thor's LimeWire Tunes"... men jag är inte uppkopplad på nått nätverk utan bara direkt till BBB.. så hur fasen kan någon dela en spellista till mig? jag kan spela hans låtar ochs allting... Kan man in nån logg se IP nummer eller nått? Detta är ju heltskumt!

:eek:

Du bor itne i läghenet eller nått? Det kanske är kopplat som ett internt nätverk och sedan ut på nätet. Men verkar skumt som faan. Men lite musik är ju aldrig fel

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:48

BBB är ett lan om jag inte har missförstått det... det borde vara ngn i ditt område som har satt igång delning av musik...

Tror det finns ngt fiffigt terminalkommando så du kan se var det kommer ifrån... jag skulle nog bara lyssna om det är något kul och dunka igång delning i mitt itunes... quid pro quo...

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:49

jo, jag bor i lägenhet.. det måste väll va så att någon delar ut.. men jag har läst att man måste ändå typ connecta till IP med någon som delar för att få upp listan.. jag har inte connectat till nån.. den bara poppade upp

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:51

näpp, beauty of rendezvous... noll inställning behövs...
håll med om att det är lite coolt...

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-19 23:53

Hur stora är oddsen för att det är en macsnubbe som delar ut sin musik i samma station som en själv egentiligen. det här säger ju en hel del om apples framtåg ;). Kolla upp om nån i din lägenhet heter thor eller nått

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 23:55

tja, itunes finns ju till windows numera...
alla windowsnördar jag känner har jag förlett in i den vackra, rosa itunes-dimman...
ibland är det lite för trevligt att vara macnörd bland windozenördar...

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:07

Nja.. som sagt är det ändå konstigt om det e Rendevous, i och med att jag inte skall vara kopplad på något lokalt nätverk.. jag hittar ju t.ex inga datorer när jag bläddrar...

Dock verkar det som om LimeWire är inblandad, i och med att hans lista heter Limwire.. och när jag själv sätter på share i mit itunes.. så får jag upp en limewire lista i MITT itunes också! Med bara random tagna låtar från mitt Bibliotek.. inte alla låtar.. bara några.. .. och ID tagarna är inte korrekta som jag har dom i mitt vanlgia bibliotek heller.. helt mysko...

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:11

Nu ser jag! den delar ut det som finns under bibliotek i LimeWire.. till en spellista i iTunes.. av nån konstig anledning..
LimeWire folket måste försökt göra nån rendevous funktion.. som dom inte behärskat riktigt.. och gjort lite föör lättåtkomlig! eller va tror ni?

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:29

haha! jepp, på nått sett delar Limewire mellan datorer i detta huset via ethernet:

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:30

för det är vad dom blåa stjänorna indikerar va?

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:34

Jag har hans IP nu.. kan jag kontakta han på nått sätt med det? går itne att chatta på limewire med han..

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:57

Fler ledtrådar.. Limewire är sannerligen boven.. varför nu den där porten är inskriven och att just något i närheten har den porten, är ju helt offattbart... :eek:

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 01:17

6346 är rendezvous porten btw...
men jag förstår inte varför du ens bryr dig...
Jag menar... det är ju bara trevligt att folk är öppna nog att dela med sig...
Och det är ju inte precis ditt problem att hans bandbredd plötsligt sjunker till noll om folk tankar ner hans musik över lanet...
Men du kanske är en sån där samvets-människa... i.s.f kan du nog trace ip't till vilken leverantör han har, skicka ett mail och låta dem ta över oroandet...

Kan han inte få vara paranoid i fredf?

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 16:34
Ursprungligen av Jonny Larsen:

6346 är rendezvous porten btw...
men jag förstår inte varför du ens bryr dig...
Jag menar... det är ju bara trevligt att folk är öppna nog att dela med sig...
Och det är ju inte precis ditt problem att hans bandbredd plötsligt sjunker till noll om folk tankar ner hans musik över lanet...
Men du kanske är en sån där samvets-människa... i.s.f kan du nog trace ip't till vilken leverantör han har, skicka ett mail och låta dem ta över oroandet...

ojoj vilket utsväv! Jag bryr mig inte alls om han delar sin grejjer eller inte. Man kan faktiskt bara vara NYFIKEN.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-20 16:42

När jag satt kopplad mot MKBs nät i malmö så hitteade jag två utdelade bibliotek i iTunes. Och i iChat fick jag kontakt med ena killen. Rätt kul Han bodde på gatan brevid.

I mitt fall är iaf inte limewire inblandat.

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 01:49

Tja, paranojja i ett forum... jag vill säga nej... så jag säger _nej!_

naah, just kidding... om du inte tar skada av det så... ha kul...

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 08:26

Du kan köra Network Utility och Trace route så ser du hur långt ifrån dig han befinner sig, om det är endast ett par datorer eller mindre tills du når hans så finns han troligen i ditt hus.

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 08:37

Han kanske sover i din säng? Kolla det.

O äter din gröt!

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 16:47

ok, är kanske inte så ovanlgit då

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-20 18:18

Alltså limewire har 'stöd för iTunes' eller motsvarande som det heter. Det innebär att det du dönar hem med limewire hamnar automagiskt i en playlist som heter Limewire. Som det ser ut kör både du och Thor limewire med denna (default) inställning och han delar ut musik. Du behöver inte connecta till någons ip för att spela dennes musik utan enbart klicka i (dock är det default) att den letar efter folk som delar ut musik. Vill du själv dela ut musik är det dock inte default utan du får välja vilka playlists du skall dela ut.

Hoppas det redde ut begreppen lite, sen kan det ju vara så att folk delar ut men har brandväggen argt inställd vilket leder till att du kan se personer men inte spela deras musik.

Visst spökar det

Mycket möjligt att det spökar på riktigt i datorn, se bara på andarnas Makt på TV 4, Sverige och Danmark formligen kryllar av spöken och andar...

1
Bevaka tråden