Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontoproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 02:36

Jag har två konton på min dator (10.3.7 installerat).

Ett default för allt möjligt och ett annat som heter "skriva" med bara tre objekt i docken, ett konto som jag använder när jag ska...tadamtadam...skriva. Detta för att kunna koncentrera mig bättre.

Nu är det dock så, att jag märkt att jag inte kommer åt vissa saker från skriva-kontot eftersom jag nyss skapade det och alla inställningar och installationer gjorts på vanliga default-kontot. Vissa saker vill jag kunna nå från båda kontona, exempelvis en undermapp i Dokument-mappen som heter "Doc's" där jag har allt skrivet material. Vore även kul, men inget måste, om t.ex. Safari såg likadant ut på båda kontona. Det gör det inte nu.

Måste jag göra dubbla kopior av dokumenten för att kunna nå dem från båda kontona eller hur gör man? Jag vill helst kunna nå dem utan att behöva mixtra eller slå på nån funktion innan. De ska helst alltid bara finnas där.

Det är ju inget problem om jag måste göra dubbla kopior - text tar ju liten plats, men däremot ett aber om jag får en idé när jag är inloggad på default-kontot, en idé jag helst skulle vilja ha åtkomlig oavsett vilket konto jag är inne på. Annars blir det ju uppenbarligen problem med olika versioner av dokumenten.

Det känns som att detta är mycket enkelt och borde gå att fixa med enkla handgrepp på en Mac.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-20 11:41

Under Användare finns det en tredje mapp (Delat) lägg däri.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 11:59
Ursprungligen av Kentor:

Under Användare finns det en tredje mapp (Delat) lägg däri.

Sedan kan du ju lägga ett alias där du vill ha det hos båda användarna. Tänk bara på att det som ligger i delat inte krypteras med FileVault (För det fall du använder FV)

Vnligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 13:07
Ursprungligen av Ylan:

Sedan kan du ju lägga ett alias där du vill ha det hos båda användarna. Tänk bara på att det som ligger i delat inte krypteras med FileVault (För det fall du använder FV)

Vnligen, Ylan

Nähä, det var ju synd. För det har jag påslaget nu. Men jag får kanske bortse från det då. Kan ju lägga dokumenten i Dokumentmappen på någon användare när de är klara och bara ha dem i Delad när de arbetas på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 13:24
Ursprungligen av petsematary:

Nähä, det var ju synd. För det har jag påslaget nu. Men jag får kanske bortse från det då. Kan ju lägga dokumenten i Dokumentmappen på någon användare när de är klara och bara ha dem i Delad när de arbetas på.

Du kan ju skapa en krypterad skivavbild med Skivverktyg (Avbild, Ny) och välj skapa tom avbild, krypterad.

Sedan ger du ett lösenord åt avbilden, och lägger den i din delade mapp. När du öppnar avbilden läggs den på skrivbordet.

Tror att du kan skapa alias till skivavbilden också.

Tänk på att du inte får glömma lösenordet. Gör du det är innehållet, i praktiskt hänseende, borta för alltid.

Vänligen, Ylan

PS. Testa med några skräpfiler först, så du garanterat förstår hur det fungerar.

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 13:26
Ursprungligen av Ylan:

Du kan ju skapa en krypterad skivavbild med Skivverktyg (Avbild, Ny) och välj skapa tom avbild, krypterad.

Sedan ger du ett lösenord åt avbilden, och lägger den i din delade mapp. När du öppnar avbilden läggs den på skrivbordet.

Tänk på att du inte får glömma lösenordet. Gör du det är innehållet, i praktiskt hänseende, borta för alltid.

Vänligen, Ylan

Hoho, jävlar. Det var lite complicated. Får försöka ikväll.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 13:27
Ursprungligen av Ylan:

Vänligen, Ylan

PS. Testa med några skräpfiler först, så du garanterat förstår hur det fungerar.

Detta gäller ju för övrigt också för FV!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden