Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

effekter i illustrator?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är rätt så färsk inom illustrator så det här kanske är mega basic men men...

Jag har suttit och bundit ihop bokstäver till ett ord genom att dragit i ankarpunkterna. Samtidigt har jag lekt med effeker>path-någonting men hela tiden ångrat det jag lagt dit (tror jag).
Problemet är det att när jag vill exempelvis lägga röd ifyllning i texten blir det några grymt skumma sträck tvärs genom hela texten.

Fråga:
Finns det någon meny där man kan se om man har några effekter kopplade till sitt objekt och ta bort dessa?

Tacksam för svar...

Låter underligt. Kan du visa en bild på det hela (gärna med banorna markerade) så kanske jag kan hjälpa.

ja visst! Det vore snällt, har du nån mail?

Ursprungligen av andreasd:

Jag är rätt så färsk inom illustrator så det här kanske är mega basic men men...

Jag har suttit och bundit ihop bokstäver till ett ord genom att dragit i ankarpunkterna. Samtidigt har jag lekt med effeker>path-någonting men hela tiden ångrat det jag lagt dit (tror jag).
Problemet är det att när jag vill exempelvis lägga röd ifyllning i texten blir det några grymt skumma sträck tvärs genom hela texten.

Fråga:
Finns det någon meny där man kan se om man har några effekter kopplade till sitt objekt och ta bort dessa?

Tacksam för svar...

Fick du inte med någon manual?

Ursprungligen av Nurell:

Fick du inte med någon manual?

jag har svårt att tro att man finner svaret där, förövrigt så kan han ha lagt dit nån effekt (vilket han är osäker om han gjort) vars bi-effekt blir streck igenom texten.
och då blir det ännu svårare att veta vart man ska leta i manualen.

andreasd:
om du har möjlighet, posta en bild på problemet.
1bild.. ...1000ord... ..du vet

Det skulle underlätta om vi fick se en bild. Gärna en skärmdump så kanske man kan se om du kryssat i nåt knasigt.

Testa att markera strecken. De kanske är egna objekt eller nåt. Testa att markera texten och flytta på den. Testa vad som händer om du ändrar form på texten (och ångra sen).

Vad har du för version av Illustrator? I tian blev det knas med färgerna ibland.

hur får jag hit bilden, måste den upp på nån hemsida först?
Jag har Illustrator CS

usch, nu känner jag mig hopplöst amatörmässig

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-31 01:58
Ursprungligen av andreasd:

hur får jag hit bilden, måste den upp på nån hemsida först?

När du skapar ett Nytt inlägg "inte Snabbsvar", har du Ytterligare inställningar under Meddelande rutan där finns Bifoga Filer.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-30 22:50

Det låter som du inte har en sluten form, utan flera separata kurvor (som kanske visuellt sitter ihop). För att få en fyllning i hela formen måste du ha ett slutet objekt. En enda bana alltså. Punkterna måste hänga ihop.

När du ritar formen så se till att banan blir sluten. Då kan du i verktygspaletten använda kantlinje/fyllningsverktyget och sätta färg på fyllning och kantlinje.

Ursprungligen av Kalle W:

Det låter som du inte har en sluten form, utan flera separata kurvor (som kanske visuellt sitter ihop). För att få en fyllning i hela formen måste du ha ett slutet objekt. En enda bana alltså. Punkterna måste hänga ihop.

När du ritar formen så se till att banan blir sluten. Då kan du i verktygspaletten använda kantlinje/fyllningsverktyget och sätta färg på fyllning och kantlinje.

hmm ja det är nått som inte är slutet vid T:et, de flesta linjer heter nått med compound men två heter path. jobbar på att försöka joina dom..

ska kolla upp det direkt, tack!

jag fick låna lite websida så jag länkar dit:)

http://www.crappyart.se/andreas/dump.jpg

aaah!! fixat. jag va tvungetn att ungroupa allt och sedan sluta banorna, strecket som går genom bilden berodde på en ej sluten bana på sista M:et.

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden