Självklart finns det program till X. Det är nämligen inbyggt i systemet i funktionen NATd som är en Unix-funktion.
Problemet, enligt mig, är att det inte är riktigt lika kompetent som OpenTransport i os9. Problemen visar sig framför allt när man vill konfigurera lite noggrannare nätverksgränssnitt. Portmappning, DHCP osv.
NATd kan konfigureras via terminalen direkt i X, men ta hellre en titt på IPNetshare X från samma företag som gör IPNetRouter som jag nämnde tidigare.
Det är (än så länge) gratis, och sätter ett GUI på den inbyggda NATd i X.
Tyvärr är NATd även begränsad genom att man inte kan ha flera logiska nät på ett fysiskt gränssnitt om man inte har en fast IP-adress. I ditt fall kanske det fungerar ändå genom att du kommer att ha dels det inbyggda nätverkskortet som externt gränssnitt och airportkortet som internt.
Jag förordar ändå en lösning med os9. Mycket smidigare och kompetentare. Plus att du kan ha DHCP, vilket inte stöds i X.
Själv har jag tre burkar hemma. En iBook, en iMac G4 och en 7300. iBooken och iMacen kör jag X på och använder som arbetsstationer. 7300 har jag os9, IPNetRouter och lite serverprogram på. Sen får den stå undanstoppad utan skärm och tangentbord med fjärrstyrning via Timbuktu. Funkar klockrent.
Jag har tittat på en lösning med X istället, men det blir mer osmidigt än som jag har det idag.
Jag har byggt ungefär samma lösning på jobbet, men där med rätt mycket servrar som står innanför routern. Det är suveränt att kunna ha hur många IP# som helst (nåja, 254 st) på varje fysiskt nätverksgränssnitt. Det innebär att jag kan ha flera publika IPn som pekar på olika burkar internt.
Har du inget behov av att komma utifrån och in (vilket du förmodligen har, man vill ju kunna fjärrstyra sina maskiner hemifrån) så kan du ju titta på en lösning med X. Annars, hävdar jag, måste du köra os9.
Lite tråkigt att man på det här planet faktiskt bytt ner sig när det gäller NAT (Network Adress Translation) från OpenTransport till NATd... En negativ effekt av övergången till ett UNIX-system.
Hoppas det löser sig på bästa sätt. Skriv gärna och berätta hur det går. Alltid intressant hur andra löser problemen.