Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vettig kompression för god kvalitet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 17:18

Hej!

Har en liten fråga till herrskapet om hur pass mycket det går att komprimera DV-film (från Sony PD-150) med bibehållen acceptabel broadcastingkvalitet. Materialet skall grovredigeras på bärbara datorer, sedan flyttas via nätet och sedan plockas in i AVID för slutredigering för att sedan sändas på TV. Förmodar att MPEG-2 är det som gäller, men skulle gärna höra lite om era erfarenheter av den perfekta balansen mellan filstorlek och kvalitet…

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 19:17

Hmm...jadu. Om ni kör på max kvalitet på allt och ställer begränsningen på filstorlek baserat på hur mycket hårddiskutrymme ni har så borde det väl funka bra.

Alltså att köra så bra ni kan med det lagringsutrymme ni har. Vi brukar köra in i princip nollkomprimerat men det tar ju en jävla plats. Kör på PM G5:or, vet inte vad ni har. Men mig veterligen går det ju bra att ställa alla mätare på topp och sen ställa begränsningen på filstorlek till så mycket man behöver.

Vad redigerar ni i?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 21:39

Hmm, det är för en kunds räkning, och de kör PC och Premiere Pro mobilt, för senare slutredigering på AVID. Jag tänkte om någon har gjort något liknande och vet på en höft hur hårt materialet kan komprimeras för att ändå fungera i TV-sändning. Är MPEG-2 det enda eller åtminstone det bästa alternativet? Eller finns det rentutav någon MPEG-4-codec som är tillräckligt bra? Sorenson Pro? Andra förslag?

• Medlem
  • 2004-12-20 21:53

Om det skall sändas så ska man nog inte komprimera det ännu mer, dataraten på dv är inte så hög... Kör på dv är mitt förslag.
Om ni är tvugna att skicka det via nätet så skulle jag föreslå att ni skickar en ganska lite film som ni redigerat, och sen postar dv bandet så han som skall klippa det i avid får plocka in det på nytt och klippa från bra kvalitet. Att komprimera i flera steg är inte bra... Ajjabajja...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 22:39
Ursprungligen av 0la:

Om det skall sändas så ska man nog inte komprimera det ännu mer, dataraten på dv är inte så hög... Kör på dv är mitt förslag.
Om ni är tvugna att skicka det via nätet så skulle jag föreslå att ni skickar en ganska lite film som ni redigerat, och sen postar dv bandet så han som skall klippa det i avid får plocka in det på nytt och klippa från bra kvalitet. Att komprimera i flera steg är inte bra... Ajjabajja...

Nej, jag vet. I den bästa av världar, så. Men jag tänker mig att likaväl som det faktiskt går att trycka JPEG med god kvalitet så borde det väl ändå gå att köra åtminstone med MPEG-2? Man tycker ju att om det funkar på DVD så borde det ju… Skicka med snailmail funkar dessvärre inte i detta fall, p g a programmens karaktär, det måste gå att sända inslagen samma dag på TV.

Om ni skall köra på TV. MPEG2.

skicka banden på posten och mejla en EDL exporterad från Premiere av filmen. Ni behåller all kvalitet och det går 1000 gånger snabbare/lättare(om ni inte sitter i Långtbortistan utan postkontor förstås).

berätta mer om projektet för det andra (mpeg2-och nätöverföring?) låter helt konstigt

Senast redigerat 2004-12-20 22:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 22:42

Det rör sig alltså om korta nyhetsinslag, inte långfilmer. 5-10 min MPEG-2 är ju ändå hanterbart viktmässigt. Blir ju bara några hundra MB.

oj, hann redigera medans det kom svar

• Oregistrerad
  • 2004-12-20 23:24

sorenson har jag använt med gott resultat. det ser helt okej ut.
jag tror ni kan komma undan med det även om det såklart är bättre med dv. premiere pro ska väl ha sorenson squeeze inbyggt? jag körde avid xpress för några veckor sen och då exporterade jag till quicktime med ss.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 16:30

OK, tack för era erfarenheter. MPEG-2 känns ju som en het kandidat, även Sorenson i någon form, så vi får helt enkelt experimentera lite och kolla resultatet.

1
Bevaka tråden