Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köper man Mac OS ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ganska nybliven Mac-användare undrar var man kan få tag i en lite nyare version av Mac OS, jag har 8.1 nu. Jag har en gammal PPC 8200/120 kanske den inte orkar med nå´t moderna OS ?
På specen står det att man kan köra upp till OS 9.X, men det kanske blir segt !? vad vet jag, tacksam för upplysning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-26 13:51

Jag vet inte vart man kan köpa det i/nära torshälla, men jag kan säga dig detta; Du bör inte gå över MacOS 8.6 på din dator, dels för att det blir segt men även för att MacOS 9.x tar upp mycke mer RAM än 8.6 och tidigare.

Det var som jag trodde. Jag hade nog tänkt mig 8.5-6 max , det är en del program som kräver högre OS än 8.1 som jag har. Intresserad av nå´t sån´t till min burk , så maila gärna om ni har kontakter. [email protected]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-26 17:33

Jag vet inte hur insatt du är i MacOS men en av dom stora fördelarna är att det är så enkelt att ha flera system installerade. Partionera hårddisken och gör systeminstallation med ett nyare system på en partion och ett äldre system på en annan, sedan kan du välja vilken partition den ska starta ifrån med Äpplemeny-->Inställningar-->startskiva

Vad gäller inköpställe för macprylar, så tycker jag macoteket är bra, bra priser och trevlig och kunnig personal. Men med tanke på att burken inte är värd så många kronor, så kanske det är mest ekonomiskt att annonsera efter begagnad licens/programskiva.

[ 26-12-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-01-02 18:17

Det är på tok för mycket för din dator.
Min gammla 90mhz klarar knappt av Os 8.0.
jag tycker att du borde skaffa en ny dator!

Jag håller med Max Wik jag borde skaffa en ny dator. En idé är att du köper min PPC
8200/120 för 15.000 så kan ju jag få en skaplig Mac för pengarna, bra idé eller hur !!

1
Bevaka tråden