Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemet äger diskar och Root får inte ändra ägandeskapet!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

i Mac OS X 10.1.5 har jag problem med att Systemet äger filer på Hårddiskar där min Adminanvändare tidigare var ägare. Det går inte att ändra på ens om jag loggar in som root, vilket ju är helt sjukt.
Detta hände efter installation av iTunes 3.01 och jag hade möjligen inte märkt detta om inte Systemet informerat mig om att jag saknade rättigheter där filen med mitt godkännande skulle sparas ner (i iTunes paketet?). Det visade sig att min användare inte ägde iTunes, trots att jag installerade som min användare. Nu lyckades jag ändra detta som root, men inte ägandeskapet till mina icke systemdiskar. Systemskivan försöker jag givetvis inte ändra på.

Måste Systemet äga alla mina diskar? Man tycker att bootskivan kunde räcka...Varför annars kunna ha andra ägare överhuvudtaget?

Jag har dessutom problem med att dela ut mappar som jag själv äger via t ex ftp om Systemet äger hårddisken som de ligger på. Är det verkligen normalt när man har flera diskar? Man kan alltså inte logga in på dem via ftp för att man har fel rättigheter. På skivor som jag äger är det inga problem.

Normalt, tycker jag hade varit att om systemet ägde en skiva, så skulle jag alltid kunna dela ut en mapp som jag själv ägde eller som en grupp har rättigheter till på den skivan.
Den inbyggda brandväggen är avstängd.

Hmm...

När inforutan säger att "system" äger en disk så innebär det att disken ägs av rootanvändaren. Om filsystemet fungerar som det ska bör rootanvändaren rimligtvis kunna ändra det ägandeskapet.

Skulle tippa på att felet ligger hos funktionen "Ägare och behörigheter" i inforutan; den funktionen är IMHO rätt så trasig. Därför skulle jag rekommendera att du kör chown i terminalen i stället. För att ändra ägandeskapet på root-filsystemet skriver man då "sudo chown (användarnamn) /". För att ändra ägandeskapet på en annan volym (som läggs under /Volumes) skriver man "sudo chown (användarnamn) /Volumes/(diskens namn)".

1
Bevaka tråden