Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En "switch" med frågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 18:55

Om jag förstått rätt betyder "switch" nybörjare på mac-språk, då är det här jag ska ställa min enkla fråga.

Bakgrund:
Har alltid spenderat min tid bakom skärmen med en pc och windows. Har stått ut med e-mail program som är gjorda för att ta emot virus, ett OS som hängt sig och allmänt bara varit segt.

Vill nu byta men har några frågor:

1. Får jag en bättre och säkrare dator om jag köper mac?

2. Använder min dator mest i film och musik samanhang och undrar och en mac ställer sig till olika film format?

3. I en annan tråd hjälper ni en annan "switch" vilka program som är standard. Min fråga är om det finns tillgång till mac relaterade program på dc?
Förstår att det beror på hub men i allmänhet. Finns det en mac hub?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-22 19:26
Ursprungligen av tommiel:

Om jag förstått rätt betyder "switch" nybörjare på mac-språk, då är det här jag ska ställa min enkla fråga.

Bakgrund:
Har alltid spenderat min tid bakom skärmen med en pc och windows. Har stått ut med e-mail program som är gjorda för att ta emot virus, ett OS som hängt sig och allmänt bara varit segt.

Vill nu byta men har några frågor:

1. Får jag en bättre och säkrare dator om jag köper mac?

2. Använder min dator mest i film och musik samanhang och undrar och en mac ställer sig till olika film format?

3. I en annan tråd hjälper ni en annan "switch" vilka program som är standard. Min fråga är om det finns tillgång till mac relaterade program på dc?
Förstår att det beror på hub men i allmänhet. Finns det en mac hub?

1. Går absolut inte att svara på, men det finns ju mindre virus och sånt skit till mac.

2. VLC (Första träffen på google) har hittills klarat allt som jag har matat den med

3. Sånt pratar vi inte om här, men jag drömde en gång att det finns.

• Oregistrerad
  • 2004-12-22 19:34

Nja, det räcker med att du växlar från Windows/Linux/etc till Mac, så är du en switcher. Du verkar ju inte vara nybörjare på datorer, men switcher kan du bli ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 20:03

Som redan påpekats är Mac med OS X för många ett betydligt trevligare alternativ till Windows-världen, speciellt inom hemmultimediaområdet. Det finns idag 0 (noll!) kända virus till macen, däremot finns det vissa mer eller mindre lyckade (mest mindre) "proof-of-concept" om man ska vara petig.

OS X kräver dock en del av hårdvaran och då främst mycket minne, dessutom uppmanar OS X att du använder 10-15-20 program SAMTIDIGT, varför hålla på och starta upp och släcka ned program hela tiden?

Min stående rekommendation är att om man är en "power-user", inkl hemanvändare som använder datorn mycket, bör man satsa på "power"-modellerna från Apple. Visst, de kan tyckas oproportionellt dyra om man jämför spec för spec mot en dylik Wintel, men det är alltid HELHETEN som räknas och där blir Apples Power-datorer mycket prisvärda istället.

*host* harkel* vi talar tyst om sånt där.. Däremot så kan jag rekomendera att hoppa in på mac.se i IRC, där kan du också få lite råd och hjälp. Där kan du få hjälp också med macrelaterade frågor. Men man kan säga så här. Det finns inte en fungerade dc klient till mac,den som finns är knappt alpha.

Däremot så kan du leta lite program till din kommade mac på versiontracker . com

Om jag förstått rätt betyder "switch" nybörjare på mac-språk, då är det här jag ska ställa min enkla fråga...

"Switch" betyder "byta".

"Switcher" har blivit ett populärt namn på en som byter till Mac OS X. En "bytare" alltså.

1
Bevaka tråden