Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döda pixlar! :/

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Åh...nu har jag fått hem min första mac...en iMac 20"... Å SÅ HAR SKÄRMEN TVÅ DÖDA PIXLAR!! blir man trött eller blir man trött? varför ska alltid jag drabbas av otur? varför kan inte jag få glädjas till 100% någon gång? (i-landsproblem!?).

allvarligt talat.
det är två pixlar i betraktningsområdet, i mitten på skärmen på en yta som är som ett vykort...och två är kanske inte något att bråka om enligt vissa, men jag kan ju säga att dom där två döda pixlarna är DET ENDA JAG SER.
okej om dom hade varit längre ut åt sidorna men nu ligger dom i mitten.

vad gör jag?
får jag ångra mitt köp och skicka tillbaka datorn?
den kostade ju ändå 16.900 kr och jag vill ju känna mig helt nöjd!

det är ett demo-exemplar från en butik och jag har 6-månaders garanti.

någon som kan hjälpa mig med bra svar! jag behöver tröst!
/anne

Hej

Jag vet hur det känns. Det känns kasst när det händer.

Läs gärna följande tråd, som tar upp samma problem:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=59897

Hoppas att du njuter av din dator ändå.

mvh
/martin

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-23 00:51

Jag vet hur du känner dig...

• Medlem
  • 2004-12-23 00:55

Om det var ett demoex, varför kollade du inte på den innan?

Ursprungligen av stfm:

Om det var ett demoex, varför kollade du inte på den innan?

jag beställde datorn via nätet, en butik som finns i lidköping och själv bor jag i örebro...så det var inte lätt att se de döda pixlarna...

borde inte butiken ha informerat mig om det här innan köpet?
betalade ändå en del pengar och det känns rätt surt...nu kan jag ju inte njuta av min första mac fullt ut.

fick till svar från butiken att:

Döda pixlar är ett område som det råder speciella regler för. Det är lite olika regler för olika fabrikat
och Apples policy är bättre än många andras men också något sämre än de allra bästa (då ska tilläggas att
de som går med på att byta ut särmen mot en ny också brukar ta ut mer i pris för de skärmarna).
Apple brukar kräva minst 4 döda pixlar innan de erbjuder utbyte eller nån form av ersättning.
Att byta till en 17" eller en annan 20" är därmed inte ett alternativ.
Förklaringen är rätt förståelig då det handlar om miljoner små punkter på en skärm, och om fel på en eller två st skulle
göra att de får kasta skärmen skulle det blir fruktansvärt dyrt med TFT-skärmar.
Eftersom detta är välkänt sedan flera år, så har tillverkarna fastställda regler eller "pixelpolicy", som man kallar det.

Du kan få några exempel här:
IBM
Mellan 9 och 16 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek. För mer information om IBM pixelpolicy, vänligen kontakta IBM:s support på telefon 08-477 44 20.
Philips
Mellan 4 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek.
Vissa modeller har s k ’Zero bright dot warrany’ vilket innebär att skärmen ej får ha några döda lysande pixlar.
Samsung
Mellan 5 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på storlek.
Hansol
Mellan 7 och 17 defekta pixlar per skärm beroende på storlek. För mer information eller frågor angående Hansols pixelpolicy

Jag vill ändå tipsa dig:
Du kan testa att massera skärmen försiktigt, men uthålligt‚ på just död-pixel-området med en mjuk duk
av den typen man har till glasögon. Många har berättat att pixlarna har vaknat till liv igen efter upprepad behandling.
Andra har sagt att de jobbat sig fördärvade och ändå inte fått liv i dem.

...men ångerrätten borde väl få gälla?
/anne

Varför skulle du inte kunna lämna tillbaka ett demo ex borde ju vara ännu enklare om det
nu är det du vill.

ibland kan det vara skönt att bara dela med sig av sitt missnöjje.

Fick du ett bra demopris tycker personligen att det inte är så big deal .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 10:44

Man måste väl kunna utnyttja Konsumentköplagen och göra ett återköp! Det innebär iofs att du inte får ett rabatterat pris på en ny dator så om det handlar om tusenlappar kanske de döda pixlarna går att leva med...?

Kolla upp om det ingår nån form av "Öppet köp" i köpet.. isåfall kan du ångra dig och få antingen pengarna tillbaka eller att du får handla en ny dator helt enkelt..

Öppet köp... Vid köp över Internet är det vad jag vet alltid distansavtalslagen som gäller, vilket blir 14 dagars ångerrätt (man får dock stå för frakten tillbaka själv om jag inte misstar mig).

Har precis pratat med försäljaren som erbjuder ett AppleCare-paket (kostar ca 2000 kr) och där garantin förlängs från 6-mån till 2 år och där jag får mer utökad support och hjälp. Som kompensation för mina två döda pixlar (som jag försöker massera med en putsduk lite då och då) och för att dom vill ha nöjda kunder.

Kanske är dessa två pixlar något jag vänjer mig vid eller skulle man kunna "pricka" dom med en whiteboardpenna eller en finspetsig tuschpenna...? En tanke...
Iofs får man då två mörkgrå/svarta prickar istället...men å andra sidan så ser dom då kanske mer ut som smuts än att man ser en grön och en röd pixel när man tittar på film. Men det kanske är en lösning på mitt retsamma läge.

För försäljaren informerade om att jag förlorar någon tusenlapp på att dom måste återställa datorn till ursprungsläget och sen måste jag stå för frakten själv...då tjänar jag ju på ett sån där AppleCare-paket och kanske, kanske att jag vänjer mig vid de två pixlarna...som just nu lyser i mina ögon...

Vad skulle du göra?
/Anne

Ursprungligen av annelito:

Kanske är dessa två pixlar något jag vänjer mig vid eller skulle man kunna "pricka" dom med en whiteboardpenna eller en finspetsig tuschpenna...? En tanke...

Vet inte vad tråden hette, men det finns andra här som gjort det med gott resultat.

• Medlem
  • 2004-12-23 13:55
Ursprungligen av annelito:

Har precis pratat med försäljaren som erbjuder ett AppleCare-paket (kostar ca 2000 kr) och där garantin förlängs från 6-mån till 2 år och där jag får mer utökad support och hjälp. Som kompensation för mina två döda pixlar (som jag försöker massera med en putsduk lite då och då) och för att dom vill ha nöjda kunder.

Iofs får man då två mörkgrå/svarta prickar istället...men å andra sidan så ser dom då kanske mer ut som smuts än att man ser en grön och en röd pixel när man tittar på film. Men det kanske är en lösning på mitt retsamma läge.

För försäljaren informerade om att jag förlorar någon tusenlapp på att dom måste återställa datorn till ursprungsläget och sen måste jag stå för frakten själv...då tjänar jag ju på ett sån där AppleCare-paket och kanske, kanske att jag vänjer mig vid de två pixlarna...som just nu lyser i mina ögon...

Vad skulle du göra?
/Anne

Jag har en skärm (inte Apple) som har en fet vit pixel mitt på skärmen. Jag prickade den med en svart penna, och jag tänker inte på den längre. Jag störde mig verkligen på den något enormt i början, så jag tror nog att du också lär dig att leva med det. Har du riktig tur, så får du något annat problem med skärmen, så du kan byta den med Apple Care!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 16:53
Ursprungligen av tvamvarg:

Öppet köp... Vid köp över Internet är det vad jag vet alltid distansavtalslagen som gäller, vilket blir 14 dagars ångerrätt (man får dock stå för frakten tillbaka själv om jag inte misstar mig).

Dessutom är förlängs de 14 dagarna till ett (1) år om leveransen inte innehåller ångerblankett (vilket det sällan gör, enligt egna erfarenheter). Läste just avtalsrätt och då togs detta upp som exempel).

• Oregistrerad
  • 2004-12-23 17:59

Angående skärmtillverkares inställning till döda pixlar.

Angående skärmtillverkares inställning till döda pixlar.

Konsumentköplagen gäller ju trots att en skärmtillverkare har en policy. Det är ytterst upp till domstolen att avgöra om de döda pixlarna är ett såpass allvarligt fel att köparen har rätt till hävning eller prisavdrag. Så mitt råd till er alla som har problem med dödapixlar på nya skärmar är: Ge inte upp bara för att försäljaren hänvisar till tillverkarens pixelpolicy.

Skulle jag vara som dig Annelito så skulle jag begära hjälp av distanslagen och ångra köpet och sedan ta pengarna och åka till en butik och verkligen se till att den maskinen är i verkligen bra skick

Döda pixlar tycker jag e så himla kasst..

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Skulle jag vara som dig Annelito så skulle jag begära hjälp av distanslagen och ångra köpet och sedan ta pengarna och åka till en butik och verkligen se till att den maskinen är i verkligen bra skick

Döda pixlar tycker jag e så himla kasst..

...det lilla problemet är bara det att det är svårt att hitta tämligen "nya" imac globe 17" eller 20"...dom släpptes ju år 2002 och jag har letat bra länge efter en sån här...nu funderar jag ändå på om jag inte kanske vänjer mig...eller om jag hittar en bra penna som kan "neutralisera" lite eller om det hjälper att massera vid pixeln...känns lite jobbigt att behöva skicka tillbaka datorn, stå för frakten och dessutom förlora kanske 2000 kronor på att butiken måste "återställa" datorn till ursprunget, som säljaren sa att dom gör. Så då kan man ju undra om ångerrätten gäller...?!

• Oregistrerad
  • 2004-12-23 13:37

Kan vara riktigt surt det där. Köpte också en demo skärm. Det var ett fel redan när jag köpte den men med appelcare åkte den ner till Holland för reparation. Kom tillbaka med massa döda pixlar och dålig belysning.

Efter ett antal tillbakaskickningar fick jag den med nästan perfekt skärm. Dum som man e och mycket vill ha mer, skickade jag tillbaka den igen. Den jag fick tillbaka var värre med fler döda pixlar. Ville ha min skärm och sket i att returnera den. Tänkte att jag kunde göra det innan garantin gick ut. När kom jag på att den skulle in? 3 dagar efter att garantin gått ut. Försöker låta bli att tänka på det när jag ser massa röda prickar på skärmen.

Sensmoral: Skicka inte något för garantiutbyte om det inte ser för jävligt ut. Risken finns att det blir värre.

Har själv upptäckt en död pixel på min nya iBook 12", efter mycket grandskande så hittade jag en ca 4 cm upp från nedredelan av skärmen i mitten, men den syns inte ifall man sitter på mer än 40 cm håll.

Men som sagt, det känns lite surt att inte Apple har zero pixel policy.

• Medlem
  • Landskrona
  • 2004-12-23 18:44

Om man inte blir informerad om det innan köp kan ju dessa "policy's" gälla. Försäljaren måste väl informera om det på något sätt, om det ska gälla.

Sen har man som sagt ångerrätt, där du står för frakten tillbaka till affären.

Hur gör man då med frakten när man beställer från applestore? och i mitt fall, mecanet applestore? Funderar ifall jag ska skita i att anmäla det och köra på, den pixeln stör mig inte, och jag har nog inga planer på att någonsin sälja min fina iBook.

• Medlem
  • 2004-12-23 18:53

Pixel-policy är en del av specifikationen. Det är knappast olagligt att sälja en skärm där varannan pixel inte funkar, om det framgår i specifikationen.

Däremot är pixelfel numera såpass ovanliga att man nog inte kan luta sig mot att "priset skulle dubblas". Man tycker helt enkelt att det känns bra att sälja lite risiga produkter till fullpris, vilket jag tycker är rätt ruttet. Hela branschen kör ju samma scam, så det är ju inte på något vis kopplat till Apple.

1
Bevaka tråden