Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oki-skrivare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-01 02:04

Någon som vet om Oki 9200 funkar under OS X?

• Oregistrerad
  • 2002-02-01 08:30

Min 14i fungerade i varje fall utan drivrutin. Kanske bara grundläggande funktionalitet, jag jobbar inte seriöst med X än så länge.

• Oregistrerad
  • 2002-02-01 09:19

Min 8w Lite fick jag inte att fungera under X, den syntes i listan under USB skrivare men som kommentar stod att den ej var tillgänglig?!?
Ändå har jag läst någonstans att den ska vara "Mac OS X native".

Nu krånglar den iofs under 9.2.1 också, drivrutinen gillar inte stora dokument och framförallt inte pdf:er.

Min Oki 14i/n fungerar inte under OS X. Jag skrev till Oki och frågade om detta. Deras svar är att drivrutin till oki 14 skall komma i nästa vecka. Drivrution för oki8 under OS X skall (enligt dem) finnas nu på deras hemsida. (www.oki.se)

[ 01 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: zoo-thom ]

SpacemanSpiff !

Vi har en OKI 9400 på jobbet (det är ju i princip samma skrivare) och den funkar utan problem med alla macar vi har (Mac OS 8.5 -> Mac OS X 10.1).
Det är bara att hooka upp dig, installera .ppd och köra så det ryker.

- Slice -

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-06 16:24
Citat:

Skapades ursprungligen av: - Slice -:

Det är bara att hooka upp dig, installera .ppd och köra så det ryker.

Jag testade skapa en IP-skrivare med "Generic" som val av skrivare, och det funkade klockrent.

Vilken PPD är det du använder och har du skapat en IP-skrivare eller använder du AppleTalk?

Jag har ett Airport-nätverk hemma med bl.a en OKI-skrivare (OKIPAGE 12i/n). Funkar utan problem i OS 9.2 men inte alls i OS 10.1. Vad ska jag göra för att få det hela att fungera? Någon nerladdningsbar driver för skrivaren finns inte på deras hemsida.

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2002-02-10 23:49

Jag har en OKI-Page 8iM kopplad till min pismo med 10.1.2, och nu äntligen kan jag skriva ut igen efter många klagobrev till OKI´s support lyckades de fixa fram drivisar till OSX(tog väl 8månader). Det enda jag kan anmärka på är väl att den hoppar tillbaka till "US-letter" isstället för A4 varje gång man loggar ut =(

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-11 09:51

Drivrutiner för OS X hittas här.

Någon som har, eller vet om det finns någon drivis till Okipage 14i/n?

Citat:

Det enda jag kan anmärka på är väl att den hoppar tillbaka till "US-letter" isstället för A4 varje gång man loggar ut =(

Jag tror inte att det har med skrivaren att göra. Om du använder internationellt/amerikanskt OS X så är US letter standardinställning för skrivarna.
Öppna terminalen och kopiera nedanstående så kommer datorn ihåg inställningarna även efter utloggning: (Du måste ha aktiverat root-kontot innan).

sudo cp /System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/PrintCore.framework/Versions/A/Resources/en_GB.lproj/Localizable.strings /System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/PrintCore.framework/Versions/A/Resources/English.lproj/Localizable.strings

Tummen ner för OKI!

Jag har inte fått min Oki 8iM att fungera under OS X. De drivisar som finns att hämta via deras supportsite vill inte. Trots omstarter, ominstallationer och blod, svett och tårar. Jag har varit i kontakt med supporten, men utan resultat. Antingen bryr man sig, eller struntar man i folk...

Idag köper jag en Canon S750 istället. Är det någon som vill köpa min ett år gamla indigo-blå Oki 8iM? Den duger nog till vind-dosor...

Besviken på Oki...

Senast redigerat 2018-06-06 11:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-04 17:57

Okipage 14/i med OS9 drivrutiner funkar bra i OSX - ibland....

Eudora Pro för X går inte tex...

Dåligt att de inte har uppdaterat drivrutinerna!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Linder:
Idag köper jag en Canon S750 istället. Är det någon som vill köpa min ett år gamla indigo-blå Oki 8iM? Den duger nog till vind-dosor...

Besviken på Oki...

Well, om priset är det rätta så... Maila mig på [email protected]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: zoo-thom:
Någon som har, eller vet om det finns någon drivis till Okipage 14i/n?

Har letat runt men hittar fortfarande inte några drivisar till nämnda skrivare. Väljer istället "allmän" drivrutin i Utskriftskontrollen. Men det hänger sig lite för ofta för att jag skall vara nöjd

Någon som har något tips?

Anyone?

Anders

• Medlem
  • 2002-11-06 11:31
Citat:

quote:Det enda jag kan anmärka på är väl att den hoppar tillbaka till "US-letter" isstället för A4 varje gång man loggar ut =(

Detta fixar problemet:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12554&db=mac

[ 06 November 2002, 11:32: Meddelandet ändrat av: eQ ]

1
Bevaka tråden