Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är terminalen så långsam, egentligen?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-12-23 18:51

En sak har jag stört mig på väldigt länge i Mac OS X - varför är terminalen så rackarns långsam? Att stega runt på rader med piltangenterna går ju oändligt mycket långsammare än i tex. Linux (eller till och med Windows med PuTTY), och det tycker jag är väldigt irriterande. Finns det något man kan göra åt det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 23:11

Är det så mycket långsammare i Terminalen än i övriga apps? Jag känner ingen skillnad, har satt snabbaste Repeat Rate och kortaste Delay Until Repeat i System Prefs. och det är lika rappt (?) som i Finder eller Textedit.

Jag känner ingen jätteskillnad mot mina Linuxpromptar heller faktiskt. Fast jag håller med om att terminaler i grafiskt läge alltid känns en liten aning slöare än när man kör dem "native" s.a.s..

Vadan detta

Ursprungligen av macce:

Jag känner ingen jätteskillnad mot mina Linuxpromptar heller faktiskt. Fast jag håller med om att terminaler i grafiskt läge alltid känns en liten aning slöare än när man kör dem "native" s.a.s..

Vadan detta, Grafiskt läge, "native", rena grekiskan, men kanske nödvändiga kunskaper för att begripa sig på OS X ?

Ursprungligen av bruksarn:

Vadan detta, Grafiskt läge, "native", rena grekiskan, men kanske nödvändiga kunskaper för att begripa sig på OS X ?

Nädå, man kan använda OS X utan att kunna någon UNIX. Men det är himmla kul att kunna det.

starta utan X

Är det månne möjligt att starta os X utan Aqua, med enbart kommandorad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-24 13:51
Ursprungligen av macce:

För mig har det altid känts tvärt om. Det har alltid "scrollar" (och liknande) hur segt som helst när jag startat upp i Single User Mode. Däremot i fönster har alltid saker renderats snabbt.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-24 14:18
Ursprungligen av macce:

Är det så mycket långsammare i Terminalen än i övriga apps? Jag känner ingen skillnad, har satt snabbaste Repeat Rate och kortaste Delay Until Repeat i System Prefs. och det är lika rappt (?) som i Finder eller Textedit.

Tack, jag var jävligt irriterad på att det gick så långsamt.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-23 23:55

Jag vet inte exakt vad du menar med "stega runt i rader", och jag har aldrig tyckt den känns seg.

MEN om du nu tycker det kan jag varmt rekommendera "GLTerm" som renderar all text med OpenGL, och j-lar vad det går undan!

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-12-24 00:14

macce: Jag justerade det och nu går det betydligt snabbare. Tack så mycket!
God jul också.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-25 01:28

Jadå. För att starta i Single user mode, håll inne cmd-s under uppstart.

kul

Ursprungligen av memark:

Jadå. För att starta i Single user mode, håll inne cmd-s under uppstart.

Läckert

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-12-25 02:28

Man kan även stänga av Aqua vid loginrutan genom att skriva >console som användarnamn och trycka på login...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-25 10:17

Men det funkar inte om man bara har ikoner att klicka på i loginrutan? Kommer Aqua förresten tillbaka när man loggar ut "console" då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 16:55
Ursprungligen av nillon:

En sak har jag stört mig på väldigt länge i Mac OS X - varför är terminalen så rackarns långsam? Att stega runt på rader med piltangenterna går ju oändligt mycket långsammare än i tex. Linux (eller till och med Windows med PuTTY), och det tycker jag är väldigt irriterande. Finns det något man kan göra åt det?

Är detta när du redigerar textfiler? I så fall låter det som du inte använder din UNIX-editor till fullo - man ska sällan behöva hålla nere tangenter för att navigera - det finns säkerligen effektivare metoder i din favoriteditor!

Om du menar i skalet har jag två kommanden som ofta kommer väl till pass:

CTRL-a (hoppa till början av raden)
CTRL-e (hoppa till slutet av raden)

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Är detta när du redigerar textfiler? I så fall låter det som du inte använder din UNIX-editor till fullo - man ska sällan behöva hålla nere tangenter för att navigera - det finns säkerligen effektivare metoder i din favoriteditor!

Om du menar i skalet har jag två kommanden som ofta kommer väl till pass:

CTRL-a (hoppa till början av raden)
CTRL-e (hoppa till slutet av raden)

/Kalle

Ctrl-b - Gå bak ett tecken (man ska inte behöva ta händerna från bokstäverna för att navigera)
Ctrl-f - Gå fram ett tecken
Meta-b - Gå bak ett ord
Meta-f - Gå fram ett ord
Ctrl-p Gå upp en rad (previous)
Ctrl-n Gå ner en rad (next)

Meta är Escape (så tryck först Esc, sedan b) i Terminal.app som standard, går att ställa om det till Alt (men då tappar man specialtecknen).

Detta är i princip standard i alla program som använder readline (dvs nästan alla GNU-program som vill ha input) och emacs.

1
Bevaka tråden