Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vit hårddiskliknande grej på skrivbordet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-24 02:34

Hej!

Jag har precis laddat ner demoversionen av Mobilesync och den har liksom lagt sig som en vit hårddisk på skrivbordet. Och inne i den ligger programmet. Varför? Och dessutom har den lagt en dmg-fil (Mobilesync102.dmg) på skrivbordet. Kan någon förklara?

MVH

//Dunberg

• Medlem
  • 2004-12-24 03:43

dmg-filer är en sk disk image (skivavbild), som är en slags container för komprimerade skivavbilder. När du dubbelklickar den, så monteras en enhet. Mac-program levereras ofta så, och det gör att man slipper packa upp zip-filer. När programmet är installerat, avmonterar man "disken" precis som vilken disk som helst.

Det blir korkat först när en dmg ligger i en zip eller sit-fil... tycker jag. Tappar helt sin charm då.

Ja, du drar alltså programmet från "den vita hårddisken" till din programmapp, så kopieras det dit.

Sedan kan du mata ut den virtuella enheten (markera den och tryck kommando-e).

dmg-filen kan du sedan antingen slänga bort eller spara för framtida installationer.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-24 22:19

Hej och tack för svaren. Tror jag förstår.

MVH

//Dunberg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-24 09:42

Du kopierar alltså innehållet i skivavbilden till programmappen.

• Oregistrerad
  • 2004-12-24 22:51

Den första saken man måste förstå som switcher, är det faktum att det inte finns något som C:, D: E: osv på Macen. Du kan ha obegränsat antal volymer monterat på skrivbordet och dessa kan heta "Macintosh HD", "Nisse i Hult", "Min lilla pyttehårddisk" eller vad fasen som helst.

Jag kör själv OS X-grundkurser med f.d. Windowsanvändare på företag och det där med enhetsbeteckningar är djupt rotat och svårt att ta sig ifrån.

Ursprungligen av Schuckert:

Den första saken man måste förstå som switcher, är det faktum att det inte finns något som C:, D: E: osv på Macen. Du kan ha obegränsat antal volymer monterat på skrivbordet och dessa kan heta "Macintosh HD", "Nisse i Hult", "Min lilla pyttehårddisk" eller vad fasen som helst.

Jag kör själv OS X-grundkurser med f.d. Windowsanvändare på företag och det där med enhetsbeteckningar är djupt rotat och svårt att ta sig ifrån.

ja, man är ju lixom inkörd på det här med C:, D:, E: osv...
det här med att man kan ha obegränsat antal volymer monterat på skrivbordet...hur menar du då? och finns det alltså inget som heter partitionering när det gäller mac-hårddiskar?

jag tänkte koppla in en hårddisk från min pc när jag skaffat en sån där låda till hårddisken...lägger den sig då på skrivbordet under min nuvarande "macintosh HD", men under ett annat namn förstås...?

Ursprungligen av annelito:

ja, man är ju lixom inkörd på det här med C:, D:, E: osv...
det här med att man kan ha obegränsat antal volymer monterat på skrivbordet...hur menar du då? och finns det alltså inget som heter partitionering när det gäller mac-hårddiskar?

jag tänkte koppla in en hårddisk från min pc när jag skaffat en sån där låda till hårddisken...lägger den sig då på skrivbordet under min nuvarande "macintosh HD", men under ett annat namn förstås...?

Den lägger sig som en "vit hårddiskliknande grej" på skrivbordet.

• Oregistrerad
  • 2005-01-03 16:08
Ursprungligen av Alf Nilsson:

- Touché!

Ursprungligen av Alf Nilsson:

*LOL*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 00:17

Jo, visst kan du partitionera Mac-hårddiskar, liksom CD- och DVD-skivor.

Partitionerna kan du döpa till i princip vad som helst.

1
Bevaka tråden