- Enar
- Medlem ●
Jag står just nu inför att byta till OSX.
Dock vill jag då göra ett hårt byte och aldrig mer köra OS9. Är jag dum i huvet?
Mitt gamla Photoshop har jag inte råd att uppgradera till X (någon som kört typ Gimp?) men Filemaker måste jag nog köpa. Liksom ngt vektorritprogram.
Vad mer kommer jag att sakna?
quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Jag har itne ens classic på cd
*tokdiggar X*
Hur lyckades du med det, det följer ju med burken
Jag tror OS 9 kommer att leva med oss något år till...möjligen kan "Jaguar" innebära den definitiva dödsstöten, men det beror ju också på hur "felfritt" det fungerar...
Själv kör jag OS X så mycket jag kan, men kan inte vara utan OS 9 helt.
Allt känns mycket osäkert just nu...man står på "två ben" liksom.
Jag har sedan några månader stått på ett ben.
Alltså bara OS X på datorn min.
Jag har inte sedan dess saknat OS 9.
Alla program jag använder fungerar utan OS 9.
Som Photoshop t.ex.
Så jag ska nu till att bygga om datorn och inte kommer OS 9 få vara med denna heller.
OS X är fet bra.
Precis, OS9 är ett minne blott på min dator. Skiten skall aldrig få entra hårddisken igen.
För det är verkligen skit i jämförelse med OS X. OS X är förövrigt ett system man älskar mer o mer.. tillskillnad från låt oss säga XP som jag förmodar att man har en spegelvänd åsikt om.
Kan man se en logg någonstans hur ofta Classic har varit igång senaste tiden?
Jag kör det väldigt sällan. Dock så har jag en liten partition med ett minimalt OS9 ifall det skulle behövas.
För bara någon vecka sedan kraschade OSX och då körde jag Norton och DiskWarrior via 9an. Då var det bra att ha, så det får ligga kvar än så länge. Tar ju inte upp så mycket plats.
Även jag kör OSX only sedan någon månad tillbaks. Fungerar ju helt underbart!!
Kan inte komma på något särskilt program jag saknar som inte finns för OSX...
Har knappt lyckats få burken att hänga sig heller. En enda gång första dagen , då jag körde alla uppdateringar. Körde uppdateringen 10.1.4 tror jag och surfade, tankade filer, ändra systeminställningar.. ja, jag gjorde hur mycket som helst samtidigt.
Plötsligt stannade burken och lite consoll text rann över skärmen.
Startade om, systemuppdateringen verkade ha gått fint... har kört vidare sen den dagen utan ett enda problem!!
osx är verkligen helgott
Mvh
quote:Skapades ursprungligen av: Erran:
Jag försökte mig på att köra bara X men fick medelandet att datorn behöver classic för att kunna köra vissa program som tex PS 7.
Jag har dock hört att när jaguar kommer ska classic va ett minne blott.
//Erik
Photoshop 7 är carboniserat, så Classic-eländet behövs inte för att köra det.
Enar: Gimp har jag kört en (iofs gammal) version av... Det fungerar rätt bra, men det beror på hur förtjust man är i att köra program i X11. Har du inga problem med det så kan jag rekommendera Gimp.
[ 30 Juni 2002, 14:07: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]
quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Precis, OS9 är ett minne blott på min dator. Skiten skall aldrig få entra hårddisken igen.
Hålla där , det är väl nästan väl hårda ord... Gammel MacOS är faktiskt överlägset OS X i flera avseenden, en av dom saker som inte OS X kan konkurera inom är faktist användarvänligheten. I OS9 var jag och förmodligen många tillsammans med mig "power" användare som kunde reda ut saker i systemmappen, i OS X är det bara att konstatera att man är chanslös...bara att plocka fram systemskivorna och göra nyinstallation från scratch.
Med det sagt måste jag ändå säga att jag gillar OS X snäppet bättre. Det enda jag egentligen inte gillar är classicläget som bara känns avigt och knasigt, jag tycker faktiskt att Apple borde dumpa det helt och hållet och istället lägga in en emulator ala VirtualPC, skulle kännas mer logiskt.
Ursäkta, men jag fattar inte grejen. Varför vill man begränsa datorn så? Platsbrist?
Jag vill ha en dator som klarar att göra så mycket som möjligt. Unix-program (både CLI och XFree86, Mac OS X-program, Classic-program, gärna andra OS med VirtualPC (vilket jag iofs inte äger). Mac OS X låter mig göra allt detta. Att jag inte kan spela de senaste spelen har gjort att jag köpt en Playstation 2 så slipper jag sakna det.
Jag kan inte säga att jag använder Classic-program ofta, men det finns så himla många fler och eftersom det är ett OS med några år på nacken kan man hitta fler freewares där.
För drygt 1 månad sedan tog jag farväl av 9:an ihopp om att aldrig mer behöva installera det igen. Men tyvärr har jag förstått att det dessvärre inte riktigt går att göra så än.
Tycker dom flesta hårdvaru tillverkarna är usla på att få fram drivisar till 10:an. Inte finns det någon för min nyinköpta digitalkamera iallafall. Så nu har jag återinstallerat systemet som jag engång i tiden älskade, men efter 10:ans ankomst inte vill veta av, igen! Känns trist/onödigt att man fortfarande ska behöva vara beroende av 9:an
Väntar på den da´n jag återigen kan radera partitionen som ockuperas av 9:an.
[ 30 Juni 2002, 21:08: Meddelandet ändrat av: Cihan D ]
Jag har kört i stort sett enbart Mac OS X sedan betaversionerna. OS9 har jag inte bootat upp ens i classic-läge på säkert ett halvår eller antagligen mer.
Tänkte i fredags att jag skulle ominstallera burken och kasta ut 9:an helt. Bootade om i OS9 istället bara för att ta en liten titt innan det åkte ut. Nu har jag kört OS9 sedan dess.
Det är så skönt att känna att datorn är rätt supersnabb igen. Programmen startar på nästan ingen tid och de är snabba och exakta. Så jag har ingen bra multitasking eller liknande, men jösses vad snabb Internet Explorer känns helt plötsligt till exempel. Det är nästan som om man fått en ny dator igen.
Har en iMac DV SE.
Men men, jag skall väl ominstallera och slopa 9:an ändå snart... fast... lite osäker blev jag. Allt är ju så SKÖNT nu. OSX är snyggt, stabilt och bra men det är inte alls samma hastighet och framför allt sköna känsla som OS9. Faktiskt.
Heheh Jag har exakt samma erfarenhet Andreas. Fast jag har bestämt mig för att köra OSX därför att:
- snyggare programvaruboxar (som jag iof hivar på direkten)
- större och fränare ikoner
- om det går långsamt kan man alltid skylla på systemet
- kul consol-läge
- man får nya kompisar (linux-nerdar med glasögon som flaskbottnar, men endå!)
- en massa program som det inte finns UI till. Spännande!
Jag har fortfarande Classic (Microsoft Outlook enda skälet, men måste man ha delad kalender så måste man). Däremot har jag varit OS 9 fri på alla maskiner utanför kontoret i flera månader nu. Man kan tycka att det är slappare (nu har jag iofs en mp burk som lever upp av X men ändå) men minneshanteringen och multitaskingen är obetalbara fördelar. Jag kom in på kontoret i morse och upptäckte att jag hade två spel (RTCW och Lineage), Word, Outlook i Classic, Frogblast, Mozilla, Sever Admin och en del annat smått igång. Det enda skälet till att jag märkte det alls var att jag otippat tabbade mig igenom alla processerna. Dessutom älskar jag min terminal men det är en annan femma.
quote:Skapades ursprungligen av: Enar:
Är det verkligen någon som spelar spel på mac?
Självklart!
Mitt favvospel Rough Spear är betydligt snyggare i Macutgåva än PC dito...
Med gameranger så är macen utan tvekan en av de bästa spelplattformarna som finns. busenkelt att komma igång med nätverksspelande. På PC sidan är det mest tur om man skall få det att funka smärtfritt...
Det enda jag saknar nu är Ghost Reacoon till Macen...
quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Min bror kör XP, och utan att ha använt det särskilt mycket, tycker jag det verkar helt Ok. Ni som inte gillar XP, vad är det ni inte gillar?
Undrar Ylan
Har inte kört det så mycket heller (har det på en skräpdell på jobbet). En jobbig grej är att jag ofta måste starta om hela datorn för att att "hitta" internet igen om datorn varit i vila.
Men det är kanske inte XP:s fel.
quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Min bror kör XP, och utan att ha använt det särskilt mycket, tycker jag det verkar helt Ok. Ni som inte gillar XP, vad är det ni inte gillar?
Undrar Ylan
Om man vänder på det och frågar: Ni som gillar XP, VAD är det ni gillar, att det ser ut som ett tivoli?
Om man ska köra windows så får man väl ändå hålla sig till w2k eftersom det fungerar och man vet vad som händer.
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
quote:Skapades ursprungligen av: Enar:
Är det verkligen någon som spelar spel på mac?
Självklart!
Mitt favvospel Rough Spear är betydligt snyggare i Macutgåva än PC dito...
Med gameranger så är macen utan tvekan en av de bästa spelplattformarna som finns. busenkelt att komma igång med nätverksspelande. På PC sidan är det mest tur om man skall få det att funka smärtfritt...
Det enda jag saknar nu är Ghost Reacoon till Macen...
Hur kan macen vara en bättre spelplattform än windows när det kommer ut 10 ggr mer spel till win? Detta kanske komer ändras men så är fallet inte nu.
quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Hur kan macen vara en bättre spelplattform än windows när det kommer ut 10 ggr mer spel till win? Detta kanske komer ändras men så är fallet inte nu.
De spel som väl kommer till macen har en tendens att ha bättre nätverksfunktioner. Gameranger finns ju inte till PC världen.
I Roughspears fall så orkar grafikkortet med mer än på PCn trotts det är samma grafikkort... båda datorerna är lika snabba bör tilläggas. Sen har man som jag lirat det ofta i nätverk med en massa med PC nissar så vet jag att 15-20% har så mycket strul med sina PCs att de aldrig får tid att spela...
Synd bara att Apple inte för fram detta. Samtidigt krävs det att Apple uppmuntrar spelutvecklarna. Nu känns det som om de gör det, men var var de för 2-3 år sedan???
Rouge Spear menar du kanske, spelet är gammalt så frågan är vem du spelar med : )
Hur vet du att båda datorerna är lika snabba, en pc & en mac. Låter som ett intressant test, skulle jag vilja se.
[ 03 Juli 2002, 13:48: Meddelandet ändrat av: ill_chrill ]
Förlåt, Rogue Spear ska det vara, jag kan knäppa mig själv på näsan med : )
quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Rouge Spear menar du kanske, spelet är gammalt så frågan är vem du spelar med : )
Hur vet du att båda datorerna är lika snabba, en pc & en mac. Låter som ett intressant test, skulle jag vilja se.
PCn vara en P4 på 1,8 Ghz, ej helt hundra, med gf4mx, macen en QS 800Mhz med gf4mx. Diskar etc är i samma klass...
Det hackar till då och då i PCn. upplever det inte flyter på lika bra som i macen. Båda spelen är grundinstallerade utan en massa mods och sånt...
Brukar lira i stort nätverk en gång i kvartalet och till "vardags" över nätet med Gameranger på macen...
problemet är nu med ghostreacon, det finns ju inte till macen...
Och sedan när man ska uppdatera firmware upptäcker man till sin förargelse att det såklart enbart går att göra i OS 9.