Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare, grundkurs i MacOS

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-25 15:41

Hej.

En äldre dam med lite datorvana som behöver lära sig använda en Mac.
Finns det någon bra nybörjarkurs som går igenom hur man använder en mac från grunden, på svenska?
Helst något man kan hämta hem på nätet.

Det finns ju lite i hjälpen, och om man är medlem på mac.com, men på engelska.
Helst något som man kan arbeta självständigt med.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-26 17:11

Finns det verkligen inga bra övningar, färdiga, för dem som inte har stor datorvana?
Det är lätt och sitta bredvid någon när man håller på och ge råd. Men man måste också träna själv och det underlättar om man har något vettigt att följa.

För tio år sen följde det med övningsprogram med nya Macar. Idag förutsätts det tyvärr att alla kan grunderna. En liknande diskussion med några tips har du här: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=57809

• Medlem
  • 2004-12-26 17:38

Jag tycker att Mac OSX hjälp är mycket bra, där kan du välja om du har bytt från Windows, OS9 eller är en ny datoranvändare och där av få den hjälp du behöver för att komma igång. Det finns olika kategorier, "surfa på internet" etc. Jag skulle titta där mer om jag var du.

/Henke

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-27 11:02

Sökte faktiskt efter trådar men fann inte denna. Han har samma problem som jag.
Det verkar vara svårt att hitta bra material för någon som inte har datorvana och ej internet uppkoppling. Skaffar sedan då hon vet att hon kan hantera datorn.
Visst finns det hjälpen att ta till. Vi använder denna också. Även min inloggning på .mac på engelska med mig bredvid fungerar till en del.
Men sedan ensam hemma och ingen som sitter bredvid. Det är då problem uppstår med hjälpen m.m. Alla har inte lätt för detta i början. Jag tror att tyvärr att för vissa människor är tröskeln väldigt stor, större än många här försår. Kanske rädda för att göra fel m.m.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-27 11:13

http://www.atomiclearning.com/macosxpanther
länken var ju jätte bra.
Tyvärr kan man inte ladda ner dessa filmer, ganska förståeligt.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 17:17

Det var en tråd om det ganska nyss - tyvärr var väl inte allt på svenska direkt…

• Oregistrerad
  • 2004-12-27 11:09

Men just OS X -hjälpen i MacHjälp var grundläggande och bra...
(Hittade själv en enkel lösning på något som retat mig i OS X i år nu )
Den bör nog passa nybörjarn hur bra som helst, bara någon hjälper personen att starta datorn, logga in och starta MacHjälp.

• Oregistrerad
  • 2004-12-27 11:22

Första filmen ligger på < http: // files2.atomiclearning.com / movielib / pan_05_findersidebar_cx.mov >
(bröt länken för att vi ska det) och det är väl bara att lägga shortcuts på skrivbordet om man inte får ner dom

Skriv ut de viktigaste sidorna från hjälpen. Ta skärmbilder på de viktigaste funktionerna, skriv ut skärmbilderna och skriv in egna instruktioner, med punkter och pilar osv direkt på pappret (mina föräldrar har en hel pärm med såna utskrifter vid det här laget...)

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-27 14:59

Finns det inte en del böcker på olika nivåer om detta?

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-27 16:12
Ursprungligen av axpax:

Finns det inte en del böcker på olika nivåer om detta?

På engelska finns en hel del men det är ingen som verkar ha tagit och översatt eller gjort eget på svenska.
Förlagsbutiken har en hel del men bara på engelska.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-29 12:00

Fundera på att använda Snaps Pro och skapa lite egen undervisning.
Vi får se.

Tack för råden.

PS! Jag vet att detta är en svår bit med undervisning för folk med lite datorvana som känner sig osäkra.
I mitt jobb, på kommunen, är väldigt många osäkra. Inte på MS Word utan allt annat med mappar, spara, strukturen på datorn, saker som händer framför datorn som de inte förväntat sig m.m. För alla kurser är så inriktade på programmen man använder inte på OS:et de har framför sig. Och man övar inte så mycket på dessa saker.

1
Bevaka tråden