Skrev nyligen en tråd som ingen svarade på om trasiga PB-högtalare. Jag har forskat lite i ämnet och kommit fram till att mina högtalare kanske är precis som de ska vara.
Följande har hänt:
Upptäckte häromdagen att högra högtalaren bara sprutade ut diskant. Inget mellanregister eller tillstymmelse till bas. Drar man dessutom i balanskontrollen så är det fullt möjligt att få allt ljud i vänster högtalare, men inte i den högra. Är högtalaren paj eller är det förstärkaren? Lyssnade i dyra hörlurar och märkte direkt att om något var fel så var det i högtalaren problemet låg.
Idag har jag googlat lite efter demonteringsbilder för att se hur datorn ser ut inuti. Till min förvåning hittar jag två stycken högtalarelement på vänster sida av datorn, varav det ena verkar vara ett hjälpelement för lägre toner i mellanregistret. Enligt tidigare erfarenheter så skall ett sådant hjälpelement enbart finnas i PB12, men faktum är att det finns tre högtalare i PB15 också. Om de har samma konfiguration som i PB12 kan jag däremot bara spekulera i.
Nåväl, jag startade GarageBand och tog fram klaviaturen med lite trummor för att testa några hi-hats och se hur den "trasiga" högra högtalaren presterade. Mycket bra, tycker jag och jag kan inte märka någon skillnad mellan vänster och höger när det gäller diskant.
Frågan jag grubblar på nu är således följande: Kan det vara så att PB15 har ljudet lite "off centre"? Enligt google är så fallet på PB12 och jag undrar om inte PB15 kan ha samma problem. Notera att man måste lyssna noga och vara intresserad av ljud för att märka något. Det är ingen knappt märkbar skillnad, utan den hörs ganska tydligt när man lyssnar nära datorn, men den som inte avskyr balansfel (som undertecknad) behöver nödvändigtvis inte ha märkt något.
Något som talar emot min teori är förstås det faktum att ljudbalansen i OS X inte går att ställa ordentligt med de interna högtalarna. En annan aspekt är att jag så gärna vill att min PB15 ska vara hel för jag orkar inte reparera den, så jag är oerhört partisk och hoppas innerligt att högtalarkonfigurationen ska vara uppbyggd på det här sättet.
Vad händer när ni lyssnar på era PowerBooks? Någon annan som märkt en skillnad?