- Rajje
- Medlem ●
- Stockholm
- 2004-12-25 23:09
Jag har just sett att BBB har lanserat en ny lagringstjänst där man bla kan få 10 GB FTP för 70 kr/mån. JAAA! Nu kan jag flytta alla mina webbfiler till samma ställe och jag behöver inte radera en fil varje gång jag ska ladda upp en ny. Och jag kan börja lägga upp fler filmer och ljud! Och jag kan transportera stora filer mellan datorer!
Eller vänta ... Så enkelt var det visst inte ... Det var ju ingen vanlig FTP-tjänst ... Det var en egen specialbyggd tjänst ... Bara till för lagring av filer inte för webbsidor ... Och den ... KRÄVER ATT MAN ANVÄNDER ETT SPECIALBYGGT WINDOWSPROGRAM!!! Vad är det här för jävla skit!? Varför ska de alltid krångla till allt??? VARFÖÖÖÖÖÖÖRR!?!??! Vad är det för fel på att använda standarder på internet nu för tiden???
Läs mitt mail till BBB:
Hej, jag vet att detta mail kanske är långt och att ni därför antagligen tänker låta bli att läsa det, men SNÄLLA läs det - jag vill verkligen ha svar på mina frågor!
Jag såg i dag att ni har lanserat den nya lagringstjänsten. Jättebra, tyckte jag - nu finns det en billig lösning på alla mina lagringsproblem på internet!
MEN min lycka förstördes snabbt när jag såg att ni av någon konstig anledning har valt att inte använda er av det redan existerande, öppna, riktigt utbredda och 100 % plattformsoberoende protokollet FTP, utan istället gör det svårt för alla att använda tjänsten, genom att kräva att man använder sig av ert specialprogram, som dessutom endast fungerar på Windows.
Varför har ni valt att krångla till saker och försvåra för folk? Vad är det för fel på att bara använda sig av den vanliga, hederliga FTP-standarden? Hade ni gjort det så hade nästan alla användare kunnat använda sig av tjänsten direkt genom att bara skriva in adressen i sin befintliga FTP-klient, som de är vana vid. Dessutom hade man kunnat använda tjänsten till att lagra webbsidor på och man hade kunnat ge en länk till folk som de kan klicka på för att ladda ner en fil som man lagt på servern.
Nej, istället så har ni påkostat (?) utvecklingen av ett eget sätt att lagra filer på, som kräver att användare slutar använda sina vanliga FTP-klienter och istället laddar ner ert eget specialprogram som bara fungerar med denna tjänst och ingen annan. Eftersom det inte fungerar som ett vanligt FTP-utrymme så kan man inte heller lagra webbsidor eller filer som går att länka till som vanligt, på utrymmet, så där försvann 75% av poängen med det hela. Dessutom så har ni inte gjort någon version av programmet för något annat OS än Windows, vilket innebär att ca 10 % av användarna inte kan använda tjänsten alls (ja, Mac har ca 5% av nyförsäljningen, men ca 10 % av användarna).
Att ni bara tillhandahåller PC-TV till Windows kan jag förstå - det är Microsofts fel att de inte byggt in några säkerhetsfunktioner i WMP för Mac. Men detta! SNÄLLA förklara för mig vad det finns för anledning till att ni inte bara gör en helt vanlig FTP-tjänst, som vem som helst kan använda, utan istället krånglar till allt!!!
Det kan inte ha att göra med att ni vill ha med era egna förenklande funktioner, som kontextmenypluginet som gör att man kan högerklicka på MP3-filer för att ladda upp dem - ett plugin som länkar till en vanlig FTP-server hade inte vait några problem att göra. Ja, ni hade kunnat göra en helt egen FTP-klient som innehöll alla funktioner ni ville, men ändå gav möjlighet åt folk att använda andra program (som bla skulle kunna vara på andra plattformar).
Det kan inte ens ha varit en ekonomisk fråga eftersom FTP-protokollet redan finns utvecklat och är gratis, medan det sätt ni själva tagit fram antagligen kostade pengar att utveckla och kommer kosta underhålla och ge support för.
Så vad ÄR anledningen?
Och om det finns något sätt att komma runt specialprogrammet - så enkelt så att min >80-årige morfar skulle kunna klara det eller så svårt att bara en übernörd kan klara det, officiellt eller inofficiellt - så tala gärna om det också.
mvh Rasmus Berggrén
----------
xxx-xxx xx xx
rajje (snabel-a) mac . se
Förresten, så bryter ni mot marknadsföringslagen (vilseledande marknadsföring) när ni skriver att man kan komma åt tjänsten från vilken internetuppkopplad dator som helst, när man i själva verket måste ha en kompatibel Windowsdator som har specialprogrammet installerat.
Länkar:
Bredbandsbolagets egen sida om tjänsten
Maila kundtjänst och klaga