Har läst en del inlägg bland alla forum som kanske berör mitt problem och till slut hamnat här.
En diskussion som liknar min problematik.
Jag vill kunna "skyffla" stora filer, mer än 4 GB, till och från min externa FireWire-hårddisk, både från min Mac G4, OS 10.3.7, och min Windows XP-dator.
Det går alldeles utmärkt att skyffla MINDRE filer fram och tillbaka mellan de olika plattformarna om den externa hårddisken är formatterad i Macen, Mac PC Exchange (MS-DOS)
För att kunna skyffla STÖRRE filer måste hårddisken vara formatterad i NTFS vilket fungerar utmärkt i Windows-miljö men halvdant i Mac-miljö. Där kan jag läsa filer men inte skriva större filer än 4 GB vilket gör att jag inte kan arbeta rationellt med befintlig teknik.
Inser att mitt kunnande på det här området är begränsat då jag försöker förstå jargongen i de olika diskussionerna och misstänker att jag missat någon grundbult på något sätt. Dock jag tar ändå chansen att få hjälp genom att blotta strupen på detta sätt.
Har någon en enkel lösning på mitt problem?
Anledningen till mina önskemål är att jag vill kunna utnyttja programmet Compressor i Mac-miljö för att mjukvarumässigt koda om DV-filer till MPEG-2 för vidare "förädling" i Windows-miljö.
Att då kunna använda "Adidas-nätverk" med lösa hårddiskar är en enkel och relativt billig lösning.