Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fånga ljud i en kyrka

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 13:10

Hej!

Jag har tyvärr för lite kunskaper om ljud. Jag filmar bröllop i kyrkor och funderar på att höja ljudkvalitén. Idag använder jag mig av en NT3 mick som jag kopplar till en DVkamera.

Jag har tänkt så här: Om jag köper en billig DV-kamera för att koppla in en bra mick och ha den som ljudkälla, vilken mick är lämpligast? Micken får kosta högst 4000kr. Annars kan jag tänka mig att hyra en mick och hyran får vara högst 300kr/dag.

Jag har tänkt ha en ljudkälla riktad mot ett piano och den andra mot brudparet. Är det ok att koppla en bra mick till en billig dvkamera? Jag har hört att det är ok att ha en "billig" dvkamera tillsammans med en riktigt bra mick.

Kan det vara så att min NT3 duger gott för ändamålet, eller skall man ha en riktad mick?

Mvh
Jonas

Hej, oftast är det ju ekot som är jobbigast i en kyrka så det kan vara svårt att få ett bra ljud vilken mic du än använder. Använd din dator ihop med ett typ M-audiokort eller liknande. Placera 4 - hur många micar du vill längst fram i kyrkan. Spela in allt som händer på 4-8 kanaler direkt in i datorn. Då kommer du ju att ha tillgång till allt direkt i din dator när du skall redigera dina filmer. Du slipper att leta efter ljud från olika band.

mvh ia

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 14:31

iBook för gammal

Ursprungligen av ia.lerum:

Hej, oftast är det ju ekot som är jobbigast i en kyrka så det kan vara svårt att få ett bra ljud vilken mic du än använder. Använd din dator ihop med ett typ M-audiokort eller liknande. Placera 4 - hur många micar du vill längst fram i kyrkan. Spela in allt som händer på 4-8 kanaler direkt in i datorn. Då kommer du ju att ha tillgång till allt direkt i din dator när du skall redigera dina filmer. Du slipper att leta efter ljud från olika band.

mvh ia

Det är en intressant tanke. Jag har varit inne på det spåret tidigare. Min lilla gamla iBook hade jag tänkt att ha som ljudfångare, just för att den tar liten plats. Däremot behövs mer minne, större hd och ett nytt batteri för att den skall gå att lita på. En kostnadsfråga då...

jag har en proffskamera och en billig konsumentkamera. Jag använder idag inte den billiga konsumentkameran alls. Men nu funderar jag på att ha den som ljudkälla och blir bilderna tillräckligt bra så har man även bild att nyttja. Ren bonus så att säga.

Mvh
Jonas

Hej, varför inte använda din kamera nummer 2 till överskikts bilder , fast kamera, bra att kunna klippa över till när du missar något med proffskameran, extra bra är om den har en bra vitbalans som inte ändras, då har du ju en bra referens för bild justering"kanske".

Ljudet blir alltid kass med små kamror då dessa surrar.

mvh ia

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 15:54
Ursprungligen av ia.lerum:

Hej, varför inte använda din kamera nummer 2 till överskikts bilder , fast kamera, bra att kunna klippa över till när du missar något med proffskameran, extra bra är om den har en bra vitbalans som inte ändras, då har du ju en bra referens för bild justering"kanske".

Ljudet blir alltid kass med små kamror då dessa surrar.

mvh ia

Det är precis så som jag nu planerar. Att ha min privata billiga dvkamera som ljudinfångare och om bildkvalitén tillåter så skall jag använda mig av även bilden. Så nu är jag ute efter en mick som jag kan koppla till min billiga kamera. Eller så kan jag använda min befintliga NT3 mick till den billiga kameran och en bättre mick till min proffskamera.

Mvh
Jonas

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-27 07:44

Många kyrkor har redan någon form av inspelningsutrustning installerad (visserligen oftast med ett gammalt trött kassettdäck i slutändan). Möjligheten finns antagligen att få koppla in dig där och ta ljudet därifrån.

I de kyrkorna jag jobbat i har det oftast funnits flera olika mickar runt om i lokalen för att förstärka inte bara vad präst och brudpar säger, utan även sången bland besökarna för att få lite bättre klös än vad ett gäng förskrämda pensionärer normalt lyckas åstadkomma

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-12-27 08:04

Det som borde vara smartast är väll att köpa en väldigt riktad mikrofon att sikta mot det som du vill ska höras, dom brukar kallas kallas shotgun,superkardiod,supernjure och det är sånna som ljudteknikerna på filminspelning oftast har i sin "zeppelinare" på bom-en vid film inspelning.

Fast du bör kunna få till ett rätt bra ljud med din mik, smartast är kanske att ha 2 mikrofoner och koppla in en till vänster på kameran och de andra på höger ljudkanal i kameran så kan du mika upp brudparet med en mik och pianot med den andra, då kan du panorera in kanalerna vid klippning.

Oktava MC012 Hypernjure används ofta att ta upp dialog i TV och film. Jag vet att den användes i "You have got mail" med Tom Hanks och Meg Ryan.
Den distribueras via Audiopool Pro Audio (www.audiopool.se) och den borde kosta 1795:- inkl. moms.

• Oregistrerad
  • 2004-12-27 14:15

tackar

Ursprungligen av Erik R.:

Oktava MC012 Hypernjure används ofta att ta upp dialog i TV och film. Jag vet att den användes i "You have got mail" med Tom Hanks och Meg Ryan.
Den distribueras via Audiopool Pro Audio (www.audiopool.se) och den borde kosta 1795:- inkl. moms.

Det skall jag kolla upp

Mvh

Jonas

• Oregistrerad
  • 2004-12-27 14:22

Ström

Ursprungligen av Erik R.:

Hur funkar det med ström för den micken? Som det är idag så har vi olika kameror och det är då önskvärt att micken har eget batteri och phantommatning från kameran.

/Jonas

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 00:41

Att ha en lång riktad mik betyder dessvärre inte att du trollar bort den långa efterklang som finns i en kyrka. En riktad mik förstärker ju allt i sin riktning, så att säga. Jag skulle vilja säga att det snarare handlar om mikrofonavstånd än något annat. När det gäller pianot är det ju inga stora problem. Placera micken under locket på pianot så får du det rent. Du kan ju använda den ena kameran till detta ... Sen försöker du att få nästa mik så nära, nära brudparet som möjligt. Ställ den på ett stativ mitt framför dom, vet jag. Sen vill du väl höra prästen? Gör en kabelsplit, eller ännu hellre en separat mikförstärkare som du kopplar till kameran. En mik på prästen, en på paret som förhoppningsvis säger "JA!", och en på pianot. Succé!
Oktavia är helt ok, och det finns fler kineser som är billiga och helt ok för dina ändamål. Estrad i Stockholm är snälla killar som ger goda råd. Sen kan du ju alltid läsa om mikrofoner på proffsens hemsida: www.fsfl.se

Jag är iofs knappt amatör inom området, men jag fick hyfsat resultat med en stormembransmikplacerad 3-4 meter framför hela kalaset. Då var det en gudstjänst med väldigt mycket afrikansk musik (bongotrummor, solosång, kör, elgitarr) Så det var hyfsat blandade nivåer på ljudet, men det blev rätt bra ändå, och jag fick med allt ljud. Då berodde det iofs rätt så mycket på hur ljudet var mixat från början, men det blev inte så väldigt mycket efterklang som vi hade fått tidigare.

Tyvärr hade jag höjt för mycket på mp3-spelaren vi hade och spelade in på, så varje gång kören tog i så distade det

1
Bevaka tråden