Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionera en HD....

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-28 00:05

Skall komma iväg och köpa mig en hd om ett par dagar... ett styck 250gb lacie lutar det åt.
Funderar nu på hur jag skall partitionera den. Ska installera 10.3 på den, så jag kan boota mitt eget system i skolan bland annat...
I vart fall så funderar jag på hur den skall partitioneras, om den skall partitioneras alls?
Min tanke är följande:
System+Program+Library mm. - 20Gb
Swap - 3gb
Users - resten

Låter detta som en bra ide? Eller ska systempartitionen vara större? Ska jag ha en egen partition för FCP scratch?
Eller, ska det vara en enda jättepartition?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 00:11

Jag kör med enda partition på alla mina hårddiskar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 03:46

OM du skall ha alla program på systempartitionen så bör den vara större, men om du t.ex väljer att installera alla program på en annan partition så är det inga problem.

HAr själv en systempartition på 20GB, vilket känns lite lite ibland.

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 07:49

Skall det vara flera system på den?

(så jag kan boota mitt eget system) kan ju tolkas så

Annars finns det ingen anledning att partitionera, så till vida datorn klarar diskar över 127GB (annars gör du två partitioner, även om man inte måste).

• Medlem
  • 2004-12-28 14:00
Citat:

Skall det vara flera system på den?

(så jag kan boota mitt eget system) kan ju tolkas så

Annars finns det ingen anledning att partitionera, så till vida datorn klarar diskar över 127GB (annars gör du två partitioner, även om man inte måste).

Bara ett system, tror jag... Man kan ju frestas att köra tigern och pantern parallelt i början...
Att boota mitt egna system innebär att jag vill starta 10.3.7 istället för 10.2.8 på skolans macar, som dessutom är lite hårt nedlåsta tycker jag...

Men, hursomhelst, en partition är det som rekomenderas alltså?
Skall jag försöka lägga det som skall sparas först för att undvika fragmentering? (typ 150Gb musik, program och lite filmer...)

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 14:06
Ursprungligen av 0la:

Bara ett system, tror jag... Man kan ju frestas att köra tigern och pantern parallelt i början...
Att boota mitt egna system innebär att jag vill starta 10.3.7 istället för 10.2.8 på skolans macar, som dessutom är lite hårt nedlåsta tycker jag...

Men, hursomhelst, en partition är det som rekomenderas alltså?
Skall jag försöka lägga det som skall sparas först för att undvika fragmentering? (typ 150Gb musik, program och lite filmer...)

Att boota mellan olika OS X på samma disk gör man inte hur som helst...

Skit i fragmentering, inget att oroa sig för

• Medlem
  • 2004-12-28 15:10
Citat:

Att boota mellan olika OS X på samma disk gör man inte hur som helst...

Blir det trubbel att byta fram och tillbaka mellan två olika X från två partitioner?

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 15:45
Ursprungligen av 0la:

Blir det trubbel att byta fram och tillbaka mellan två olika X från två partitioner?

Jag har aldrig lyckats med olika partitioner utan bara olika diskar...

Därmed inte sagt att det inte går - men jag vet inte hur man mixtrar med boot-rom som jag tror det behövs mixtras med, men jag blir mer än gärna skriven på näsan om det

swap?

Tror inte att man behöver skapa nån swappartition med OsX, syns inte nån sån i alla fall när OsX är installerat, kan ju iofs.skapas en dold swap under installationen, men har inte läst om det nånstans.

• Medlem
  • 2004-12-28 20:00
Ursprungligen av bruksarn:

Tror inte att man behöver skapa nån swappartition med OsX, syns inte nån sån i alla fall när OsX är installerat, kan ju iofs.skapas en dold swap under installationen, men har inte läst om det nånstans.

Swapen läggs normalt på samma partition som systemet (i /private/var/vm om jag inte missminner mig), man kan om man vill flytta den. I detta nu har jag 512mb swap, men ofta hamnar den på 1024mb och den börjar klaga på att HDn är full...

Edit: stavknas

[QUOTE="0la"]Swapen läggs normalt på samma partition som systemet (i /private/var/vm om jag inte missminner mig), man kan om man vill flytta den. I detta nu har jag 512mb swap, men ofta hamnar den på 1024mb och den börjar klaga på att HDn är full...

Det är nog bäst att allokera mer än 3GB till Swap. Det verkar som om swapfilerna kan bli hur stora som helst i OSX.

Ursprungligen av 0la:

Jag har partitionerat en disk och har Jaguar (10.2.8) på den ena partitionen (20 GB) och Panther på den andra (60 GB) och jag ser inga problem med att starta upp den ena eller den andra, det är ju bara att öppna Systeminställningar och välja Startskiva.
Fördelen med två partitioner är att jag kan ha Tech Tool 4 och Diskwarrior på båda systemen och köra mot den andra partitionen.

Förstår inte varför det finns så mycket invändningar mot partitionering.
På min andra hårddisk i G4:an har jag avsatt 10GB för Mac OS 9, och har 110GB ledigt för kommande Tiger

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 16:01
Ursprungligen av 0la:

Nej, det är bara att hålla ner alt-tangenten när du startar datorn, så får du välja vilket system du vill starta från.

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 16:18

Hej och Hallå

Det verkar som om jag spånat mig rejält när jag försökte köra dubbla system
(Tack för att ni väcker mig ur min villfarelse )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 21:07

Jag kör med en partion. I stort sätt alla klarar sig mycket bra på det. Finns den del gånger det finns fördelar att vinna på att partionera. Oftast så brukar folk som partionerar formatera om och köra en pation efter ett tag.
-För krångligt, jag märker inga fördelar och partionernas storlek är alltid mindre än vad som behövs i slutändan.

Om det fanns stora vinster för användare tror jag Apple hade tänkt på det från början. Men vad vet jag...

1
Bevaka tråden