Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte bara spel som går sämre på Mac...

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 15:45
Ursprungligen av bruksarn:

Fick igång Findern, generande enkelt att göra det... :rolleyes:

Har du provat med filmen som hackade igen?

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Har du provat med filmen som hackade igen?

Nja, jag har inte haft problem med hackande filmer, slog mest av Findern av "testskäl" . De filmer jag har kört i VLC har inte heller förorsakat "hackningar" i datorn...

400 MHz G3 är inte speciellt mycket maskin att snurra OSX på. Min erfarenhet av att sitta med 266 MHz G3 bredvid 500 MHz PC är att Macen är enormt mycket snabbare, men det är med äldre MacOS som passar burken. Det beror också lite på om programmen är ordentligt optimerade för respektive plattform.

Hur rullar det med MacOS9 och QuickTime Player?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 09:57

Jag skulle tippa Tiger kommer rulla bättre på den maskinen än tidigare OSX, helt klart. Så har i fart fall OSX:s utveckling sett ut hela tiden än så länge, tror inte det kommer sluta här. Tiger är enormt mycket mer optimerat än tidigare OS (givetvis främst för nyare hårdvara).

Av min erfarenhet av OSX så "behövs" tre saker huvudsakligen:

- G4-processor (eller bättre)
- Quartz Extreme-kompatibelt grafikkort
- Minst 256MB RAM

Dessa saker gör att OSX rullar otroligt mycket bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 10:01

(Väldigt vad alla är experter på Tiger. Är det släppt än? Det måste vara "prestandafrälsningen", precis som 10.1 & 10.2 var);).

Mitt råd är att vänta till efter Keynote med att köpa en uppgradering till din G3.
För om ryktena blir sanna kan du köpa en ny dator för 4500 Kr med G4 1.25 GHz som du kan ha i vardagsrummet till allt möjligt!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 15:40
Ursprungligen av Hunter78:

Mitt råd är att vänta till efter Keynote med att köpa en uppgradering till din G3.
För om ryktena blir sanna kan du köpa en ny dator för 4500 Kr med G4 1.25 GHz som du kan ha i vardagsrummet till allt möjligt!

Dubblar du priset så kan du oxå ta med dig den ut på stan och alltjämt göra att möjligt…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 19:03

Väldigt vad alla är experter på Tiger. Är det släppt än? Det måste vara "prestandafrälsningen", precis som 10.1 & 10.2 var

Njae, fast eftersom alla OSX versioner HAR (10.0 > 10.1, 10.1 > 10.2 och 10.2 > 10.3) blivit snabbare, och jag har läst/hört mycket om förbättringar i Tiger så antar jag vi kan förvänta oss detsamma där.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-01-03 22:35

Om du bara ska ha den till att spela upp film så borde du få ut betydligt mer prestanda ur G3:an om du skippade OSX och installerade Yellowdog på den...

http://www.yellowdoglinux.com/

Testade just själv att återuppliva en gammal 4400, som med linux blev riktigt användbar. Den klarar tom att spela upp DivX med VLC, inte illa för en burk från -96

Ursprungligen av oskich:

Om du bara ska ha den till att spela upp film så borde du få ut betydligt mer prestanda ur G3:an om du skippade OSX och installerade Yellowdog på den...

http://www.yellowdoglinux.com/

Testade just själv att återuppliva en gammal 4400, som med linux blev riktigt användbar. Den klarar tom att spela upp DivX med VLC, inte illa för en burk från -96

Men jag antar att det inte går att få Mac-liknande utseende på sin Linux...? Det är ju kul om man känner igen sig lite grand i alla fall. De flesta Linux-desktops är rena Windows-plagiat.

Jag har ett par burkar som gott skulle kunna rulla Yellowdog, men det ska kännas någorlunda som en Mac annars får det vara.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-01-03 23:09
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men jag antar att det inte går att få Mac-liknande utseende på sin Linux...? Det är ju kul om man känner igen sig lite grand i alla fall. De flesta Linux-desktops är rena Windows-plagiat.

Jag har ett par burkar som gott skulle kunna rulla Yellowdog, men det ska kännas någorlunda som en Mac annars får det vara.

Om datorn bara skall stå och se fin ut i vardagsrummet så gör det väl inte så mycket vad man har på skärmen?

Ursprungligen av oskich:

Testade just själv att återuppliva en gammal 4400, som med linux blev riktigt användbar. Den klarar tom att spela upp DivX med VLC, inte illa för en burk från -96

Är det sanning!?
Låter fantastiskt!

Har faktiskt tänkt och testa Yellow Dog Linux flera gånger, men det har inte blivit av. Lite beroende på att man gärna (som frågats här ovan) vill ha både OS X och Linux på samma dator. Och sen är det ju det där med filformat. Jag tror inte heller jag vill formatera om hårddisken till något annat format än HFS+ (Mac OS Extended).

Men, men...
Tar och laddar ner YDL nu genast. Ser att den nått version 4.0. Spännande.

Då kan man fråga dig om man behöver installationshjälp, herr oskitch?
Kanske kommer behövas...

G3an vi har är redan trimmad. Den var 350 MHz från början och nu 400 MHz. Har för mig att det testats för länge sen att köra 450 MHz men att det blev rätt ostabilt då.

Hur får man förresten ut bilden på TVn om man kör YDL?
Går det?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-01-04 15:30
Ursprungligen av star-affinity:

Hur får man förresten ut bilden på TVn om man kör YDL?
Går det?

Eftersom jag inte själv har något grafikort med video-ut så kan jag inte svara på den frågan, men om man kollar runt lite på YDL's support-forum så får jag intrycket att det går med lite pill(beroende på vilket grafikkort du har...) :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 00:13

Eftersom du har en 400MHz smurf mac kan du övertakta den med 50MHz till 450MHz alldeles gratis. Du kan läsa hur man gör på xlr8yourmac.com.

Jag har gjort det på 3 smurf macar för 2 år sen och alla tre fungerar utan problem och alla är på nästan 24/7.

För att fixa avin så att den spelar upp utan att hacka måste du kanske konvertera den först med DivX Doctor. Den optimerar avin så att den fungerar bättre på Macen.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 00:23

Jag har lite samma problem, Har en 250GB HD full med dvd filmer (video_ts mappar) i min B/W G3a i vardagsrummet. Kan ju köra dem i Apple DVD Player, men där går det inte att få filmerna anamorphic. Det klarar dock vlc, men då hackar det istället.

Yellow dog linux vart jag sugen på nu, men klarar det att läsa från min film hårddisk med Mac OS Extended (Journaled)?

Om jag partionerar om min system disk & installerar först om macosx på 10GB & lämnar resten (8GB) opartionerat så borde det funka fint att installera YDL på den va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 22:44

Själv får jag aldrig igång Yellow Dog.
Har installerat (och nu mera tagit bort) det på Min PowerMac G5, men det har alltid stannat under uppstart. Oavsett ominstallationer eller "utdragning" av alla prylar.
Ganska störande. Speciellt när man har tio års datorvana, och ändå inte lyckas lista ut hur jag skall göra. Om man även skall räkna med de försök jag gjort att installera Linux på brorsans PC (Flera olika distar), så kan jag nog säga att tom windows är himmelriket. Usch.
Tacka fan för MacOS X. (R.I.P MacOS)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 23:15
Ursprungligen av Netzach:

Själv får jag aldrig igång Yellow Dog.
Har installerat (och nu mera tagit bort) det på Min PowerMac G5, men det har alltid stannat under uppstart. Oavsett ominstallationer eller "utdragning" av alla prylar.
Ganska störande. Speciellt när man har tio års datorvana, och ändå inte lyckas lista ut hur jag skall göra. Om man även skall räkna med de försök jag gjort att installera Linux på brorsans PC (Flera olika distar), så kan jag nog säga att tom windows är himmelriket. Usch.
Tacka fan för MacOS X. (R.I.P MacOS)

Kör yellowdog 3 på en xserve och en kub, kör 4:an på 2 G5:or - funkar klockrent. Lite strul med att
det krävdes senaste linux-kärnan på senaste G5:an...

När man installerar så måste man välja rätt kernel att boota installationen från sen så är det bara att tuta och köra....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 13:00
Ursprungligen av eric:

Kör yellowdog 3 på en xserve och en kub, kör 4:an på 2 G5:or - funkar klockrent. Lite strul med att
det krävdes senaste linux-kärnan på senaste G5:an...

När man installerar så måste man välja rätt kernel att boota installationen från sen så är det bara att tuta och köra....

Jag har valt G5-installationen. Ingenting fungerar. Och minnena jag har är köpta från en Macåterförsäljare, så det är inget strul där heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 13:21
Ursprungligen av Netzach:

Jag har valt G5-installationen. Ingenting fungerar. Och minnena jag har är köpta från en Macåterförsäljare, så det är inget strul där heller.

Konstigt... Kör du iso-image från Sunet? Burkarna jag nämner kör bara linux - inget mosx.
Kan det vara strul med yaboot om du kör flera os?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 14:23
Ursprungligen av eric:

Konstigt... Kör du iso-image från Sunet? Burkarna jag nämner kör bara linux - inget mosx.
Kan det vara strul med yaboot om du kör flera os?

Jo, de från SUNET.

Inget problem med Yaboot, det är halvvägs in i uppstarten av YDL som allt bara stannar.

Bevaka tråden