Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilolägedefekt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-28 12:50

Så här blir det med ojämna mellanrum när jag öppnar upp locket på min ibook. Är det någon som vet vad det kan bero på?

  • Medlem
  • 2005-01-08 17:47

någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-08 17:50

Har ngt liknade över hela min 23 tummare när det stått i vila länge - men när den sedan startar rejält så blir allt som vanligt - så jaghar aldrig brytt mig.

Ser ut som på min iBook 800 ser ut över hela skärmen efter vila, (i en kvarts sekund) sen är det borta. Gissar att det är bildskärmskortet som har en defekt....

  • Medlem
  • 2005-01-08 19:38

Görs skärmdumpar på signalen innan den gått genom skörmkortet eller efter? Om den gör före kortet är det ju inte det det är fel på.

  • Medlem
  • 2005-01-09 12:33

jag testade att formatera datorn, men det hjälpte inte, så troligtvis måste det vara någe me bildskärmskortet.. de flesta streck försvinner också för mig efter en kvarts sekund, men det stannar kvar lite streck i översta vänstra hörnet. jag tänkte skicka in datan eftersom att den inte är ett år ännu, men hittar inte på apples hemsida hur man gör. någon som har skickat in en ibook någon gång å vet hur man ska göra?

  • Medlem
  • 2005-01-09 13:17

Har du testat med extern skärm?

jag får samma typ av streck på bilder (tex i pshop) och bilder på ewbbsidor när jag snabbt scrollar och samtidigt har en massa saker igång. Händer då och då annars också - men jag har alltid sett det som ett minnesproblem - då jag har i minsta laget med minne. Men kan ju förstås vara något annat - och kanske olika på olika datorer.

Precis som du så kan jag ta skärmdumpar på dessa streck - så tror inte det är grafikkortet som spökar helt självt - utan att minnet är inblandat på något stadium.

  • Medlem
  • 2005-01-09 14:19

ja, dock inte under någon längre tid, så jag har inte sett något fel där

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 14:35

Det ser ut som klassiska värme / klockproblem för grafikkortet. Jag skulle tro att trådskaparens iBook blir för varm.

Håller med, i PC kretsar kallas det artifakter, brukar uppkomma när man har överklockat grafikkortet för mycket.

Nu kan man inte klocka en mac så då är det troligtvis värmeproblem, har också fått sånt där en gång förut på min iBook, var när jag slängde ner den i vila när jag spelade CoD..

  • Medlem
  • 2005-01-09 17:38

det verkar faktiskt ganska logiskt, brukar ha den i viloläge under natten med diverse program igång, det är oftast då, på morgonen, som det brukar visa sig. ska testa att stänga av den ibland å kolla. men det funkade i ca 8-9 månader innan det började, men men.

Jag lämnade in en ibook (600 mhz) innan jul med ett liknande fel när den hade vilat, fast då var hela skärmen knasig och man såg ingenting utav skrivbordet, bara något underligt mönster. Logik-korts fel sa Apple och håller på att byta till ett nytt logik-kort. Ska få tillbaka den i veckan.

  • Medlem
  • 2005-01-09 17:49

kanske dum fråga, men hur kontaktade du apple i det ärendet? har försökt hitta något enkelt kundtjänstnummer eller en vanlig infomejladress, men har inte hittat. det är just det jag också vill, innan ettårsgarantin tar slut, alltså att lämna in den.

På apple.se finns en länk längst ner som heter "Kontakta oss". På den sidan hittar man telefonnumret till supporten:

0771 199 519

Fast jag ringde LAN-master på direkten eftersom Apple verkar ha upphört med att skicka alla bärbara till Holland. Så, kontakta ett auktoriserat Apple-service-ställe i närheten. Har du garanti så är det inga problem.

1
Bevaka tråden