Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usel batteritid

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt batteri Li-Ion, har märkbart försämrats från ca 2.15 timmar med Airportsurfning till ca 1.15 timmar. Kört battery update vilket gav 10-15 min till.

Pratat med AppleSupport, har AppleCAre, datorn inköpt förra november. De säger att det bara är 6 månaders garanti på batteri. Jag vet att batteri är förbrukningsvara, men har någon med bra argumentation fått ett nytt av Apple, tycker det borde hålla längre ca 1 år vid "normal" användning dvs ca 1,5 timmar per dag trådlöst, helt urladda minst en gång var 14 dag och sedan fullt laddat över natten.

Hjälp mig.

Mvh

Tobbe

Betrakta batteriet som förbrukningsmaterial. Efter ett år så tappar det ganska mycket av sina ursprungliga egenskaper.

Kanske inte samma sak, men min iPod Care ger tre års garanti, som gör att jag får ett nytt batteri om kapaciteten går under 50%.

Att batteriet bara räcker en timme efter drygt ett år är riktigt dåligt. Min pismos batteri ger ungefär en timme, och det är fyra år gammalt.

Du kan börja med att kalibrera batteriet.

1. Ladda i tolv timmar (så du kan vara säker på att det är fullt)
2. Använd sedan datorn, så att batteriet verkligen tar slut. Låt den gå i vila innan du kör in laddaren igen. Vill du att det ska gå fort, kör ett processorkrävande program, skärmen på full styrka och kopiera mellan DVD -> hårddisk.
3. Ladda tills den visar 100%.
4. Reptera upp till fem gånger om det inte ger resultat.

Man kan få ut lite mer kraft på detta sättet, men troligtvis är batteriet utslitet för gott. De bör klara minst 500 cykler (=en full laddning, men likväl två 50%-laddningar).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-29 03:34
Ursprungligen av Svenne:

Mitt batteri Li-Ion, har märkbart försämrats från ca 2.15 timmar med Airportsurfning till ca 1.15 timmar. Kört battery update vilket gav 10-15 min till.

Pratat med AppleSupport, har AppleCAre, datorn inköpt förra november. De säger att det bara är 6 månaders garanti på batteri. Jag vet att batteri är förbrukningsvara, men har någon med bra argumentation fått ett nytt av Apple, tycker det borde hålla längre ca 1 år vid "normal" användning dvs ca 1,5 timmar per dag trådlöst, helt urladda minst en gång var 14 dag och sedan fullt laddat över natten.

Urladda inte helt och hållet så ofta.

Citat:

Do charge the battery often. The battery lasts longer with partial rather than full discharges. [...] Avoid full cycle because of wear. 80% depth-of-discharge recommended. Re- charge more often. Avoid full discharge. Low voltage may cut off safety circuit

Källa:http://www.batteryuniversity.com/partone-21.htm

1
Bevaka tråden