Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Kund tvingas använda PC!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har några bra och trevliga argumentationsdokument som min kund kan slänga upp i ansiktet på deras IT-avdelning?
Han har blivit lovad en PowerBook men IT-avdelningen menar att "det går inte - Macen är hemsk och kommer att smutsa ner hela avdelningen, dessutom kan den inte kommunicera med PC-apparaterna"!

Du och jag vet att det inte är sant, men kunden behöver papper på detta...

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 23:16

Finns massa "papper" på Apples site…
Gäller det många enheter (och rudimentärt intresse från IT-avdelningen) finns även hjälp från Apple i sverige…

Be kunden höra med IT-avdelningen vad problemet/en är och vederlägg dessa elegant istället…

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-28 23:21

Jag har inga dokument men här på Högskolan i Gävle så kommunicerar maccarna bra med alla pc-datorer. Inga som helst problem vad jag har märkt av. Enda problemet är Microsofts Active Directory men det är en helt annan historia
Här hemma mellan mina datorer funkar allt smärtfritt också (en OS X, en winXP samt en Linux Fedora)

Vet inte var man kan hitta dokument men det finns väl fina hjälpavdelningar i "Mac Help" där man kan skriva ut guider åt stackars IT-avdelningen. Windows borde också ha några rader om hur man får in en mac-dator i nätverket utan problem.

Jag trodde IT-avdelningen fanns i organisationen för att uppfylla "kundens" det vill säga de anställdas behov, inte tvärt om. Något är riktigt knasigt om det är IT-avdelningen som styr och bestämmer vilka verktyg de anställda ska arbeta med. Snacka om kontraproduktiv verksamhet. En sån IT-avdelning skulle få kort livslängd i mitt företag.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 00:30

Precis. Väl skrivet, Belak! Som det är nu är nu på många företag är det den anställe som är till för IT-avdelningen. Det är DU som tvingas anpassa dig till IT-avdelningens behov av en homogen datormiljö. Helt fel anser jag. Om du arbetar på ett sådant företag: protestera och BYT JOBB!

Jag har jobbat på två sådana företag, där de i och för sig dugliga cheferna dessvärre hade anställt jubelidioter som nätverksadministratörer och IT-ansvariga. Men jag tog konsekvenserna av det och sa upp mig.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-29 11:00

Väl skrivet Belak, men det är ju faktiskt så att IT-avdelningen är till för att tillfredställa företagets behov. Om den enskildes behov konkurrerar med företagets så bör man nog ta större hänsyn till företagets behov.

Alltså; Hela företaget bör gå över till Mac!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-29 11:28

För att komma tillbaka till frågan.
Kolla om han skriftligen kan få IT avdelningen krav.
Eller vad de är rädda för.
Om han inte känner att han kan det kan han ju alltid eposta dem och hoppas på svar via epost.

På min arbetsplats har vi 12 datorer varav 4 Macar. De är i sin tur uppkopplade mot kommunens nätverk. Vi har egen filserver och OU.

Macarna fungerar bra med våra Dellar. Vi arbetar med trycksaksproduktion.

Det som inte fungerar är Entourage (2001) och Microsoft Exchange Server.
Internet Messaging Protocol (IMAP) needs to be enabled. Och detta vill inte IT-avdelningen.
Om man läser denna länk till Microsoft http://www.microsoft.com/mac/support.aspx?pid=exchange
så verkar sista versioner fungera som PC versionen. Kanske någon kan bekräfta detta?

Ursprungligen av Sten_n:

För att komma tillbaka till frågan.

Det som inte fungerar är Entourage (2001) och Microsoft Exchange Server.
Internet Messaging Protocol (IMAP) needs to be enabled. Och detta vill inte IT-avdelningen.
Om man läser denna länk till Microsoft http://www.microsoft.com/mac/support.aspx?pid=exchange
så verkar sista versioner fungera som PC versionen. Kanske någon kan bekräfta detta?

Senaste Entourage funkar fint med MS Exchange server!

1
Bevaka tråden