- Arvid
- Medlem ●
- Nacka
Från svd.se:
"Evangelisk marknadsföring räddade Apple från undergång i mitten av nittiotalet. 6 miljoner sålda mp3-spelare av modellen Ipod senare har datorjätten inte bara omdefinierat musikkonsumtionen. Vad som började som en fankultur för Macfrälsta datornördar har vuxit till något som liknar en nyandlig rörelse."
haha, klockrent!
Analysen är faktiskt så bra att jag överväger att byta min prenumeration på DN till Svenskan istället.
haha, klockrent!
Analysen är faktiskt så bra att jag överväger att byta min prenumeration på DN till Svenskan istället.
Tycker artikeln var extemt klyschig och dåligt underbyggd. Ingenstans nämns att Apple gör riktigt bra (oftast) innovativa produkter vilket självklart leder till nöjda kunder som blir intresserade av företaget bakom produkterna.
Artikelförfattaren missade också att ett av de största skälen till att det är enorma köer till Applebutikernas invigningar är att de första 100 - 1000 kunderna erbjuds väldigt förmånliga invigningspriser och goodiebags.
Syftet med artikeln är inte att bedöma Apples innovationsförmåga eller om företagets produkter är bra eller dåliga. Artikeln beskriver snarare en mindre grupp av väldigt hängivna användare, och gör det på ett målande och underhållande sätt tycker jag.
...och inte minst hetsade han dem att "utbilda" vilseledda journalister som publicerade negativa artiklar om företaget.
För att inte gå alltför långt tillbaka i tiden, se och minns denna tråd när mikrodatorn fick bita i gräset...
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=56113&page=1&pp=15
Och denna, när Sydsvenskan sagt något dumt, som visade sig inte vara så dumt trots allt...
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=58111
och här mikrodatorn igen...
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=59891
Det gäller att bjuda på sig själv litegrann, då och då.
Syftet med artikeln är inte att bedöma Apples innovationsförmåga eller om företagets produkter är bra eller dåliga. Artikeln beskriver snarare en mindre grupp av väldigt hängivna användare, och gör det på ett målande och underhållande sätt tycker jag.
...och inte minst hetsade han dem att "utbilda" vilseledda journalister som publicerade negativa artiklar om företaget.
För att inte gå alltför långt tillbaka i tiden, se och minns denna tråd när mikrodatorn fick bita i gräset...
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=56113&page=1&pp=15
Och denna, när Sydsvenskan sagt något dumt, som visade sig inte vara så dumt trots allt...
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=58111
och här mikrodatorn igen...
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=59891
Det gäller att bjuda på sig själv litegrann, då och då.
Så här skrev MD efter att ha "testat" med program som mestadels var ickeoptimerade för macarna. Och med mindre minne i iBooken. Observera att testet endast skulle gälla maskinernas hårdvaruprestanda inte mjukvaran prestanda men det blev ju mest tvärtom.
"Mac förlorar Powerbook är mycket långsam och iBook är riktigt usel"
"Under skalet saknar vi kraft. Urdålig prestanda i ett snyggt fodral till för högt pris"
"Med så dålig prestanda är datorn långt ifrån prisvärd"
"Skrämmande låga resultat"
Med sådana överdrivna och dessutom delvis felaktiga slutsatser så visste Mikrodatorn självklart att det de skrivit skulle väcka reaktioner och sälja några fler lösnummer. Att jag och andra reagerade berodde ju på testets utförande som var skrämmande amatörmässigt för att komma från en tidning som påstår sig vara Sveriges största datortestare. MDs chefredaktör visste ju inte ens hur processorinställningen hade varit inställd på macarna under testerna.
Angående SVD's kåseri
Mikael kommenterar det ganska bra där ttp://www.svd.se/ssi/artikelmeny/kommentera/s...
"Att kalla en grupp för fanatiker, hysteriker, eller kultmedlemmar, är ett sätt att ogilitgförklara vad personer i gruppen gör. Agerar du hysteriskt är du inte rationell. Köper du Apple-produkter är du inte rationell, och om en Apple-användare har något att anföra mot detta, så kan man (allt enligt artikeln) avfärda henne, då hon ju är en fanatiker.
Lägg argumentationstekniken på minnet. Nazityskland agerade likadant, om än i högre grad, mot de som avvek från deras konformistiska ideal." Mikael.
Och Chrille B. skriver
Folk som "tillber" ett varumärke finns överallt. Folk går omkring i kläder med varumärken (Ferrari, Marlborough, Camel). Sedan går det överstyr för vissa. Kan krasst konstatera att anhängare av Microsoft(?) ofta utövat en nästan religiös förföljelse av Mac-användare. Macen har till och med förtalats på SvDs ledarsida, med motiveringen att EN standard är bäst och billigast. Lustigt nog är ett operativ till Macen billigare än ett från Microsoft (MacOS 10.3 kosta 1500 mot 2600 för Windows XP home)
Och Chrille B. skriver
Lustigt nog är ett operativ till Macen billigare än ett från Microsoft (MacOS 10.3 kosta 1500 mot 2600 för Windows XP home)
Men det där väl en jävligt fånigt argument? när XP kom för tre år sedan kostade det 3000 sek ink moms, på den tiden har Apple släppt tre nya OS, 10.1, 10.2 samt 10.3 som vardera kostar 1500 sek ink moms = 4500 sek
Men det där väl en jävligt fånigt argument? när XP kom för tre år sedan kostade det 3000 sek ink moms, på den tiden har Apple släppt tre nya OS, 10.1, 10.2 samt 10.3 som vardera kostar 1500 sek ink moms = 4500 sek
Prisjämförelsen gäller ju vid köp nu och då gäller följande WIN XP professional kostar hos Dustin idag ca: 3.500:- inkl. moms. MAC OS X 10.3 kostar ca 1.500:- inkl. moms.
Prisjämförelsen gäller ju vid köp nu och då gäller följande WIN XP professional kostar hos Dustin idag ca: 3.500:- inkl. moms. MAC OS X 10.3 kostar ca 1.500:- inkl. moms.
Det är juh som sagt ganska ointressant om man ska göra en relevant prisjämförelse.
Det är juh som sagt ganska ointressant om man ska göra en relevant prisjämförelse.
Inte alls ointressant eftersom det är de faktiska nu gällande utpriserna som jämförs. Nu var det ju inte jag som gjorde jämförelsen utan insändaren på SVD som refererade till en SVD-ledarkrönika där det framhölls att det borde standardiseras på ett OS (WinXP?) för att det skullew vara bäst. Konstig ståndpunkt för SVD som annars brukar yla om valfrihet.
Men Errol... det var ju en rolig artikel? Provocerande om man tar åt sig, kanske. Jag och en kompis, som inte riktigt fixat det där med märkesdyrkan annars, kom en gång fram till att Apple var våra "favoritkapitalister". Liksom, de är ju ett stort företag, och det finns ju de som menar att alla stora företag är mer eller mindre onda. Bara för att de har aktier, tror jag. Jag tycker att artikeln bl a. handlar om beteendemönster bland konsumenter, och en ganska originell tagning av Apple – världens tjusigaste underdog.
... Apple – världens tjusigaste underdog.
Mycket av tjusningen med Apple är just att företaget är en underdog. Det går inte att bortse från det. Förutom att deras produkter är vackra och sköna att använda, så gillar jag och många med mig känslan av ha något som inte "alla andra" har. En iMac G5 har ett imponansvärde för att den inte exponeras överallt. Men för den sakens skulle bör vi (användarna) inte gå så långt att vi befäster vår indentitet genom företaget och dess produkter. Då har vi gått för långt. Det är vad artikeln handlar om.
Med det inte sagt att någon är fanatisk bara för att han gillar sin mac. Inte heller för att någon förordrar sin mac före en annan plattform. Men någonstans går gränsen, var vet inte jag. Det vet nog inte artikelförfattaren heller men har ändå gjort ett fyndigt försök att definiera tröskeln.
Består din garderob av turtleneckpolor, jeans och New Balance-dojor kan det vara ett tecken på att du håller på att bli hjärntvättad.
haha!
Jag är också lite sugen på att testa svenskan.
Äh, slappna av lite! Jävligt roligt skrivet kåseri ju! Inte för att jag går och predika macens budskap men man får ju en speciell känsla när herr Jobs står där på scen och visar upp det senaste. Gåshud på armarna och tår i blick typ Inget jag tror creative's kunder får när dom ser senaste Zen, eller när intel presenterar sin senaste 3+ Ghz processor....
Lars Berge är ett av de tyngre argumenten för att byta till SvD.
Tycker f.ö. att en del av de ovanstående kommentarerna, samt kommentarerna på svd.se bekräftar det som står i artikeln.
men svd är en jäkla moderatblaska och dn liberal.
om det nu egentligen betyder nåt idag. men jag skulle inte kunna tänka mig att prenumerera på svd. å inte dn heller, för det är bara stockholmsnytt i fårakläder.
edit: glöm att jag citerade dig. det du sa har inget med mitt inlägg att göra. jag bara råkade citera istället för att replya.
Nog för att artikeln var rolig och trevlig att läsa och helt klart hade sina poänger men som helhet lär den inte locka över några från PC-sidan till Mac, vilket inte lär vara artikelns syfte heller antar jag. Som macanvändare beskrivs man återigen som udda och konstig, som en del av en sekt eller nyandlig rörelse. Vem vill bli konstig av att använda sin dator? Nä, var normal - använd PC?!?!?