Mina erfarenheter av kopieringsskyddet i native Instruments produkter (softsynthar), dom använder sig av challenge-responsmetoden, gör att jag känner mig ganska ohågad att fortsätta att betala för deras produkter. Av dessa anledningar:

1. Finns bara ett begränsat antal registreringar tillgängligt, när dom är slut måste man be om nya möjligheter att registrera via mail, sist väntade jag en vecka innan jag gav upp. Lyckades få tag på ett program för att skapa en egen key-file för att låsa upp installationsprogrammet. Detta gör ju förstås att, börjar datorn funka dåligt så att ominstallation erfordras måste man först tänka på om man har några registreringar kvar, eftersom jag har alla Natives synthar i ett program (komplete 2) så innebär det att om man inte kan registrera så funkar ingen av softsyntharna. känner mig ytterst ohågad att köpa mer från Native trots att dom har kommit ut med både Battery V2 och Absynth V3.

2. När man har betalat och fått sin kod så känner man sig lite "duktig" att inte använda ett piratprogram. När man sen "belönas" för det med begränsat antal möjligheter att registrera etc. känner man sig nästan lite förolämpad: jaså det är tacken för att man betalat, krångel och krångel.

Får hoppas att native tänker om, kan gärna betala för deras produkter som är branchens bästa, men inte om det bara ger krångel att köpa "legalt".

Har skrivit det här på annat ställe, men ingen respons, hoppas att det finns flera nativeägande ominstallationsfantaster här.