Halllå!
Sitter här och håller på att bli tokig på Quarken. Mitt problem är följande:
Jag gör annonser som ska med i en tidning jag formger. Alla bilder går genom Photoshop, justeras och sedan jag konverterar färgerna till tryckeriets profil. Jag hakar alltså inte bara på den.
I Quarken har jag ställt in Quarkens färgstryning ordentligt (tror jag). Jag har valt profiler för bildskärm, för separationsutskrift (tryckeriets profil). Under CMYK-inställningarna har jag valt "Euroscale Coated v2", stängt av "Färghantera CMYK-källor till CMYK-destinationer" och har Visningssimuleringen på "Färgområde för separationsutskrift".
Allt fungerar utmärkt i Quarken, färgerna visas korrekt och de stämmer väl överens med trycket också.
Mitt problem är att när jag gör en PDF av en annons jag gjort i Quarken ändras färgerna. De blir alldeles för varma. De förändra lika mycket som tryckeriets profl skiljer sig från standard CMYK-läget. Jag misstänker alltså att färgerna konverteras en gång till med tryckeriets profil när jag gör en PDF. Jag har provat att använda olika "Euroscale" i PDF-inställningarna när man gör PDF:en , men det gör ingen skillnad.
Om jag instället "hänger på" profilen i Photoshop blir PDF:en bra, men då visas bilden felaktigt i både Photoshop och i Quarken. Dessutom fungerar det utmärkt att konvertera färgerna på så länge man inte gör en PDF, utan bara rippar Quark-dokumentet på tryckeriet och trycker, så det borde jag inte behöva ändra.
Om jag däremot gör annonsen och PDF:en i InDesign fungerar allt utmärkt.
*suck* Någon som har en idé?
/Jens