Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt färg på PDF:en med Quark??

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halllå!

Sitter här och håller på att bli tokig på Quarken. Mitt problem är följande:

Jag gör annonser som ska med i en tidning jag formger. Alla bilder går genom Photoshop, justeras och sedan jag konverterar färgerna till tryckeriets profil. Jag hakar alltså inte bara på den.

I Quarken har jag ställt in Quarkens färgstryning ordentligt (tror jag). Jag har valt profiler för bildskärm, för separationsutskrift (tryckeriets profil). Under CMYK-inställningarna har jag valt "Euroscale Coated v2", stängt av "Färghantera CMYK-källor till CMYK-destinationer" och har Visningssimuleringen på "Färgområde för separationsutskrift".

Allt fungerar utmärkt i Quarken, färgerna visas korrekt och de stämmer väl överens med trycket också.

Mitt problem är att när jag gör en PDF av en annons jag gjort i Quarken ändras färgerna. De blir alldeles för varma. De förändra lika mycket som tryckeriets profl skiljer sig från standard CMYK-läget. Jag misstänker alltså att färgerna konverteras en gång till med tryckeriets profil när jag gör en PDF. Jag har provat att använda olika "Euroscale" i PDF-inställningarna när man gör PDF:en , men det gör ingen skillnad.

Om jag instället "hänger på" profilen i Photoshop blir PDF:en bra, men då visas bilden felaktigt i både Photoshop och i Quarken. Dessutom fungerar det utmärkt att konvertera färgerna på så länge man inte gör en PDF, utan bara rippar Quark-dokumentet på tryckeriet och trycker, så det borde jag inte behöva ändra.

Om jag däremot gör annonsen och PDF:en i InDesign fungerar allt utmärkt.

*suck* Någon som har en idé?

/Jens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 11:37

När det gäller Quark och färghantering så kan man bara säga en sak: "Det fungerar inte tillförlitligt". Som du själv har sett så fungerar det däremot i InDesign.

Prova att stänga av den och du borde få rätt resultat.

Kolla även att du har rätt färginställninga ri Acrobat när du kollar din fil, Acrobat "kommer ihåg" din förra inställning för softproofet vilket innebär att den kanske visar fel.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

Jo, inställningarna i Acobat ska stämma. Det blir dessutom samma resulat om jag öppnar filen i Illustrator.

Jag tror jag gör så att jag använder Euroscale Coated som profil istället för tryckeriets och sedan lägger på tryckeriets direkt på PDF:en istället. Då blir färgerna rätt ut från Quark i alla fall.

Har skckat iväg provtryck idag som jag får tillbaka från tryckeriet direkt efter nyår, det är nog det mest tillförlitliga sättet.

/Jens

1
Bevaka tråden