Jag trodde att det var os 9 som "multitaskade" genom att hela tiden växla mellan programmen, typ ena sekunden allt åt ena programet, nästa allt åt andra o.s.v. OS X borde ju åtminstone vara så intelligent att inte tillåta ett program ta över helt?
Alla datorer med en processor multitaskar genom att växla mellan processerna. OS 9 lät dessutom programmen bestämma hur mycket dom ville ha själva, därav det usla multitaskandet. I OS X balanserar kärnan processerna.
OS X multitasking är bra, eller iaf, lika bra som andra liknande operativsystem som Solaris, Linux, etc. Windows multitasking är det heller inget direkt fel på, ända tills något program gör ett IRQ anrop (något som applikationer inte får göra i OS X och Linux) som fryser upp datorn medans svar från hårdvaran inväntas (Det ska sägas att program som gör så är ovanliga nu för tiden, men finns fortfarande).
Vad som händer är nog att nedladdningsprogrammet använder något system anrop för att skriva till disken den egentligen inte borde använda. Och det system anropet startar någon process som har väldigt hög prioritet. Eller så är portningen av spelet så illa genomfört att vid varje större växling så måste data läsas in i minnet igen, vilket förvisso verkar osannolikt.
Angående minnesåtgången är det inget att oroa sig för, det är helt normalt. Det är inte bara applikationer som ligger i minnet, det är delade bibliotek, etc. Allt för att programstarter ska gå så snabbt som möjligt genom att förladda dom delade bibliotek som dom behöver (typ textrutan och allt det för med sig med stavning etc, som jag skriver det här i).